Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
3 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

annette Moerman

‘Nooit gedacht dat ik in het onderwijs zou gaan werken, ik heb blijkbaar tóch dat gen’

Annette Moerman werkt nu ruim twee jaar als foto- en videograaf voor locatie Academieplein. Ze helpt docenten van de instituten EAS en IGO kennisclips te maken. ‘Ik probeer altijd maatwerk te leveren.’

‘Ik heb een achtergrond als fotograaf, zelf heb ik het Grafisch Lyceum gedaan. Ik heb jaren in een fotostudio gewerkt en vier jaar mijn eigen bedrijf gehad als fotograaf, maar was op zoek naar een vaste baan, ik wilde weer echt deel uitmaken van een team. Een vriendin die op de Hogeschool Utrecht werkt, tipte me om dat ze daar ook allerlei ondersteunende functies hadden. Op dat moment waren daar geen vacatures en bovendien is Utrecht een eind weg, dus ik besloot eens bij de Hogeschool Rotterdam te kijken. Precies op dat moment zochten ze hier een beheerder van de opnamestudio. “Je hebt je eigen toko binnen de hogeschool”, stond er in de vacaturetekst. Dat sprak me aan.

‘Toen ik begon ben ik eerst met een blended learning-adviseur in de theorie gedoken’

‘Een belangrijk deel van mijn werk nu is om kennisclips te maken met docenten, waarbij ik voor de techniek zorg. De behoefte is vooral ontstaan in coronatijd. En er verandert veel in het onderwijs, er is steeds meer digitalisering. Toen ik begon ben ik eerst met een blended learning-adviseur in de theorie gedoken, en ik ben “on tour” gegaan naar andere locaties waar ze dit ook al doen. Inmiddels is er zelfs een AV-community binnen de HR. Ieder instituut heeft wel een studio maar het verschilt wat ze aanbieden.

‘Ik probeer maatwerk te leveren en ga met de docent om de tafel om samen te kijken hoe we het verhaal in beeld gaan brengen. We werken bijvoorbeeld met een lightboard, een bord dat verlicht is met led en waarop je kunt schrijven met stiften die dan oplichten. Met een donkere achtergrond ziet dat er heel mooi uit. En gisteren hebben we bijvoorbeeld een interview opgenomen met een gastspreker voor de opleiding bouwkunde, een vrouw die een eigen bedrijf heeft en vooroploopt in duurzaamheid en dergelijke. Door zo’n gesprek op te nemen kunnen alle driehonderd studenten het zien. En ik probeer dan – bijvoorbeeld met foto’s van haar projecten – afwisseling te brengen in het beeld.

‘We hebben de afspraak dat activiteiten die echt voor studenten zijn, voorgaan op activiteiten voor marketing en communicatie.’

‘In het begin was het zoeken: wat verwacht de HR van mij en wat kan ik de hogeschool bieden? Ondanks dat nog niet iedereen weet dat ik er ben, heb ik het al enorm druk. Ik heb wel vanaf het begin enorm genetwerkt. Inmiddels heb ik een student-assistent, Kayleigh, die op de Willem de Kooning studeert en heel goed is in fotograferen en filmen. Ze kan zelfstandig aan de slag en dat is echt wel nodig, het lukt me nu niet om bijvoorbeeld een stagiair te begeleiden.

‘Ik leer ook veel over persoonlijk ontwikkeling, vooral grenzen stellen en soms ook “nee” zeggen. Dat vind ik vaak lastig, als een docent naar mij toekomt heeft-ie vaak al een stap gezet en wil ik niet zeggen “dat kan nu niet”. En ik vind ook gewoon heel veel dingen leuk. Ik vergeet ook weleens tijd te blokken voor verwerking: een uur fotograferen betekent een uur nabewerken en een uur filmen betekent twee uur nabewerken. En ik wil ook tijd houden voor spontane dingen. We hebben wel de afspraak dat activiteiten die echt voor studenten zijn, voorgaan op activiteiten voor marketing en communicatie. Dus een kennisclip voor het onderwijs heeft voorrang op foto’s maken van de onthulling van een kunstwerk of iets dergelijks.

‘Mijn functie is naast technisch ook echt inhoudelijk.’

‘Al met al is deze baan ontzettend leuk. Ik werk voor de IGOvation Hub en vertegenwoordig de pilot blended learning. Ik zit ook met onderwijsmanagers aan tafel om te kijken of we de juiste dingen doen, dus mijn functie is naast technisch ook echt inhoudelijk. Ik had nooit gedacht dat ik in het onderwijs zou gaan werken, maar ik heb blijkbaar tóch dat gen – mijn vader was directeur van een basisschool. Ik geef nu zelf ook workshops en vind dat superleuk.’

Ken of ben jij iemand met een verhaal voor Humans of HR? We horen het graag! Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl

Tekst: Edith van Gameren
Foto: Mariet Mostert

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gepubliceerd: 6 October 2023 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to ‘Nooit gedacht dat ik in het onderwijs zou gaan werken, ik heb blijkbaar tóch dat gen’

  1. Leuk stukje Annette. Echt de persoon zoals ik haar ken.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top