Met de watertaxi naar RDM: even lopen en dan uitwaaien op de Maas
Gepubliceerd: 9 October 2023 • Leestijd: 5 minuten en 12 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Toen de watertaxi werd geïntroduceerd als vervanger van de waterbus, en de verbinding van de Sint Jobshaven naar RDM Campus verdween, leverde dat het nodige protest op. Om op RDM Campus te komen blijft de route over water alsnog populair.
Lopend vanaf metrostation Marconiplein, genavigeerd door 9292ov, bereikt de verslaggever een watertaxi-steiger waar echter geen watertaxi arriveert. Om het kwartier zou er volgens de informatie eentje moeten aanmeren en afvaren maar bij halte Keilehaven blijft het ijzig stil. Wat blijkt: dit is een watertaxi-halte waar alleen op afspraak een bootje verschijnt. Gevolg: nog tien minuten lopen naar Marconistraat. Daar komt overdag volgens de dienstregeling elk kwartier wél een watertaxi.
De emissievrije elektrische watertaxi XL (voor vijftig personen) vaart nu ruim anderhalf jaar. Voorwaarde bij de aanbesteding was dat de nieuwe aanbieder elektrische boten zou inzetten. De langere vaartocht vanaf de Sint Jobshaven is – ook vanwege de frequentie – niet mogelijk met de elektrische veerboten.
‘Wel een stukje lopen’
Ook de halte Marconistraat is een minuut of tien te voet vanaf metrostation Marconiplein. ‘Wel een stukje lopen’, zegt Tom, student civiele techniek. ‘Ik moet een keer in de week of een keer in de twee weken naar RDM en vind dat lopen niet zo erg. Vandaag gaat Tom met enkele medestudenten in het waterbouwkundig lab een proefje doen met een klep van een spuisluis.
Milan, student werktuigbouwkunde, zit normaal gesproken op locatie Academieplein. ‘Vanwege de minor energietransitie zitten we nu op RDM Campus, meestal twee keer per week. Dat is een halfuurtje langer reizen’, zegt de vierdejaars student die om op Academieplein te komen vanuit Delft via Schiedam naar metrostation Coolhaven reist. Milan: ‘Maar ik vind RDM een mooie locatie, en we wisten van te voren dat we daarheen zouden gaan.
In de watertaxi zitten in totaal acht studenten. In de Marconihaven is het rustig varen, op de Nieuwe Maas is er wat deining. Na twaalf minuten arriveert de boot bij RDM. Overigens zijn er sinds ongeveer een jaar in de ochtendspits en ‘s middags vanaf 14.30 uur ook boten waarop je je fiets mee kunt nemen. Die varen wel op diesel.
‘Het gaat er ook om hoe lang je ergens bent’
In het Innovation Dock, de voormalige onderzeebootloods, staan Brahim Boukhari (onderwijsmanager automotive) en Krijn Hagen (instructeur van de houtwerkplaats) met elkaar te praten. Desgevraagd willen ze wel wat kwijt over reistijden naar RDM Campus. ‘Het gaat er ook om hoe lang je ergens bent. Als je hier van 9.00 tot 17.00 uur bent, is een langere reis voor veel mensen wel acceptabel.’
Boukhari vertelt dat bij zijn opleiding daar ook de roosters op zijn gemaakt. ‘Eerste en tweedejaars zitten de ene week op Academieplein en de andere week hier, en niet voor een paar uurtjes. Als ze op een dag hier zitten, hoeven ze niet meer even tussendoor naar Academieplein. Hier kun je, met alle werkplaatsen die er zijn, goed werken aan projecten, op Academieplein is het fijn omdat daar bijvoorbeeld de decanen zijn en de mediatheek. Ik hoor studenten vooral klagen dat ze hun auto bij Academieplein niet kunnen parkeren.’
‘RDM is geweldig en je kunt er ook nog gratis parkeren’
In het zogenoemde protolab zitten meerdere studenten achter hun laptop. Farhad, student automotive, komt vier keer per week met de auto vanuit Katwijk naar school. ‘Ik vind RDM echt geweldig. Je hebt hier heel veel faciliteiten zoals een lijmlab en een mobiliteitslab (een garage), en je kunt hier ook nog gratis parkeren’.
Jurriaan (technische bedrijfskunde) komt uit Ouddorp. Hij komt meestal met het ov, met de bus naar Spijkenisse, dan de metro naar Slinge en vervolgens bus 68 naar de RDM-halte op Heijplaat. Bij elkaar kost het hem 1 uur en 45 minuten; naar Academieplein is tien minuten minder.
Voor Rotterdammer Joris (ook technische bedrijfskunde) zijn er drie opties die ‘m voor heen- of terugrit elk ongeveer een half uur kosten. ‘Ik kan gaan fietsen onder andere door de Maastunnel, twintig minuten fietsen en dan de watertaxi nemen of via metrostation Zuidplein met bus 68. Fietsen en dan even op de boot lekker uitwaaien vind ik het leukst.’
‘Onveilig gevoel ‘s avonds’
Toen de watertaxi begin 2022 werd geïntroduceerd werd-ie niet louter positief ontvangen. Er waren met name klachten over de lange reistijd (inclusief de looproute vanaf metrostation Marconiplein) en over het onveilige gevoel dat sommigen ervoeren als ze ‘s avonds door het Merwe-Vierhavensgebied liepen.
‘De laatste tijd horen we minder ontevreden geluiden’, zegt een woordvoerder van de HR desgevraagd. Als mogelijke redenen worden genoemd dat er geen avondonderwijs meer is op RDM Campus en dat de nieuwe generatie de oude situatie met de Waterbus vanaf de Sint Jobshaven niet kent. Daarnaast is de busverbinding van RDM naar metrostations Zuidplein en Slinge verbeterd, vertelt de woordvoerder. Bus 68 rijdt bijvoorbeeld frequenter.
Actie van wijkbewoners voor betere veerverbinding
Kim de Groot vindt de bus niet het allerbeste alternatief, onder andere omdat je – zeker in de spits – nogal eens in de file kunt komen te staan. De Groot is bewoner van de wijk Heijplaat bij RDM Campus en zette zich met anderen de afgelopen jaren in voor een betere veerverbinding met het centrum van Rotterdam. Dat heeft onder andere geresulteerd in de eerder genoemde spitsboot waarop je je fiets mee kunt meenemen.
‘Het gaat om een pilot, het is onduidelijk voor hoe lang. Nadeel is wel dat-ie niet in het weekend en niet buiten de spits vaart. In het weekend vaart er dus geen boot met fietsgelegenheid en doordeweeks kan dat slechts tot 19.00 uur. Erna moet je dus omfietsen door de Waalhaven maar dat is een reis van veertig minuten en dat doe ik liever niet alleen in het donker’, vertelt de Groot. ‘Met kinderen is omfietsen al helemaal geen optie dus in het weekend worden we verplicht de auto te nemen. Dit vinden alle gezinnen op Heijplaat heel erg belemmerend’.
‘Openbaar vervoer is toch een recht?’
Een watertaxi op bestelling à 5 euro per persoon is wel mogelijk, net als fietsen door de Waalhaven of de auto pakken. De Groot: ‘Eigenlijk zou het gewoon ov moeten zijn, dus dat er ook op minder drukke tijden een boot vaart. Openbaar vervoer is toch een recht?’
De Heijplaat-bewoner ziet dat relatief veel studenten en medewerkers van de onderwijsinstellingen op RDM Campus de auto nemen, en vindt dat geen goede zaak voor ‘onze wereld’. ‘En ook niet in het kader van “Rotterdam op de fiets”, de campagne van de gemeente Rotterdam.’
In het Innovation Dock van RDM Campus helpt instructeur Willem Semp in het waterloopkundig lab ondertussen studenten met proefjes. Met alle liefde laat hij aan de verslaggever zien hoe het eerder door student Tom genoemde proefje met een klep van een sluis werkt. Het is een ‘spel’ waarbij een gewicht aan een hef-arm en de locatie van dat gewicht bepalen bij welke waterhoogte de sluisklep opengaat. Semp: ‘Studenten moeten die waterhoogte berekenen.’
Tom is ondertussen met enkele andere studenten een ‘Wet van Archimedes’-proef aan het doen; hoe zwaar mag een vlot zijn voordat het zinkt? Twee studenten staan in het water gewichten op het houten vlot te het stapelen. Hetzelfde principe wordt gebruikt bij bijvoorbeeld civiele werken zoals tunnelbakken en zwembaden.
Bus 68
Voor de verslaggever is het ondertussen tijd om terug naar ‘boven de Maas’ te gaan. Dit keer wordt het bus 68 naar metrostation Zuidplein, en daarna met de metro naar centrum Rotterdam, een rit van een half uurtje.
Aan instructeur Semp is het niet besteed. Hij komt vanuit Moordrecht meestal met de auto. Met het ov is het lang en te vaak overstappen, vindt hij. En de watertaxi noemt hij gekscherend de ‘waterslaxi’ (of ‘waterslaksi’). ‘Maar hij is wel gratis.’
Tekst en foto’s: Jos van Nierop
Lekker bootje varen 😉
Het is niet de meest duurzame oplossing, maaruh ik pak richting RDM toch liever de snelle honingbij ( zwart met geel 😛 ) tussen de Parkhaven en de RDM campus. Vanaf Academieplein kost dat €7 p.p. maar je krijgt er het volgende voor terug:
– Snelle verbinding van A naar B.
– Lekker stuiteren over hekgolfjes van binnenvaartschepen (als je van varen houdt)
– Gegarandeerd zitplaats
– Zitplaatsen zijn veel comfortabeler dan het hout met bekleding van de XL watertaxi
Leuk artikel verder voor een Civiele Techniek Alumni die met een reden naar het STC is gegaan. Ik was vanochtend te laat van huis gegaan, maar had last minute een snelle honingbij geboekt. Het gevolg: Lekker comfortabel over de golfjes stuiterend alsnog op tijd in de les zijn 😛