Slc’ers organiseren zich voor professionalisering en profilering
Gepubliceerd: 11 July 2022 • Leestijd: 3 minuten en 12 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Voor elke student is de studieloopbaancoach, kortweg slc, van groot belang. Het is dan ook opmerkelijk dat er weinig is vastgelegd over de taken van deze sleutelfiguur en dat niemand er hogeschoolbreed ‘eigenaar van is’. Het spontaan gevormde slc-panel wil daar iets aan doen.
In de zonnige tuin van Museumpark kwamen ze begin vorige week voor het eerst ‘live’ bij elkaar. Al drie keer eerder spraken slc’ers van de HR elkaar in panel-verband, maar dat was achter beeldschermpjes. Nu zien ze elkaar in het echt, op een bijeenkomst waar de toekomst van het panel centraal staat: wat zijn de belangrijkste thema’s die de club van slc’ers op moet gaan pakken?
Voorbereiding ontbreekt soms
Maar even terug naar het begin. Het slc-panel is een jaar of drie geleden bedacht naar aanleiding van een enquête onder slc’ers. ‘Daarin werd onder meer gevraagd hoe slc’ers in die functie terecht waren gekomen en hoe ze voorbereid of ondersteund waren’, vertelt decaan Serge Feldmann, die bij de opstart van het panel betrokken is. Uit die enquête bleek dat die voorbereiding in sommige gevallen ontbrak en dat er in elk geval grote verschillen waren tussen de instituten, legt hij uit. Niet alleen in ondersteuning, maar ook in de inrichting van het ‘vak’. Zo gaat bij de ene opleiding de slc-les puur over studievoortgang, terwijl het bij de andere helemaal richting coaching gaat. En soms heeft slc zelfs een andere naam, namelijk ‘pi’, professionele identiteit.
Uit de enquête bleek dat er behoefte was aan ondersteuning, zo wisten slc’ers soms niet welke problemen ze zelf moesten aanpakken en wanneer ze naar wie konden doorverwijzen. ‘Een van de eerste dingen die er toen is uitgekomen is een verwijstraining’, zegt Feldmann. ‘Gezien het onderwerp was het logisch dat wij dat als Studentenwelzijn oppakten. Zo’n 75 procent van de studenten die bij ons terechtkomen, komt via de slc. Het belang van samenwerking is dan ook groot.’
Aanspreekpunt voor de buitenwereld
Samen met zijn collega Samantha Pedrosa da Silva helpt hij het slc-panel opstarten. Slc’ers René Akkerman (ISO) en Astrid van Duuren (IGO) nemen het als trekkers van het panel over. Van elk instituut worden twee slc’ers vast panellid.
Binnen het panel kunnen slc’ers kennis uitwisselen maar het panel is tegelijkertijd een aanspreekpunt voor de ‘buitenwereld’. Voor beleidsmakers bijvoorbeeld, die willen weten hoe het bsa in de praktijk uitwerkt. ‘Onlangs was er een vraag van de privacy officer’, vertelt Pedrosa da Silva, ‘die wilde nagaan of de notities die een slc’er over een student vastlegt, wel voldoen aan de wetgeving op dit gebied.’ Dan is het goed dat het slc-panel daar samen naar kijkt. ‘Iedereen werkt op dat gebied anders, maar de wet is voor iedereen hetzelfde’, aldus Pedrosa da Silva.
Bij de bijeenkomst wordt al duidelijk dat het uitwisselen van kennis volop spontaan gebeurt. Tijdens drie rondes waarin de deelnemers post-it’s plakken bij vragen als ‘hoe waardeer je de slc-functie’ of ‘hoe kan het anders’, maar ook tussen de bedrijven door.
Een van de slc’ers deelt bijvoorbeeld dat ze studenten zelf laat noteren wat ze willen dat hun slc’er van het volgende jaar over hen weet. Doordat de student het bewust zelf op papier zet, is het meteen AVG-vriendelijk. Sommige slc’ers, bijvoorbeeld van de RAC, werken met verplichte gesprekken, en er worden tips en tricks over gespreksformulieren gedeeld. Zo zijn er allerlei quick wins ‘te halen’ op punten waar sommige slc’ers nu struikelblokken in hun werk tegenkomen.
Voldoende tijd en ruimte
De groep aanwezigen praat ook over volgend studiejaar, waarin het panel meer body moet gaan krijgen. Professionalisering is een van de twee thema’s die op de agenda staan. Samen met de HR Academy wil men een cursus of leerlijn voor slc’ers opzetten. Een ander punt is profilering en positionering: via het slc-panel het belang van deze functie onder de aandacht brengen, zodat er ook voldoende tijd en ruimte voor de taken gegeven wordt, want ook dát verschilt per instituut.
Collegevoorzitter Ron Bormans die even aanschuift bij de vergadering in de binnentuin is enthousiast. ‘Ik werk hier nu al heel wat jaren maar ik heb nog weinig spontane organisatievorming zoals dit meegemaakt. Ik vond dat een aangename verrassing.’ Het belang van de slc’er staat bij hem helder voor ogen: ‘Jonge mensen moeten we helpen bij complexe keuzes, die begeleiding hebben ze gewoon nodig. En het is nodig dat we het erover hebben, niet via allerlei kaders, maar via professionele doordenking. Als er vanuit jullie ideeën komen, bijvoorbeeld over scholing, neem ik die zeker serieus.’
Tekst en foto’s: Edith van Gameren
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top