Komt er toch volledige ov-vergoeding woon-werkverkeer? Cmr wacht op besluit college
Gepubliceerd: 22 November 2023 • Leestijd: 3 minuten en 9 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De hogeschool sleutelt al een tijdje aan duurzaam vervoersbeleid; als het aan de medezeggenschap ligt worden daarin de reiskosten van medewerkers volledig vergoed. De nieuwsbrief van de medezeggenschapsraad meldt mogelijk goed nieuws voor medewerkers die nu een deel van de reiskosten uit eigen zak betalen.
Docenten en andere medewerkers van de HR die verder dan 20 kilometer van hun werklocatie wonen krijgen op dit moment niet al hun reiskosten vergoed. Daar komt mogelijk verandering in nu het college van bestuur overweegt de zogenoemde mobiliteitskaart beschikbaar te stellen.
Zeker is dat nog niet, geeft de centrale medezeggenschapsraad (cmr) aan in haar nieuwsbrief van november (HINT, inlog). Het cvb heeft een concept voor het mobiliteitsbeleid geschreven, met daarin de optie van een mobiliteitskaart. Het college heeft afgelopen maart en juni met de cmr over het plan gepraat.
‘In afwachting van besluit’
‘De cmr heeft mee kunnen praten in het beleid en is een definitief besluit over het mobiliteitsbeleid aan het afwachten, er kunnen dus nog veranderingen in zitten. De cmr hoopt natuurlijk dat de uitgangspunten zoals in het voorjaar van dit jaar besproken zijn gehandhaafd. De cmr is in afwachting van het besluit van het cvb’, staat in de nieuwsbrief.
De bestuurssecretaris van het cvb geeft desgevraagd aan dat het cvb met de cmr over het vervoersbeleid in gesprek is, en dat het daarna met de directeuren wordt besproken. ‘Vervolgens zal het cvb een besluit nemen en volgt het formele medezeggenschapstraject’.
Keuzemenu voor de medewerker
Een van de uitgangspunten in het concept van het mobiliteitsbeleid is een het keuzemenu voor de medewerker. ‘Uit het concept blijkt dat er een keuzemenu zal ontstaan uit mogelijk het volgende: een ov-vergoeding met een mobiliteitskaart of een kilometervergoeding tot 20 km enkele reis (als je met de auto komt, red.), of gratis ov van een P&R-locatie naar de werklocatie’, aldus de nieuwsbrief.
Een jaar geleden stelde collegelid Wijnand van den Brink dat het invoeren van een mobiliteitskaart de HR teveel geld kost. ‘In plaats van 3,5 miljoen zijn we dan ruim 7 miljoen euro kwijt aan reiskosten. Die 3,5 miljoen extra moet dan uit de onderwijspot komen. Dat willen we niet, dat is een bewuste keus’, zei hij toen in de cmr-vergadering.
Zowel het cvb als de cmr wil op dit moment het genoemde concept mobiliteitsbeleid, en een mogelijke introductie van de mobiliteitskaart, niet nader toelichten. Bij een aantal collega-hogescholen bestaat de mobiliteitskaart uit een NS business card waarbij het woon-werk verkeer volledig wordt vergoed. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Hogeschool van Amsterdam, de Haagse Hogeschool, Inholland, Fontys en Windesheim. Werknemers van de Hogeschool Utrecht mogen met hun NS business card zelfs gratis privéreizen maken.
Motiveren om voor het ov te kiezen
Met het volledig vergoeden van de ov-kosten motiveer je ‘een grote middengroep die tussen de 20 en 50 kilometer van het werk woont’ om minder snel voor de auto te kiezen, redeneert de cmr. Dat is in lijn met het duurzamere vervoersbeleid waar de cmr vorig jaar met een initiatiefvoorstel voor pleitte. ‘Aanleiding is de grotere roep vanuit de organisatie dat het huidige beleid niet past bij de keuze voor het ov en/of de fiets, en dat daarbij vooral de medewerkers die met het ov komen niet meer voldoende gecompenseerd worden door de hogere prijzen in het ov’.
‘In het voorstel werd concreet gemaakt dat een goed vervoersbeleid tot duurzame keuzes van medewerkers kan leiden die het CO2-niveau kunnen verminderen én tot een betere vergoeding kunnen leiden van deze duurzame keuzes’, schrijft de cmr in de nieuwsbrief.
‘Aantrekkelijkheid van HR vergroten’
De cmr vindt de huidige 20-kilometerregel daarnaast niet sociaal, maakte Lidewij ten Kate een jaar geleden kenbaar. Medewerkers in een lage schaal zijn, als ze verder dan 20 kilometer moeten reizen, relatief (in verhouding tot hun netto inkomen) meer kwijt aan reiskosten dan hun collega’s in een hogere schaal. ‘Dit kan mede rechtgetrokken worden door openbaar vervoer volledig te vergoeden’, zei het cmr-lid.
Het feit dat medewerkers die verder dan 20 kilometer van hun werk wonen (dat waren er een jaar geleden 1771 van de 4366; ruim 40 procent) meer reiskosten maken dan ze vergoed krijgen, vond de cmr eveneens niet getuigen van goed werkgeverschap. De cmr: ‘De komende jaren is er schaarste aan personeel. De aantrekkelijkheid om te werken voor de HR is dan te vergroten door gunstige arbeidsvoorwaarden.’
Ook voorstellen voor fietsregeling
De cmr deed eerder ook concrete voorstellen over een fietsregeling waarbij niet alleen de aankoop maar ook het onderhoud aan de fiets wordt vergoed. Ook het gebruik van elektrische scooters en de huur van fietsen zou gepromoot moeten worden, vindt de raad. Het college gaf ruim een jaar geleden aan een en ander te gaan onderzoeken.
Tekst: Jos van Nierop
Foto: Shutterstock
Eindelijk! Laten we hopen dat dit van de grond komt, aangezien 200 Euro per maand van mijn salaris inleveren iets teveel van het goede is op dit moment.
Vergeet niet de uitruilregeling mee te nemen in het pakket. Zeker als je ver van je werk woont (in mijn geval Eindhoven) kan dat in combinatie met een slim gekozen OV-abonnement een prima en toereikend alternatief zijn. Zoweel vanuit mij en vanuit een hogeschool die op de kleintjes moet letten. Mocht de uitruilregeling vervallen dan zou ik er in alle combinaties die ik lees (hoe mooi ook bedoeld) waarschijnlijk op achteruit gaan. In sommige gevallen zelfs serieus op achteruit gaan.