HR verlangt terug naar veerdienst vanaf de Sint Jobshaven
Gepubliceerd: 29 November 2022 • Leestijd: 2 minuten en 57 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De watertaxi-verbinding van de Marconistraat naar RDM Campus, die afgelopen januari in de plaats kwam van de Waterbus, zorgt ervoor dat er minder mensen naar RDM komen. Wie wel komt, pakt vaker de auto. De Hogeschool Rotterdam wil erover in gesprek met wethouder Vincent Karremans en vroeg hem in een brief de gemaakte keuzes te heroverwegen.
De waterbus waarmee je tot eind 2021 vanaf de Sint Jobshaven naar RDM Campus kon varen, is vervangen door een grote watertaxi waarin vijftig personen kunnen. Dat gebeurde na een nieuwe aanbesteding die aan de watertaxi werd gegund. Gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en metropoolregio Rotterdam-Den Haag, die over dit vervoer gaan, hadden bij de aanbesteding als voorwaarde dat het vervoer emissieloos zou worden uitgevoerd.
Tien minuten lopen vanaf metrostation Marconiplein
Voor de Waterbus, die op fossiele brandstof vaart, was ’emissieloos’ niet mogelijk. Voor de elektrisch aangedreven watertaxi wel, maar dan alleen op een korter traject dan Sint Jobshaven – RDM Campus. De vertreksteiger aan de noordoever is toen westwaarts verplaatst naar de Marconistraat, zo’n tien minuten lopen vanaf metrostation Marconiplein.
Destijds was er al de nodige kritiek op deze verandering, vooral vanwege de langere reistijd vanaf hogeschoollocaties STC en Academieplein. Die kritiek is er nog steeds. ‘De gemiddelde reistijd is 20 à 30 minuten toegenomen’, schrijft de HR aan de wethouder. Dit is gebleken uit onderzoek van de hogeschool. Een zogenoemde postcode-analyse heeft uitgewezen dat het merendeel van de studenten van de noordoever moet komen, en daarvan ook de meeste uit het oostelijke deel, wat een langere reistijd naar RDM Campus oplevert.
Een derde meer met de auto naar RDM
Studenten en medewerkers kiezen er nu vaker voor om niet naar RDM af te reizen; de bezetting van de locatie is volgens de hogeschool lager dan verwacht. Anderen komen wel, maar dan met de auto. Er wordt ongeveer een derde meer met de auto naar RDM gereisd, concludeert de hogeschool uit haar onderzoek. ‘Niet wenselijk’, vindt de HR, juist omdat er met de watertaxi voor emissieloos vervoer is gekozen.
‘Het is inderdaad minder druk’, zegt de kapitein van de watertaxi die eerder ook de Waterbus bestuurde. ‘De watertaxi vaart nu een kortere route en gaat langzamer. Daar wordt over geklaagd maar sneller kan ik niet want dan is de accu te snel leeg’, weet de kapitein die suggereert dat men wellicht had moeten wachten tot er accu’s zijn ontwikkeld met meer capaciteit.
Wandeling naar steiger is ‘onprettig en onveilig’
En dan is er ook nog de wandeling van Marconiplein naar de steiger aan de Marconistraat. Deze zorgt niet alleen voor een langere reistijd maar wordt, door driekwart van de ondervraagden, ook nog eens als onprettig of onveilig ervaren, onder andere vanwege onveilige oversteekplaatsen, slechte verlichting en de afgelegen ligging.
De HR: ‘Op RDM wordt ook avondonderwijs verzorgd en in de winter of op regenachtige avonden weerhoudt deze route onze studenten en medewerkers van het reizen met openbaar vervoer naar RDM.’ Met de fiets naar Marconistraat vindt de HR evenmin een goeie optie omdat een goede stalling ontbreekt en fietsen niet mee kunnen in de watertaxi.
‘RDM campus, en de bereikbaarheid daarvan, is voor ons van strategische waarde in relatie tot het invulling geven aan de Human Capital Agenda’, stelt het college van bestuur van de HR in haar schrijven aan de wethouder. ‘De diverse initiatieven zoals Waterstof Groenvermogen NL, het Just Transition Fund en het Nationaal Groeifonds PPS krijgen vanuit de Human Capital Coalitie Energietransitie op RDM Campus hun uitvoering.’
HR denkt ‘graag’ mee over oplossing
‘En’, gaat het college verder, ‘Ondanks dat we de ambitie om emissieloos te varen onderschrijven, willen we u vragen de gemaakte keuzes te heroverwegen. We begrijpen dat een oplossing voor dit probleem niet voor het oprapen ligt en denken dan ook graag mee.’
Wil de HR de oude Waterbus terug? ‘Het is niet zo dat we daar direct naar streven’, reageert Wijnand van den Brink namens het cvb desgevraagd. ‘Ook wij zijn voorstander van emissieloos varen. Wel willen we een oplossing voor de problematiek voor de studenten en medewerkers die een langere reistijd hebben en een onveilige situatie ondervinden. Verplaatsen kan een oplossing zijn.’
Wethouder Karremans was de afgelopen dagen niet in de gelegenheid om te reageren op de vraag of hij iets aan de klacht van de HR kan doen.
Tekst: Jos van Nierop
Foto: Wietse Pottjewijd
Ik woon in de buurt van deze locatie en kan je vertellen dat Heijplaat de veerdienst ook graag terug zou willen. Misschien is het een goed plan om met de wijk en de hogeschool de krachten te bundelen!
In de aanbesteding was emissieloos varen helemaal geen voorwaarde, het was wel een streven op termijn.
Blue Amigo, de partner van de provincie die het oostelijk deel van de route vaart is begonnen met de oude boten van Waterbus maar heeft nu hybride boten die op snelheid langere stukken kunnen varen en toch een flink lagere emissie hebben.
Graag verwelkomen bewoners van Heijplaat de HR in hun zoektocht naar een passende verbetering na het wegvallen van de Waterbus.