Typografiedocent Britt Möricke: ‘Ik heb m’n hele leven aan letters gewijd’
Gepubliceerd: 11 January 2022 • Leestijd: 1 minuten en 52 seconden • InterviewSommige mensen accepteren het standaard-lettertype van hun tekstverwerkingsprogramma als een gegeven, anderen kammen het hele internet af tot ze het perfecte lettertype vinden. Zo iemand is Britt Möricke, typografiedocent op de Willem de Kooning Academie.
Möricke ontdekte haar liefde voor letters op haar 13e. Ze was met haar ouders in een museum en vond er geen klap aan. Tot ze letters op een doek zag en dacht: ‘Jaaaaa, dit is het’. Een aantal jaren later ging ze naar de kunstacademie in Den Haag, toen de plek voor typografen. Möricke: ‘Pas daar ontdekte ik dat ik niet de enige rare kwibus was die zo goed ging op letters.’
Een doodeng vak?
Ondertussen geeft ze al 15 jaar les aan de Willem de Kooning Academie. Het belangrijkste doel van haar lessen is ‘het strenge beeld’ van typografie veranderen. Möricke: ‘Studenten denken dat het een streng vak is, met weinig vrijheid en veel regels. De meeste studenten willen het graag leren, maar vinden het doodeng om aan het vak te beginnen. Ik wil die angst wegnemen zodat iedere student een eigen weg kan vinden, er zijn zoveel manieren.’
Dat typografie helemaal niet stijf hoeft te zijn, blijkt wel uit de anekdote die Möricke deelt: ‘Ontwerper en typograaf David Carson moest in 1994 voor rock ‘n roll magazine Raygun een interview opmaken. Hij vond het een saai verhaal en ging op zoek naar een manier om het spannender te maken. Hij besloot het interview op te maken in het lettertype “dingbats”, dat bestaat uit allemaal losse tekentjes. Tegen de rest van de redactie zei hij: “Als mensen het zo graag willen lezen, moeten ze het maar ontcijferen”.’
Veel typografieregels zijn al zo oud als de eerste gedrukte bijbel. En net als bij grammatica vraagt ook dit onderdeel van de taal soms om vernieuwing. Möricke merkt dat ook als ze lesgeeft: ‘Regels die al jaren door iedereen voor “waar” worden aangenomen, worden regelmatig door studenten ter discussie gesteld. En dat is mooi. Want waarom zou een schreefloze letter geen goede leesletter kunnen zijn?’
‘I hate typography’
Möricke schrijft momenteel een boek met de titel ‘I hate typography’. De titel is volgens de docent een knipoog naar de bange houding van de studenten. Möricke: ‘Het boek schrijf ik in eerste instantie voor hen, maar zelf heb ik vanwege de connotaties ook een beetje een hekel aan het woord ‘typografie’ gekregen.
Ze is klaar voor een nieuwe invulling van het vak: ‘Letters zijn niet alleen vormen. Die vormen samen maken woorden, en die hebben betekenis. Dan kom je in de wereld van de linguïstiek. Tijdens een les stelde ik aan ze voor het niet meer over “typografie” te hebben, maar over “visible language”. Een student ging opeens rechtop zitten en zei: “Ja, heerlijk wat een bevrijding!” En dát is het.’
Tekst: Tosca Sel
Foto: Serge Scheepers
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top