Positieve visitatie voor ‘deeltijd van de toekomst’ op HR Career Academy
Gepubliceerd: 30 April 2021 • Leestijd: 3 minuten en 0 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De deeltijdstudent van de toekomst kan zelf bepalen hoe hij getoetst wordt, zonder dat het onderwijsniveau daaronder lijdt. Dat denkt het visitatiepanel-van-de-toekomst, dat vorige week vijf flexibele deeltijdopleidingen van de HR voldoende beoordeelde.
Als de accreditatie-organisatie NVAO dit oordeel van het panel overneemt, en dat doet het vrijwel altijd, dan heeft de Hogeschool Rotterdam straks in een klap vijf geaccrediteerde flexibele deeltijdopleidingen uit de economische hoek in huis. Dat is een mijlpaal.
De Career Academy, met vijf economische deeltijdopleidingen, bestaat pas sinds 2017. Het eerste cohort studenten komt nu in de buurt van het diploma. Zo ook de studenten die eerst twee jaar een associate degree hebben gevolgd en daarna twee jaar in de deeltijd zijn doorgegaan voor een bachelordiploma.
Acht blokken is een diploma
Deze studenten krijgen veel vrijheid in het inrichten van hun onderwijsprogramma. Zo bestaat er bij de Career Academy geen afstuderen. Er is slechts een verzameling losse blokken van steeds een half jaar (dertig punten). Als je er daar acht van hebt, heb je precies een bachelordiploma verdiend.
Ook in volgorde en snelheid zijn studenten vrij. ‘Ze kunnen dus ook het laatste blok als eerste volgen, als ze dat willen. Of sneller studeren. We hebben hier studenten die vier jaar in twee jaar doen’, legt onderwijsmanager van de Career Academy Steph Lausberg uit.
Pilot flexibel onderwijs
Net als enkele lerarenopleidingen en de opleiding verpleegkunde doen de vijf economische opleidingen (zoals bedrijfskunde, commerciële economie of human resource management) mee aan de pilot flexibel onderwijs van het ministerie van Onderwijs. (De opleiding social work is vorig jaar gestopt met de pilot.) Bij de Career Academy nemen nu zo’n 475 studenten deel aan de pilot.
In de pilot onderzoekt het ministerie juist of onderwijs ook ‘studentgericht’ kan zijn.
De mogelijkheid om modules te stapelen en je eigen snelheid te bepalen is op zich al bijzonder voor een door de overheid bekostigde opleiding. Een gemiddelde opleiding werkt immers ‘aanbodgericht’: als studenten dit voor iedereen gelijke programma volgen, kunnen ze na vier jaar een diploma verdienen. In de pilot onderzoekt het ministerie juist of onderwijs ook ‘studentgericht’ kan zijn.
Zelf leerdoelen bepalen
Voor de visitatie is echter vooral de eigen inbreng die studenten op de inhoud van hun studie hebben interessant. Is bij een traditionele opleiding nog vrij precies omschreven wat je moet doen om te laten zien dat je diplomawaardig bent, bij de Career Academy moet je dat veelal zelf bedenken.
Misschien gebruiken ze voor hun opdracht wel een heel ander analysemodel of andere theorie dan die van de docent. Dat kan.
Ja, ook deze studenten moeten uiteindelijk na ieder blok laten zien dat ze hun leerdoelen op hbo-niveau behaald hebben, maar wat die leerdoelen precies zijn en hoe ze dat bewijzen, stellen ze zelf vast aan het begin van het blok, samen met een docent. Wat vaststaat is dat er een assessment plaatsvindt, maar hoe dat eruitziet bepalen studenten zelf.
Misschien gebruiken ze voor hun opdracht wel een heel ander analysemodel of andere theorie dan die van de docent. Dat kan. En het heeft een groot voordeel, legt Lausberg uit, want hierdoor kunnen opdrachten beter aansluiten op de praktijk van het bedrijf waarin de deeltijdstudent werkt. De studentopdrachten hebben zo veel meer impact, zegt Lausberg. En dat kon het visitatiepanel volgens hem erg waarderen aan de Career Academy.
Nog meer flexibiliteit mogelijk
Bij een visitatie beoordeelt een handvol specialisten de plannen van een opleiding en de uitvoering daarvan. Meestal kijkt het ook naar afstudeerwerk, maar studenten van de Career Academy zijn nog niet zover dat ze al een diploma hebben gekregen. Omdat er bovendien niet langer één afstudeerwerk of afstudeermoment bestaat, is ieder assessment van ieder blok in feite een stukje afstuderen. In de eerste vier semesters van de opleiding moeten studenten laten zien dat ze niveau associate degree halen, in de laatste vier semesters bewijzen ze hun bachelorniveau.
De specialisten van het panel zijn te spreken over de toetsing binnen de opleiding.
De specialisten van het panel zijn te spreken over de toetsing binnen de opleiding, kreeg Lausberg vorige week dinsdag na twee dagen meekijken, praten en verantwoorden te horen. Ze vinden wel dat de opleiding nog meer flexibiliteit kan laten zien. Het kan studenten nog duidelijker wijzen op de keuzevrijheid die ze hebben en de eigen invulling die ze aan hun onderwijs mogen geven.
Zouden andere opleidingen in de toekomst dezelfde flexibiliteit kunnen bieden? Misschien zelfs de ‘normale’ voltijdopleidingen? ‘Die suggestie heb ik bij het ministerie ook wel eens gehoord’, zegt Lausberg, ‘maar als je wilt dat studenten zelf hun leeruitkomsten bepalen vraagt dat veel zelfredzaamheid van studenten. Niet alle studenten kunnen ermee uit de voeten.’
Tekst: Olmo Linthorst
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gefeliciteerd, collega’s!