WdKA-studenten maken het nachtleven veiliger met BUDDY: Met wie fiets jij naar huis?
Gepubliceerd: 23 May 2022 • Leestijd: 3 minuten en 40 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Zelf overkwam het de student leisure & event management Laura talloze keren tijdens het uitgaan: nageroepen worden, mannen die geen ‘nee’ accepteren, uitgescholden worden, handen op intieme lichaamsdelen, mannen die je achtervolgen en ongewenste intimidatie.
En daar baalt ze van, want net als medestudent Max is Laura juist liefhebber van het nachtleven. Max werkt naast zijn studie ook als DJ. Het duo lanceerde ‘BUDDY’, waarmee zij nachtdieren willen aansporen om beter naar elkaar om te kijken en te stimuleren om samen te reizen. Om aandacht te vragen voor hun campagne deelden ze vrijdagavond in de Rotterdamse binnenstad zadelhoezen uit. Een vijftal nachtclubs – BIRD, Superdisco, Aprés Skihut, Bierkeller en GetBack – schaart zich achter de campagne.
Veiligheid is een belangrijk thema in het nachtleven
‘De ironie wil dat ik zelf verschillende keren ben nageroepen’, vertelt Laura de volgende dag. ‘Het bewijst dat de campagne hoognodig is.’ Uit hun eigen ervaringen, maar ook door de verhalen van vrienden, ontdekten ze dat ‘veiligheid’ een belangrijk thema is in het nachtleven. ‘Er gebeuren nog te veel dingen die niet door de beugel kunnen’, zegt Laura. ‘Bijna iedere vrouw heeft zo’n ervaring.’
‘Bijna iedere vrouw heeft zo’n ervaring.’
De studenten gingen hierover in gesprek met nachtclubs en ontdekten dat zij ‘niet weten wat er binnen hun deuren gebeurt’. En veel nachthoreca schuift de problemen af op externe factoren, zoals beveiligers. Het duo zag ‘een gat waar nachtclubs in kunnen springen om een veilige omgeving te bieden’. Ze signaleerden dat voor veel nachtclubs de verantwoordelijkheid ophoudt zodra een gast buiten staat. ‘Het moet binnen én buiten een veilige omgeving zijn.’
Nog steeds clubs met ‘oogkleppen’
Laura en Max zagen dat veel nachthoreca wel hun verantwoordelijkheid wil nemen. In de afgelopen maanden was er ‘een voorzichtige, positieve kentering’ vanuit de horeca voor het creëren van een veilige plek in het nachtleven. In het Verenigd Koninkrijk ontstond in 2016 de ‘Ask for Angela’-campagne. Het is een codewoord als bezoekers zich onveilig voelen, maar niet openlijk aan de bel durven te trekken.
‘Het is een goed idee’, zegt Laura daarover, ‘maar als we allemaal – ook mannen – dat codewoord kent, dan is het niet echt meer een codewoord’. Dit fenomeen waaide over naar het Nederlandse nachtleven: ‘Je ziet dat veel clubs hun eigen codewoord hebben’. Het is een goed initiatief, ‘maar helaas zijn er nog steeds clubs die vinden dat het niet hun probleem is’. Die clubs hebben ‘oogkleppen op’, stelt Laura, ‘ze zeggen: bij ons gebeurt dat niet, want het is áltijd gezellig’. En dat terwijl Laura ‘zelf in die clubs in kwestie wel het een het ander heeft meegemaakt’.
Mensen aan elkaar koppelen om naar huis te gaan
Hoe is het duo bij zadelhoezen terecht gekomen? ‘We wilden iets doen voor de buitenomgeving. Want je gaat de club uit, en dan? Veel incidenten gebeuren als mensen onderweg zijn naar huis. Het is druk op straat, maar je bent alleen, dan voelen zij zich het kwetsbaarst’, zegt Laura. ‘We willen mensen aan elkaar koppelen, zodat ze niet alleen naar huis hoeven te gaan.’
‘Je komt elkaar altijd tegen bij de fiets.’
De studenten hebben geëxperimenteerd met ‘een meetingpoint’, zoals je wel op treinstations ziet. ‘Een plek waar je iemand kunt ontmoeten waarmee je samen veilig naar huis kan gaan.’ Dat concept wilden ze breder trekken: ‘We willen mensen stimuleren om voordat je uitgaat te bedenken hoe en met wie je thuiskomt, is er iemand die een stukje kan meefietsen? Het gaat om bewustwording.’ En hoe bereik je mensen? ‘Je komt elkaar altijd tegen bij de fiets. Dus zijn we fietszadelhoezen gaan uitdelen om eraan te herinneren te worden dat je nog een buddy moet zoeken voor de avond.’
Veel vrouwen herkenden het
Het initiatief werd vrijdagavond positief ontvangen door het uitgaanspubliek. ‘Vrouwen vonden dat het nodig is in hun omgeving. Veel vrouwen herkenden het probleem en willen het concept gaan gebruiken, of ze zorgen er al voor dat niemand alleen hoeft te fietsen’, zegt Laura. ‘Vanuit de clubs kwamen er positieve reacties.’
Zelf heeft Laura uit haar eigen opvoeding meegekregen dat het ‘niet uitmaakt hoe laat je thuiskomt, als je maar niet alleen fietst’. Soms denkt ze dat ‘die vijf minuten alleen fietsen’ ook niet zo’n ramp is, ‘maar dan hoor je weer het verhaal van iemand die op de Coolsingel beroofd is en van d’r fiets is getrokken’. Overal en altijd kan er iets gebeuren, wil ze daarmee zeggen.
‘Meer clubs zouden dit belangrijk moeten vinden’
De reacties van mannen waren echter ‘een beetje wisselend’, vertelt Laura. ‘Een aantal herkende het wel en vonden het een goed idee, anderen reageerden ontkennend.’ De mannen erkenden wel het nut om ‘op elkaar te letten’.
Onveilige situaties in het nachtleven kun je niet uitroeien, dus wanneer zien de initiatiefnemers hun campagne als succes? ‘Als één iemand zich hierdoor al veiliger voelt in Rotterdam. We hebben gemerkt en gehoord dat “je gehoord voelen” en weten dat een club veiligheid geeft al een veilig gevoel geeft. We zijn heel blij dat vijf clubs gezegd hebben dit belangrijk te vinden, maar het zouden er natuurlijk veel meer moeten zijn.’
Tekst: Rutger de Quay
Foto’s: Laura Harte
Goed initiatief!! Ik hoop dat er op termijn ook zoiets voor mannen worden opgezet, voor angsten betreffende geweld.
Dat zou – denk ik – een heel goede toevoeging zijn!
Belangrijk en heel goed initiatief.