Studenten halen 23.000 euro op voor Jarige Job
Gepubliceerd: 28 January 2022 • Leestijd: 1 minuten en 43 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De events die 180 tweedejaars crossmediale communicatie (cmc) van de Rotterdam Academy organiseerden hebben een recordbedrag van 23.018 euro opgebracht voor Jarige Job, de stichting die verjaardagsboxen verzorgt voor kinderen uit minima-gezinnen.
Net als vorig jaar moesten de veertig groepen met elk zo’n vier studenten aardig improviseren, want corona. ‘Het was een gek half jaar’, vatte docent Claudia van Bleek samen. Dat deed ze in een collegezaal waar vanwege de coronamaatregelen slechts plaats was voor een deel van de studenten (maar waar verder van mondkapjes of anderhalve meter weinig sprake was). De niet-aanwezige studenten volgden de afsluitende bijeenkomst thuis online.
Van Bleek: ‘Groepjes hebben nagedacht over een live event, dat daarna toch weer online moest. Er was een plan A, B en C en ik heb zelfs gehoord van een groep met een plan D.’
Culinaire tour door Dordrecht
De groep met het, volgens de docenten, beste concept was Snack Track, een culinaire tour door Dordrecht. Het event van Ilayda, Laura, Lotte, Hylke en Evan haalde het AD, restaurants vroegen zelf om mee te mogen doen en de studenten hebben er alles aan gedaan om het op 11 december door te laten gaan.
‘Op het laatste moment kon het eigenlijk niet doorgaan vanwege de coronamaatregelen’, vertelt Lotte. Het was een commercieel project met te veel (ruim honderd) mensen, luidde de reactie van de gemeente. Lotte: ‘We hebben een hele dag gebeld met de gemeente die niet thuis gaf en daarna met het ministerie van economische zaken. Volgens ons kon het gewoon doorgaan omdat het om kleine groepjes ging én om het afhalen van eten.’
Snack Track krijgt gelijk van ministerie
Uiteindelijk kregen ze van het ministerie te horen dat ze gelijk hadden en dat het ministerie haar eigen informatie over het mogen houden van dit soort evenementen zou aanpassen.’
De studenten combineerden de tour langs vier restaurants met een stadswandeling. Lotte: ‘Met twee stadsgidsen die iets leuks over de stad vertelden.’
Te grote belangstelling
De belangstelling was groot. ‘We moesten het aanmelden gewoon dichtgooien anders werd het voor ons teveel’, vertelt Lotte die ervoer dat het succes er niet meteen stond. ‘De samenwerking was eerst niet goed en onze ideeën sloegen echt nergens op. En op ons uiteindelijke plan reageerden restaurants in eerste instantie afhoudend. Ze wisten niet we waren. Toen er een paar mee gingen doen kregen we DM’s van anderen die toch wel mee wilden doen.’
Van de 25 euro die de deelnemers betaalden ging de helft naar de restaurants en de andere helft naar Jarige Job.
De groep studenten met de grootste opbrengst, 2453 euro, werd Zus Event, die een zogenoemde Golden Birthday Party organiseerde.
Tekst en foto: Jos van Nierop
Hulde aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt! En dat in deze tijden. Toppers zijn jullie.