Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Discussie bsa: studentenwelzijn weegt het zwaarst, vindt minister

Gepubliceerd: 7 July 2023 • Leestijd: 2 minuten en 9 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Onderwijsminister Dijkgraaf laat zich niet van de wijs brengen: er komt wat hem betreft een soepeler bindend studieadvies. Is dat wel een goed idee, wil de Tweede Kamer weten. 

Om het studentenwelzijn te verbeteren wil minister Dijkgraaf het bsa versoepelen met een wetsvoorstel, kondigde hij in mei aan. Vanaf 2025 hoeven studenten in het eerste studiejaar maar 30 van de 60 punten te halen. In het tweede jaar moeten ze dan opnieuw minimaal 30 punten halen.

Net als de universiteiten zetten meerdere partijen in de Tweede Kamer vraagtekens bij de versoepelde norm, bleek uit een schriftelijk overleg. De minister wil zijn koers echter niet wijzigen, omdat hij de kritiek niet overtuigend vindt en omdat de studentenorganisaties het wel een goed plan vinden.

Vragen over onderbouwing

Diverse partijen vroegen hem naar de cijfermatige onderbouwing. De VVD, die zeer uitgesproken tegen het voorstel is, wilde bijvoorbeeld weten waarom hij heeft gekozen voor zo’n laag aantal punten en of hij niet verwacht dat daarmee de uitval in latere studiejaren toeneemt. 

De norm van 45 punten die nu vaak gehanteerd wordt, vindt Dijkgraaf te veel vergen van eerstejaars. Zij worden al geconfronteerd met tal van nieuwe stressvolle zaken zoals het vinden van een woning en het leren studeren. Een ander argument is dat studenten van buiten Europa nu al 30 studiepunten moeten behalen om hun verblijfsvergunning te behouden. Dijkgraaf vindt het eerlijk als de norm voor iedereen gelijk is.  

En de studie-uitval onder ouderejaars? Daarover bestaat geen consensus, meent de minister. Volgens universiteitenvereniging UNL behaalden ouderejaars met een uitgesteld bsa in de coronapandemie tien procent minder punten dan studenten die wel aan de bsa-norm hadden voldaan. Maar onderzoeken van Fontys en Hogeschool Zuyd geven het tegenovergestelde beeld. 

De studie-uitval na het eerste jaar laat zich kortom moeilijk voorspellen. Een ‘gezonde balans tussen welzijn en studievoortgang’ blijft voor hem het belangrijkste argument om de bsa-norm te verlagen. 

Verwijzende functie bsa

GroenLinks ziet nog mogelijkheden om het voorstel te verbeteren en stelt dat het schort aan de ‘verwijzende functie van het bsa’. Als een student zijn eerste jaar niet haalt, waar moet hij dan naar toe? Daar zouden de instellingen maar weinig bij helpen.  

Volgens Dijkgraaf moeten er inderdaad meer normen komen voor zo’n ‘bsa-gesprek’. In de komende tijd wil hij met instellingen en studenten bespreken hoe dat er uit moet gaan zien.

Zorgt het voor minder studiedruk?

GroenLinks en D66 zijn wel voor het nieuwe voorstel omdat ze geloven dat de studiedruk ermee kan worden verlaagd en het studentenwelzijn ermee wordt bevorderd. Bovendien worden studenten met een migratieachtergrond, buitenlandse studenten en studenten met een functiebeperking momenteel extra hard getroffen door een hoog bsa, blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit. Is daar oog voor, vragen GroenLinks en D66 aan de minister. 

Ja is het antwoord. Dijkgraaf vindt het ‘van groot belang’ dat iedereen kan studeren, ‘ongeacht persoonlijke achtergrond of een eventuele functiebeperking’. Zeker studenten die nu de dupe zijn van te hoge prestatiedruk of problemen hebben met hun mentale gezondheid kunnen baat hebben bij een lagere bsa-norm, meent hij. Als de wet is ingevoerd wil hij monitoren of dit ook echt het geval is. 

Tekst: HOP, Peer van Tetterode

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Discussie bsa: studentenwelzijn weegt het zwaarst, vindt minister

  1. Ik weet niet of dit nou zo’n goed idee is, de lat moet wat mij betreft juist hoger komen te liggen – maar dan wel in een totaal andere onderwijsvorm (die wellicht ook minder stress en onzekerheid zal opleveren?). De juiste oplossing is volgens mij om studenten niet meer voorbij te laten gaan aan materie of modules die ze niet beheersen. Een studie is in zekere zin toch vooral een gestructureerde verdieping (a.d.h.v. curriculum) in een bepaald vakgebied. Hoe kan de student zo’n verdieping succesvol doorlopen als die in de fundamentele fases al is vastgelopen?
    Er zou meer ruimte moeten zijn om een module direct (deels) opnieuw te doorlopen totdat een minimum score van 75% behaald wordt door de student (misschien zelfs 85%?) dat is wel een beetje de norm wat betreft IT-certificering in het bedrijfsleven bijvoorbeeld. En daarmee wordt voorkomen dat het voor de student steeds hopelozer aanvoelt door een almaar toenemende achterstand in begrip.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top