Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Serge Feldmann was van 2011 tot 2024 studentendecaan op de HR en is nu senior beleidsadviseur studentenwelzijn. Hij blogt om de wereld een klein beetje te helpen veranderen. Zijn eerdere blogs lees je hier.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Studentenwelzijn verplicht in de curricula!

Gepubliceerd: 12 December 2022 • Leestijd: 1 minuten en 45 seconden • Serge

Het welzijn van studenten staat nog steeds onder grote druk en die trend zet door. Hoopten we dat na covid mentale problemen als stress, angst, eenzaamheid en prestatiedruk zouden oplossen als sneeuw voor de zon, zien we juist dat deze zich volhardend hebben vastgebeten.

Tijd voor duurzame stappen: (studenten)welzijn verplicht opnemen in de curricula van alle opleidingen! Voor de managers, directies, rekenkundigen en rendementsfetisjisten: dat afnemende welzijnsniveau vertaalt zich een-op-een door naar studentsucces. Dus letten jullie ook goed op?

Hoe leer je omgaan met tegenslag, pijn, verandering, verdriet en andere doorgaans minder aangename situaties en emoties? Door vaardigheden op te doen die bijdragen aan mentale veerkracht. Veerkracht laat zich volgens Gubbels en Kappe (2019) omschrijven als: ‘Het vermogen om vol te houden, om te gaan met, en terug te veren na veranderingen, uitdagingen, tegenslagen, teleurstellingen, moeilijke situaties en tegenspoed en terug te keren naar een redelijke staat van welzijn. Veerkracht is ook het vermogen om je aan te kunnen passen aan moeilijke situaties en alsnog te gedijen.’

Zeg nu zelf: dit wil je toch? Dit heeft toch geen verkooppraatje nodig?

Toch vinden we in de curricula van onze opleidingen niet tot nauwelijks aanbod om kennis en vaardigheden op dit gebied te ontwikkelen. Dat lijkt mij – en vele collega’s en onderzoekers binnen en buiten de hogeschool – een tekortkoming. We leiden immers professionals voor de toekomst op. En wat is professionaliteit nog meer dan primair beschikken over de juiste vakinhoudelijke kennis en vaardigheden? Is professionaliteit niet ook dat je om kunt gaan met een zekere werkdruk, met missers en tegenvallers op het werk, het kunnen combineren van een soms uitdagende privésituatie met een baan, het kunnen omgaan met die ene collega of manager die op al jouw verkeerde knoppen drukt, het dragen van pijn, verdriet of onzekerheid terwijl je ook je werk in voldoende mate gedaan krijgt?

We schieten dus tekort. Want ja, dit is ook een taak van het onderwijs als we beweren individuen verder te socialiseren, onderwijzen, maatschappelijk actief en verantwoordelijk te maken en tot professionals te ontwikkelen.

Er is ook goed nieuws. Legio evidence-based methoden en technieken om veerkracht aantoonbaar te vergroten staan klaar. De bal ligt dus echt bij het onderwijs.

De opleiding vastgoedkunde van IGO nam het onderwerp al op in het eigen slc-programma en geeft zo alvast het goede voorbeeld. Natuurlijk is er ook hulp en ondersteuning mogelijk. Vanuit het Kennisnetwerk Studentenwelzijn kan het onderwijs advies vragen bij het vormgeven van dergelijke lesinhoud. Er is dus echt geen excuus meer. En die veerkracht blijkt ook erg goed voor het rendement.

Lees ook

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Blog Serge: Studentenwelzijn verplicht in de curricula!

  1. “rendementsfetisjisten” is mijn favoriete woord van dit jaar.

    Goed stuk Serge, dit is duidelijk een onderwerp wat niet alleen aandacht behoeft maar ook aantoonbaar wat oplevert! Hoe win-win wil je het hebben?

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top