Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Stuur studenten eens een berichtje: ‘Ik heb je gemist tijdens de les, ik hoop dat je het goed maakt’

Gepubliceerd: 11 January 2023 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Cathérine Goossens-Bruggeman en Tjakske de Jonge merkten – net als vele andere docenten – dat ze soms studenten misten in de lessen. Dat baarde hen zorgen en ze creëerden samen met coördinator studentzaken Karin de Kleine het stroomschema ‘Student uit beeld’, met als doel contact te houden met de studenten.

Tijdens docentoverleggen werd meermaals duidelijk dat docenten anders omgingen met afwezigheid van studenten. Cathérine Goossens-Bruggeman: ‘Waar het voor de één vanzelfsprekend is om even te mailen “Ik heb je gemist tijdens de lesbijeenkomst, ik hoop dat je het goed maakt”, is dat het voor de ander niet. Sommige docenten zeggen: “Het zijn allemaal volwassenen, ze moeten zelf weten of ze komen” of: “Iedere student moet regie pakken op z’n eigen leerproces”. Wat was wijsheid?’ Tjakske de Jonge: ‘We hadden een houvast nodig waarin stond: wat kan ik en wat mag ik als docent. Daar bleek geen werkwijze voor te zijn.’

Contact opnemen werkt

Goossens-Bruggeman, De Jonge en coördinator studentzaken Karin de Kleine stelden samen een stroomschema op waarin de stappen zijn beschreven die docenten kunnen nemen om hun studenten in beeld te houden. Je vindt het stroomschema hier.

Als ‘regiecoach+’ belt, mailt en appt Goossens-Bruggeman regelmatig studenten die uit beeld zijn en ze ontdekte dat contact opnemen werkt: ‘Het is soms echt schaamte dat ze niet komen. Ze hebben dan al zoveel lessen gemist dat ze niet meer terug durven te komen. En soms zijn verhalen ook gewoon heel schrijnend, dan is het fijn om hierover in gesprek te gaan.’

‘Ik heb je gemist’

De handelingen die het stroomschema voorschrijft zijn heel simpel, vat De Jonge samen: ‘Als we willen dat studenten in beeld blijven, is het goed om contact met ze op te nemen. “Ik heb jou gemist, kom je de volgende keer weer?” Daar kan de handreiking bij “Als er iets aan de hand is, kunnen we proberen dat samen op te lossen”. Het stroomschema voorziet in een duidelijke werkwijze.’

Het stroomschema is nu voor alle docenten beschikbaar en wordt de komende weken gepresenteerd aan alle docenten van de hbo-v opleiding. De docenten die het hebben ontwikkeld hebben de hoop dat veel docenten binnen de hogeschool – maar eigenlijk in heel Nederland – dit gaan gebruiken om hun studenten in beeld te houden. 

‘Ik hoop dat we studenten laten weten dat ze gezien worden en welkom zijn en blijven op de hogeschool’, zegt Goossens-Bruggeman. De Jonge hoopt dat collega’s zeggen ‘goh, hier kan ik iets mee’. En als ze daar hun eigen sausje over willen gieten, is dat ook goed.

Tekst: Tosca Sel
Beeld: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top