David Seesing: Van croupier naar Docent van het Jaar
Gepubliceerd: 9 February 2022 • Leestijd: 4 minuten en 28 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Als it-consultant was David Seesing in zijn ogen te veel bezig met het halen van targets. Nu werkt hij bij de opleiding leisure & events management en is hij uitgeroepen tot Docent van het Jaar. In zijn docentschap ziet hij raakvlakken met zijn baan als croupier in het casino. Een interview.
Mailtjes, appjes, berichten op LinkedIn en Instagram en ook nog allerlei live gesprekjes; David Seesing is de afgelopen dagen bedolven onder felicitaties. ‘Leuk, ik ben er superblij mee’, zegt de kersverse Docent van het Jaar van de HR.
Begin deze week nam hij de gewonnen bokaal mee naar de kick-off van het project voor derdejaars studenten leisure & events management. Niet om te pochen. ‘Ik heb ze eerst enorm bedankt en zei “Ik heb een prijs gewonnen en daag jullie nu uit. Wie het eerste met zijn project een prijs of de krant haalt trakteer ik op taart”.’
‘Ook als je verliest moet het aan tafel gezellig blijven’
David Seesing zoekt altijd het contact en vindt het belangrijk om een goede sfeer te creëren, iets dat hij leerde in zijn baan als croupier in een casino. ‘Ik was er gastheer aan de speeltafel en moest daar voor een goede sfeer zorgen. Ook wanneer iemand aan het verliezen is moet het aan tafel wel gezellig blijven. Dat was soms best moeilijk.’
In de klas is het soms niet veel anders. ‘Als iemand iets niet snapt of geen zin heeft, probeer je die persoon te activeren.’ In de lockdowntijd had hij het zelf vanwege het vele online onderwijs ook weleens niet naar zijn zin. ‘Dat zei ik dan ook gewoon. En dan kwamen al snel reacties van de studenten om het er gewoon even met elkaar er over te hebben.’
Flauwe grapjes
In Teams is het heel moeilijk om de interactie hoog te houden, heeft Seesing ervaren . Hij deed er wel z’n best voor. ‘Tien minuten voor de les begon, zette ik mijn playlist aan. Daar krijg je dan reactie op. “Leuk nummer, David!” En dan vroeg ik wat de student goeie muziek vindt, en dat zette ik dan een volgende keer op.’ Daarnaast zijn er zijn naar eigen zeggen flauwe grapjes in Powerpointpresentaties die voor interactie kunnen zorgen. Bijvoorbeeld over voetbal. ‘Ze weten dat ik voor Ajax ben, en dan gaat het natuurlijk ook over Feyenoord, dat gaat over en weer.’
Als vanzelf is de Seesing – die zichzelf ‘heel nieuwsgierig’ noemt – altijd op zoek naar wat zijn studenten bezighoudt. Als bijvoorbeeld iemand die van sneakers houdt op nieuwe komt binnenlopen zal hij daar een opmerking over maken. Hij moet daarnaast ook weer denken aan zijn gastheerschap in het casino en vertelt over twee gasten die elke week een Duveltje kwamen drinken en altijd wonnen bij het rad van fortuin. ‘Een keer wonnen ze niet en had ik pauze. Ik zag ze later en besloot ze een drankje aan te bieden. “Hallo heren, dat kan toch niet zonder Duveltje?”‘
Zo snel mogelijk namen van studenten weten
Belangrijk vindt Seesing ook om zo snel mogelijk de namen van zijn studenten te weten. ‘Vóór de eerste les probeer ik alle voor- en achternamen te leren. Dan doe ik met de klas een soort wie-ben-ik-spelletje. De namen onthoud ik dan meestal ook. Dat krijg ik ook van collega’s te horen. Zo van “Weet je haar naam? Maar die heb je toch maar bij één vak in de klas gehad?” Namen blijven bij mij nou eenmaal hangen.’
De Docent van het Jaar wordt door de studenten die hem nomineerden geroemd om zijn persoonlijke benadering en om zijn bereikbaarheid, bijvoorbeeld ook na 17.00 uur. Zelf heeft hij het in een interview op de website van de HR over een gelijkwaardige verhouding tot zijn studenten. ‘Ik praat met iedereen hetzelfde, of dat nou mijn moeder, de directeur, iemand van de facilitaire dienst of een student is. Ik vraag ook zelf aan studenten wat ze bijvoorbeeld van de les vinden.’
‘Ik zoek de dialoog op, en dan hoef je het niet met elkaar eens te zijn. Ik vind het belangrijk om ook open te staan voor feedback van de studenten en er dan ook echt wat mee doen.’
‘Niet de vriend van de klas maar sparringpartner’
Kan zo’n vorm van gelijkwaardigheid wel, als je de studenten ook moet beoordelen? ‘Natuurlijk is het een soort van koorddansen. Ik ben niet de vriend van de klas maar zie mij meer als een gespreks- of sparringpartner.’
‘En wanneer het moet, kan ik ook streng zijn. Als ik slecht nieuws heb te vertellen over nog niet mogen afstuderen, dan draai ik er niet omheen en vertel het meteen. Belangrijke beoordelingen doe je trouwens niet in je eentje maar samen met collega-docenten.’
‘Altijd met systemen bezig’
Brabander David Seesing deed de bachelor international business aan de Universiteit van Tilburg en daarna de master strategic management. ‘Maar ik was ook heel erg in kunst geïnteresseerd en ben toen naar de Vrije Universiteit Brussel gegaan voor een pre-master en master kunstwetenschappen en archeologie.’ Hij deed dat naast zijn werk als it-consultant. ‘Dat leek een droombaan maar ik kwam erachter dat daar ‘facturabel’ het toverwoord was, we moesten onze targets halen en ik was altijd met systemen bezig. Het was niet echt mijn ding.’
Na een roadtrip van San Francisco naar San Diego en weer terug met een vriend wist Seesing het zeker: hij moest iets anders gaan doen en het moest iets met studeren te maken hebben. ‘Ik vond studeren en de omgeving waarin er wordt gestudeerd altijd al heel leuk. Daarnaast had ik bijles gegeven en was ik in mijn studietijd ‘introductiepapa’ voor eerstejaars. Dat vond ik superleuk.’
Hij reageerde met succes op een vacature als afstudeerbegeleider aan de HRBS van de HR aan de Kralingse Zoom en is nu al weer drieënhalf jaar docent bij leisure & events management van de Willem de Kooning Academie.
‘Tof om docent te zijn maar ik wil meer’
Hij geeft er verschillende vakken maar wil en doet meer dan dat. Zo was hij voorzitter van de instituutsmedezeggenschapsraad en is hij stagecoördinator. ‘Ik vind docent zijn heel tof maar wil altijd meer, en wil mezelf uitdagen. Daarbij vind ik het altijd interessant om docenten en studenten meer bij elkaar te brengen.’
Welke baan hij in de toekomst wellicht ook gaat aannemen, David Seesing denkt en hoopt dat hij het docentschap daar altijd bij kan blijven doen. ‘Het is belangrijk om met je voeten bij het werkveld betrokken te blijven, en in direct in contact te blijven staan met de student. Daarnaast is het gewoon gaaf om te zien hoe studenten zich ontwikkelen, helemaal als ze dat zelf ook door hebben. En niet alleen jij als docent.’
Tekst: Jos van Nierop
Foto: Danny Bok
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top