Songfestivalkoorts op de HR: Student Nina zit in het social-mediateam
Gepubliceerd: 10 May 2021 • Leestijd: 1 minuten en 49 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Tijdens het Songfestival wordt het tien dagen hard werken voor Nina den Bouw, eerstejaars van de Ad-opleiding crossmediale communicatie. Ze gaat in een studententeam verslag doen van het stadsprogramma.
‘We konden bij het vak journalistiek kiezen of we ons inschreven voor een normale reportage, of dat we mee wilden loten om in het social-mediateam voor het Songfestival te komen’, vertelt Nina.
Voor haar was dat een makkelijke keuze. ‘Want ik ben echt wel een groot Songfestivalfan’, zegt ze. ‘Sinds vijf jaar volg ik het intensief, ik kijk alle halve finales en de finale, ik ga de nummers luisteren en analyseren. Soms is het gewoon ook heel slecht maar dat maakt het ook weer leuk. Het brengt zoveel mensen bij elkaar. En de gekte in de stad, iedereen kijkt mee, dat is heel leuk.’
‘We gaan de stad in’
Het team waar Nina nu in zit, samen met een medestudent van de RAC en studenten van dezelfde studierichting op Inholland, gaat van 14 tot en met 23 mei content maken voor de sociale media. ‘We gaan Ahoy niet in’, zegt ze, ‘maar we gaan de stad in, waar allemaal Rotterdammers projecten hebben bedacht rond het Songfestival. Bijvoorbeeld kinderen op een basisschool die vlaggen maken of een bakker die een speciaal koekje bakt.’
Het social-mediateam van de studenten gaat dat filmen en fotograferen, interviews ter plekke afnemen en leuke posts maken voor bijvoorbeeld Instagram en Facebook. ‘Er is een content-kalender gemaakt en van daaruit worden de opdrachten verdeeld, waarbij ze ook kijken naar de sterke kanten van iedereen. Filmpjes en foto’s maken vind ik zelf het allerleukst, maar schrijven vind ik ook niet erg’, zegt Nina. ‘Als er ruimte is kunnen we ook eigen opdrachten verzinnen en uitvoeren.’
‘Vooral leuk dat je materiaal echt gebruikt wordt’
Ter voorbereiding krijgen de studenten een videotraining, waarbij ze leren filmpjes te maken met hun mobiele telefoon. In de festivalperiode wordt het flink aanpoten: ‘We zijn tien dagen hard bezig en moeten na afloop ook meteen alles bij school inleveren. Het wordt een uitdaging maar die ga ik graag aan. Het leuke is dat je mooie content maakt voor je eigen portfolio, maar vooral dat je materiaal echt gebruikt wordt. Stel je maakt heel goeie content, bijvoorbeeld een grappig filmpje, dan kan het enorm veel gedeeld en geliked worden. Maar ook op het plezier dat we gaan hebben als we het maken verheug ik me.’
Extra leuk is het dat zij en haar RAC-collega Joey – ‘we kenden elkaar nog niet maar we hadden het meteen heel gezellig met elkaar’- op pad kunnen. ‘We zijn natuurlijk maanden amper op school geweest, en nu hebben we deze opdracht waar we de deur voor uit moeten, de stad in en contact maken met mensen!’
Tekst: Edith van Gameren
Foto: Nina den Bouw
Fotobewerking: Demian Janssen
Hartstikke tof, Nina! En met name omdat je je binnen 5 minuten na de bekendmaking had aangemeld. Benieuwd wat je gaat inleveren!