Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Janpier Brands wil dat bewoners ‘van meet af aan’ betrokken zijn bij kunstonderwijs op Zuid

Gepubliceerd: 13 February 2023 • Leestijd: 6 minuten en 23 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Meedenken over de Cultuur&Campus, contacten leggen in de buurt en in en met de buurt komen tot nieuwe vormen van onderwijs. Dat is kortgezegd waar Janpier Brands zich de komende jaren mee bezighoudt. Een gesprek met de voormalig directeur van WORM, bij wie de eerste ideeën voor toekomstig kunstonderwijs al aan het opborrelen zijn.

Portret foto van Janpier Brands

Parallel aan het fusieplan van de kunstonderwijsinstellingen Codarts en Willem de Kooning (waar Brands geen directe bemoeienis mee heeft) loopt het plan voor de zogenoemde Cultuur&Campus op Zuid. Het Charloise Hoofd moet vanaf 2031 een publieke plek worden met evenementen en kunstonderwijs. Niet alleen voor toeristen maar juist ook voor jongeren en anderen uit het gebied Rotterdam-Zuid. Partners die betrokken zijn bij deze ontwikkeling zijn onder andere de gemeente Rotterdam, de Afrikaanderwijk Coöperatie en de onderwijsinstellingen Willem de Kooning Academie, Academie voor Bouwkunst (HR), Codarts, Erasmus Universiteit en TU Delft.

‘Ideeën voor het Charloisse Hoofd testen’

2031 is nog ver weg maar vooruitlopend daarop wordt een drie verdiepingen tellend pand aan de Putselaan gerenoveerd en in 2024 in gebruik genomen. ‘De bedoeling is om daar de ideeën voor het Charloisse Hoofd te testen’, vertelt Janpier Brands die sinds eind vorig jaar door Codarts en de WdKA is ingehuurd om dat allemaal een beetje aan te jagen. Brands was hiervoor directeur van het Rotterdamse cultuurhuis WORM.  

Dat het gebouw aan de Putselaan nog niet beschikbaar is wil niet zeggen dat er volgend jaar pas iets gebeurt. ‘We gaan dingen doen op andere plekken en dat dwingt ons om in de buurt relaties aan te knopen met bestaande en nieuwe plekken en organisaties. Op een zichtbare locatie aan de Pretorialaan kunnen we bijeenkomen met culturele en artistieke initiatieven en met individuele bewoners.’

Kritische WdKA- en Codarts-alumni als bronnen

Ook een alumnus van Codarts en eentje van de WdKA, die in de wijk woont, behoren inmiddels tot de contacten van Brands. ‘De WdKA’er is kritisch over zijn opleiding en de alumnus van Codarts, een danser, ook. Zijn scriptie is een handreiking voor docenten over hoe ze om moeten gaan met diverse studentengroepen. Dit zijn bronnen voor mij, en de twee alumni wil ik ook betrekken in het project.’

Portret foto van JanPier Brands

De bronnen zijn waardevol juist omdat Brands zich op nieuwe vormen van kunstonderwijs gaat richten. ‘Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het ontwikkelen van microcredentials, het valideren van kennis en vaardigheden die buiten het curriculum zijn verworven.’ De komende drie jaar moet het door het Europese programma New European Bauhaus gesubsidieerde project minimaal vijf microcredentials opleveren.

Voor studenten en voor mensen uit de buurt

Gaat het dan om cursussen? ‘Dat kan. Maar het kan ook zijn dat je ziet dat mensen zich in de praktijk op een bepaald gebied ontwikkelen en dat je dat valideert, extra kwaliteiten van studenten. Het kan ook gaan om mensen uit de buurt. Dat laatste zou ik persoonlijk het allermooiste vinden.’

Brands geeft het voorbeeld van een lokale muziekband die ergens in de wijk een oefenruimte heeft (en in de toekomst wellicht op de Cultuur&Campus). ‘Je kunt dan gaan kijken wat die mensen in de praktijk leren. Bijvoorbeeld organiserend vermogen. Zo’n informeel verworven vaardigheid kun je vervolgens valideren.’

Creatieve en artistieke vriendengroepen

Hij ziet een wisselwerking tussen de onderwijsinstituten en de informele wereld, niet alleen van bands maar bijvoorbeeld ook van ‘creatieve en artistieke vriendengroepen of geestverwanten’ waarbinnen je dus ook kunt leren. ‘School kan daar een rol in spelen. Ik ben nu aan het luisteren en praten, en we moeten met elkaar gaan begrijpen hoe we dit gaan doen. Dat is best een ingewikkeld proces.’

Ondertussen ontmoet Brands in de wijk allerlei mensen met allerlei vragen en wensen. ‘Een Caribische brassband bijvoorbeeld. Die zoeken ruimte. Vanuit het conservatorium (Codarts) kun je zeggen: “Wat kunnen we toevoegen?” Daar heb ik nog geen antwoord op. Misschien niks, maar misschien kan er wel iets ontstaan.’ Een andere vraag van een muziekgroep bestaande uit Eritrese statushouders die meer wilden weten over een muzieklexicon (waarin informatie staat over muziektermen, red.). ‘Hier kan Codarts denk ik wel een interessante ingang zijn.’

Welke kunstvormen kun je erkennen?

Brands: ‘Voor de WdKA kun je je onder andere afvragen welke kunstvormen je kunt erkennen. Denk aan graffiti, mediakunst, clips; wat kun je daarmee en hoe waardeer je dat? Jongeren uit de wijk kun je sowieso in contact brengen met de opleiding. Of je laat een van de graffitikunstenaars een gastles geven.’

Met het zoeken van contact met de wijk willen de kunstonderwijsinstituten ook in beeld komen bij potentiële studenten. ‘We willen proberen om jonge mensen uit Rotterdam-Zuid als student op de Academie te krijgen. Het is niet goed voor de Academie en niet goed voor de kunst dat dat nu weinig gebeurt.’

Tijdens het filmen een tutorial op Youtube bekijken

Als je jongeren uit de buurt werft voor het ‘reguliere’ kunstonderwijs zul je misschien ook dat onderwijs tegen het licht moeten houden, denkt Brands. ‘Je moet onderwijsvormen gaan uitproberen die toekomstbestendig zijn, en daar bijvoorbeeld ook onze recente ervaringen met Teams tijdens de coronaperiode in meenemen. Ik moet ook denken aan een jonge clipmaker die niet wist hoe de camera werkte en daarom tijdens het filmen een tutorial op Youtube aan het bekijken was. Dat is ook een vorm van leren. Er zijn gewoon nieuwe vormen nodig, voor de jongeren die hier op Zuid rondlopen.’

Het Charloisse Hoofd, oftewel de Cultuur&Campus, zal zoals eerder beschreven ook een publieke functie krijgen. Met bijvoorbeeld ateliers en geluidsstudio’s die ook voor wijkbewoners beschikbaar moeten zijn. Ook zal het een plek zijn voor evenementen zoals concerten en exposities.

Publieke manifestatie in juni

Bij gebrek aan zo’n permanente plek nu heeft Brands in juni een publieke manifestatie gepland, waarschijnlijk op het plein bij de Putselaan en de Putsebocht. ‘Daar willen we laten zien wat er in de toekomst gaat gebeuren. We zullen een publiek programma hebben met muziek, dans en beeldende kunst en daarnaast zijn er lezingen en workshops waarin we onze ideeën presenteren.’

Ongetwijfeld zal dan, al is het vanuit het publiek, het onderwerp gentrificatie voorbijkomen: de vrees dat het Cultuur&Campus er ook voor gaat zorgen dat bestaande bewoners van de wijk moeten wijken voor de plannen en vanwege bijvoorbeeld stijgende huurprijzen naar andere delen van de stand moeten verhuizen. Het is een vrees die onder andere leeft bij sommige WdKA-studenten en medewerkers.

‘Bewoners moeten iets aan het project hebben’

Janpier Brands zou dat geen goede ontwikkeling vinden maar weet niet of dat helemaal tegen te houden is. ‘Het is realistisch, je ziet het overal gebeuren. Maar ik heb het idee dat deze ontwikkeling kan plaatsvinden zonder ‘displacement’. De mensen die hier wonen moeten iets aan het project hebben, vind ik. Als docent, als leverancier van producten of diensten, als aankomende student of als leden van de band uit mijn voorbeeld. Ze moeten van meet af aan betrokken zijn in het proces.’

Vrees voor gentrificatie bij WdKA-docent en cmr-lid Athanasiadou

Een deel van de studenten en medewerkers van de WdKA bekijkt de plannen voor de Cultuur&Campus kritisch, weet Evangelia Athanasiadou. Ze is WdKA-docent en lid van de centrale medezeggenschapsraad (cmr) van de HR. In haar campagnetekst had ze specifiek aandacht voor haar kritische blik op zowel de Cultuur&Campus als de voorgenomen fusie van de WdKA met Codarts.

Athanasiadou: ‘Je moet de bewoners mee laten praten. Als vanwege de plannen huidige bewoners de wijk uit moeten terwijl er veel geld beschikbaar is voor de Cultuur&Campus, voelt dat immoreel.’ Dat laatste gaat volgens de docent ook op voor de enigszins ‘koloniale’ manier waarop er door de bedenkers van de plannen over de huidige bewoners wordt gecommuniceerd. Athanasiadou: ‘Er wordt gezegd dat de plannen een verbetering zijn voor de omgeving, en er wordt gesuggereerd dat de bewoners niet ontwikkeld, niet opgeleid zijn. Er zit ook een soort sociale zuiveringsfactor in de plannen ingebed, zoals blijkt uit NRPZ’s targeting van gebieden met een hoge concentratie aan sociale woningen.’

Wel of geen gentrificatie is, schetst ze, onder andere afhankelijk van de intenties van andere partners in het project, zoals de Erasmus Universiteit, de gemeente en het NPRZ (Nationaal Programma Rotterdam Zuid). Brands is voor het betrekken van de huidige bewoners en denkt dat de Cultuur&Campus niet tot gevolg heeft dat bewoners moeten verhuizen, zoals bijvoorbeeld bij de herontwikkeling van Katendrecht en de Tweebosbuurt het geval was.

Athanasiadou verwacht dat Janpier Brands zich op een goeie manier zal inzetten voor de plannen. ‘Hij kan voor een verandering zorgen en gelooft daar ook in. En hij heeft veel belang bij het aannemen van deze baan. Hij woont in Charlois en is geliefd bij en vertrouwd met een gemeenschap van culturele werkers die hier ook wonen en aan wie hij een bepaalde verantwoording schuldig is. Als het project verandert in een gentrificatiemachine en de Cultuur&Campus een architectonische blikvanger moet hebben om toeristen te trekken (zie onder andere dit Rijnmond-artikel), dan verliest hij dat genoemde vertrouwen.’

Athanasiadou maakt zich ook zorgen over de gevolgen van de voorgenomen fusie van de WdKA met Codarts, maar vooralsnog is er vooral onduidelijkheid over vanwege het uitblijven van informatie erover. Het laatste bericht is van september afgelopen jaar toen duidelijk werd gemaakt dat het principebesluit over de fusie enige tijd was uitgesteld.

Tekst: Jos van Nierop
Foto: Darice de Cuba

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!




Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top