Hogeschool Rotterdam neemt afscheid van slogan ‘Overtref Jezelf’
Gepubliceerd: 20 June 2023 • Leestijd: 1 minuten en 31 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Nog voor het einde van 2023 krijgt de Hogeschool Rotterdam een nieuwe slogan. ‘Overtref jezelf’ is alweer vijftien jaar oud en niet meer van deze tijd, vindt men. Studenten mogen meedenken over een slogan die beter past.
Via een oproep op Instagram vraagt de HR studenten naar brainstorms te komen om na te denken over een slogan waar de huidige populatie en toekomstige studenten zich mee identificeren én enthousiast van worden. Aanmelden voor de brainstormsessies kan hier.
Programmamanager Jeroen Cok legt uit waarom de HR afscheid neemt van ‘Overtref jezelf’. Cok: ‘De oude slogan was pakkend en heeft goed voor ons gewerkt, maar wordt in de huidige tijdgeest steeds vaker als prestatiegericht ervaren. Je ziet aan onderzoeken over studentenwelzijn en bijvoorbeeld de Profielen-blogs van decaan Serge Feldmann dat studenten te hoge prestatiedruk en stress ervaren. De oplevering van de nieuwe strategische agenda voelde als een natuurlijk moment om op zoek te gaan naar een nieuwe slogan.’
‘Belangrijk dat deze slogan echt uit de hogeschool komt’
De afgelopen maanden is met een dwarsdoorsnede van de organisatie over een nieuwe slogan gesproken. Dat het tijd is voor een nieuwe slogan, is voor iedereen duidelijk. De programmamanager vindt het belangrijk dat de slogan echt uit de hogeschool komt. Cok: ‘We vinden het belangrijk dat die nieuwe slogan iets van ons allemaal wordt, daarom doen we aan co-creatie.’
Dat nu het moment is aangebroken om met de doelgroep te brainstormen, maakt Cok enthousiast: ‘Ik vind het heel tof dat we samen gaan creëren. Ik hoop dat studenten ideeën hebben die goed bij hun belevingswereld aansluiten. Ik ben oprecht benieuwd naar de uitkomsten! Daarnaast zijn we in gesprek met de opleiding communicatie om na de zomervakantie een groep studenten van de minor ‘I Love Brands’ bij het proces te betrekken. Ik vind het mooi dat we op deze manier ook verbinding kunnen maken met het onderwijs.’
De brainstormsessies zijn van 26 tot 28 juni op verschillende hogeschoollocaties. Als studenten niet naar de brainstorm kunnen komen, mogen ze Jeroen Cok ook mailen om hun ideeën te delen.
Lees ook deze blog van decaan Serge Feldmann over waarom hij van de slogan af wil:
Tekst: Tosca Sel
Beeld: Hogeschool Rotterdam
Een geweldig bericht. En reuring veroorzaken kan soms dus lonen
Mooi! Ben erg blij met deze ontwikkeling. Voor mij had de oude slogan, ondanks de goede bedoelingen erachter (in de zin van tegen een jonge mens zeggen: “je hebt talent, je kunt meer dan wat je denkt of wat mensen om je heen je vertellen, dus durf te studeren”), altijd een problematische associatie met Nietzsche en de Übermensch – of een meer lachwekkende met Superman.
Hoe dan ook, in deze tijden moeten we niet alleen groei leren, maar ook bescheidenheid. Ik zou graag zien dat de toekomstige slogan gaat over de hogeschool als een continu lerende gemeenschap waar iedereen van elkaar leert – ongeacht of het docenten, studenten of andere mensen zijn.
Ik kon de zesjes-cultuur eigenlijk niet rijmen met een slogan die uitnodigt om jezelf te overtreffen.
Dat de slogan nu veranderd wordt om de prestatiedruk te verlagen vind ik een teken aan de wand.
Van mij mag de nieuwe slogan daarom zijn: “Een zes is goed genoeg!”
@Florian Cramer, niets mis met Nietzsche en zijn Übermensch. Ik zie de associatie met die termen sowieso niet.
Het zal me verder benieuwen wat er uit komt, je kan aan alles wel een negatieve associatie verbinden als je maar hard genoeg je best doet. Ons milieu neigt er steeds meer naar taalgebruik te zoeken die op geen enkele manier iemand een “negatieve” emotie te kunnen geven en negeert daarbij dat je niet van kwaliteiten of kwantiteiten kan spreken zonder verschil te impliceren.
Het resultaat is dat we verzanden in betekenisloos relativisme met bijbehorende nietszeggende uitspraken, de een nog lachwekkender dan de ander. Kudos als je je erdoor kan laten inspireren, ik ben er allicht te cynisch voor.
Zelfs de oorspronkelijke slogan, waarbij iemand slechts met zichzelf vergeleken wordt, kan daar niet aan ontsnappen. Heb je jezelf niet overtroffen? Dan ben je minder dan degenen die dat wel lukten. Zo makkelijk is het om iedere uitdrukking van succes in het negatieve te trekken. Kunnen we eigenlijk niet zonder slogan?
In een wereld waarin perfectie en succes de norm zijn en vrijheid de regel, spiegelen wij ons in het construeren van onze identiteit aan steeds minder realistische idealen. Ook jezelf vergelijken met anderen maakt vaak ongelukkig. Ik denk dat je moet proberen, elke dag een betere versie van jezelf te zijn (met een moreel kompas). Daar gaat het om… het groeien, het beste uit jezelf en anderen te halen. Persoonlijk vond ik Overtref jezelf heel mooi. Maar misschien is het idd tijd voor iets anders…?
Ik ben benieuwd naar de nieuwe slogan. Een pittige uitdaging!
Doe maar gewoon!
De vraag van S. Heikamp, “Kunnen we eigenlijk niet zonder slogan?”, inspireerde mij tot de volgende (niet-)slogan:
“Hogeschool Rotterdam. Geen slogan.”
Sterk, Marco 🙂