Hoe leiden we meer zorgprofessionals op, of hoe hebben we er minder nodig?
Gepubliceerd: 7 November 2022 • Leestijd: 3 minuten en 8 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De gezondheidszorg, en daarmee ook onderwijsinstituut IvG, stond in de coronaperiode flink onder druk. Die druk is niet weg, onder andere vanwege de vraag naar zorgmedewerkers. Hoe denkt Jeroen Oversier, directeur van het Instituut voor Gezondheidszorg, meer professionals voor de zorg te kunnen opleiden?
‘Het hoger onderwijs raakt uit balans’, waarschuwde collegevoorzitter Ron Bormans begin vorige maand. Universiteiten groeien en het hbo krimpt. Dat is volgens Bormans een ongunstige ontwikkeling want de arbeidsmarkt staat te springen om leraren, verpleegkundigen en andere afgestudeerde hbo’ers. Hoe kijken de onderwijsinstituten aan tegen deze krimp? Wat doen ze eraan? Vandaag Jeroen Oversier, directeur van het Instituut voor Gezondheidszorg, over de oplossingen die hij ziet om meer zorgprofessionals op te leiden en te behouden.
Minder uitval door binding
De hogeschoollocatie Rochussenstraat heeft in de zomer een flinke verbouwing ondergaan. Onderwijsplekken zijn ruimer opgezet en zien er fris en nieuw uit. Van het oorspronkelijke kantoorgebouw is (nog) meer een onderwijslocatie gemaakt, eentje met eigen plekken voor de verschillende opleidingen. Niet zonder reden, maakt Oversier duidelijk. ‘Ook dit heeft te maken met studiesucces. Met die eigen plekken, eigen communities, hebben we heel erg ingezet op binding.’
Voor verpleegkunde, veruit de grootste opleiding van IvG, wordt nog gekeken of en hoe daar nog kleinere ‘communities’ zijn te creëren. Binding zou moeten leiden tot minder uitval en tot sneller afstuderen. Goed voor de vraag naar zorgprofessionals.
Oversier: ‘We zijn ook heel erg gebaat bij goede begeleiding, ook bij stages omdat de stagiairs vaak stage lopen op plekken waar tekorten zijn. Dat hebben we in de coronatijd in het groot gezien maar we zien het dus nog steeds. De begeleiding zouden we nog beter, samen met het werkveld, op kunnen pakken.’
Samen leren en onderzoeken
Dat gebeurt bijvoorbeeld in het onlangs geopende Zorg Innovatie Centrum (ZIC) van het Franciscus Gasthuis & Vlietland waar een docent van de HR aanwezig is. Oversier: ‘Studenten van het mbo en het hbo werken samen met collega’s van het Franciscus aan het verbeteren van de zorg. Mbo’ers en hbo’ers leren samen en volgen er ook gezamenlijk onderwijs.’
Het ZIC heeft een plek bij de verpleegafdelingen longgeneeskunde en cardiologie. Primaire doel is om de zorg voor patiënten te verbeteren maar de HR en het Albeda College zijn er dus ook voor onderwijs en onderzoek.
Uitval starters voorkomen
IvG ziet in samenspraak met het werkveld ook heil in het begeleiden van net-afgestudeerden, vertelt Oversier. ‘We zien dat veel startende verpleegkundigen de eerste jaren uitvallen en vragen ons af welke rol wij kunnen spelen om dat te voorkomen. Dat we een soort verlengde arm zijn en net-afgestudeerde studenten nog wat langer begeleiden.’
Om de zorg aantrekkelijk te maken voor mensen die er willen gaan of blijven werken wordt er bij IvG meer ingezet op flexibele deeltijdopleidingen waarbij zittende zorgprofessionals willen doorgroeien van mbo- naar hbo-niveau. Kort samengevat: Maatwerk in de deeltijd voor werkenden.
Daarbij wordt gekeken welke nieuwe masteropleidingen er nog kunnen worden aangeboden om ‘professionals die al in de praktijk werken een perspectief te bieden en ze proberen te behouden voor de gezondheidszorg’, vertelt Oversier. ‘Dat doen we uiteraard samen met het Kenniscentrum Zorginnovatie.’
Eisen verlagen is geen oplossing
Zorgonderwijs aanbieden bij de Rotterdam Academy, met tweejarige associate degrees, ziet de directeur niet gebeuren en ook niet zitten. ‘De functiedifferentiatie in het werkveld tussen mbo’ers en hbo’ers is soms al ingewikkeld genoeg. Laten wij ons focussen op de bachelors en de masters.’ In lijn hiermee ziet Oversier ook niets in het kunnen aantrekken en behouden van studenten door de eisen te verlagen. ‘Je bent gebaat bij goed gekwalificeerde zorgprofessionals.’
Zorgtechnologie, waarbij het zorgproces wordt ondersteund met techniek, is een al langer lopende ontwikkeling. Oversier: ‘Je gaat tekorten oplossen door anders te werken en zorgtechnologie kan daarbij helpen. Maar het is niet de enige oplossing; je moet op heel veel knoppen drukken om goede zorg te kunnen blijven leveren.’
Duaal onderwijs
Een ontwikkeling die in elk geval op korte termijn voor meer zorgverleners zorgt, is duaal-onderwijs. De directeur: ‘We zien dat steeds meer studenten na twee jaar kiezen voor duaal, dus dat ze deels gaan werken.’
Als werken en geld verdienen een incentive is, kun je je blik ook nog richten op de stagevergoedingen. ‘Die verschillen per zorginstelling, en dat zit ‘m met name in de extra vergoeding aan studenten die stage lopen tijdens wisseldiensten’, weet Oversier. ‘Het is een stukje waardering, en het helpt. Of de salarissen en de stagevergoedingen omhoog moeten? Ja, dat steun ik!’
Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Zena-Rae
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top