Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

AI-seminardag: een duik in de wereld van kunstmatige intelligentie  

Gepubliceerd: 19 December 2024 • Leestijd: 2 minuten en 51 seconden • Nieuws

De derde editie van de AI-seminardag op de Hogeschool Rotterdam trok afgelopen vrijdag een breed publiek van studenten, docenten en professionals, allemaal geboeid door de snel evoluerende wereld van kunstmatige intelligentie (AI). Het evenement bood niet alleen een podium voor innovatieve ideeën, maar ook een kans om samen te reflecteren op de ethische en maatschappelijke impact van AI. 

Keynote-spreker Thijs Pepping opent de HR AI-seminardag
Keynote-spreker Thijs Pepping opent de AI-seminardag

In het auditorium van de Kralingse Zoom opent de organisatie de dag met een warm welkom, gevolgd door keynote-spreker Thijs Pepping, filosoof op het gebied van AI. ‘AI biedt ons ongekende mogelijkheden, maar stelt ons ook voor ethische uitdagingen die we niet kunnen negeren’, benadrukt Pepping. Hij schetst een toekomst waarin AI, mens en natuur steeds meer samenwerken. ‘We bewegen naar een tijdperk waarin regeneratieve intelligentie (AI dat het vermogen heeft om continu te leren en zich aan te passen, red.) ons leert hoe we de natuur kunnen ondersteunen in plaats van uitputten’, stelt hij.

Daarnaast reflecteert hij op de evolutie van de workshops: ‘Vorig jaar gingen alle workshops bijvoorbeeld heel erg over de tools. Dit is een nieuwe tool, dat is een nieuwe tool. En in één jaar tijd heb ik die workshops zien veranderen naar allemaal toepassingen, veel meer op de praktijk gericht al. Het is heel interessant om dat zo over de tijd te zien veranderen.’ Pepping inspireert het publiek met voorbeelden van technologieën zoals GenAI (generatieve AI, red.), dat niet alleen tekst en beeld genereert, maar ook complexe ecosystemen van informatie beheerst. 

Studenten aan zet: interactieve workshops 

De kern van het evenement wordt gevormd door de interactieve workshops, allemaal voorbereid en geleid door studenten van verschillende opleidingen en minoren, die de afgelopen maanden intensief hebben samengewerkt. Zo geven bijvoorbeeld de studenten in de workshop Digitaal Dialoog een inkijk in hoe een AI-chatbox leraren in het speciaal onderwijs kan ondersteunen, terwijl een andere groep een oplossing presenteert voor zelfreflectie met behulp van een reflectie-chatbot. ‘Het is geweldig om te zien hoe studenten hun creativiteit hebben ingezet om praktijkgerichte AI-oplossingen te presenteren’, zegt een enthousiaste toeschouwer. 

Studenten geven een interactieve workshop tijdens de AI-seminardag
Studenten geven een interactieve workshop tijdens de AI-seminardag

‘De workshop over AI en het inwerkproces op de HR geeft me praktische tools die ik direct kan toepassen tijdens mijn werk’, vertelt deelnemer Lisa. De workshops bieden niet alleen hands-on ervaring, maar ook ruimte voor discussie en samenwerking. ‘Het was erg inspirerend om met andere geïnteresseerden te sparren over hoe AI ons werkveld aan het veranderen is. De workshop waarbij je vanuit bestaand materiaal binnen enkele seconden een toets kon genereren vond ik erg interessant’, voegt deelnemer Ahmed toe. 

Een levendig panelgesprek 

Na de workshops is het tijd voor een panelgesprek waarbij verschillende stellingen rondom AI worden besproken. Een diverse groep panelleden wordt begeleid door docent en organisator Alfons Looman. Het gesprek draait bijvoorbeeld om de vraag hoe AI ons kritisch denkvermogen en onze samenleving beïnvloedt. ‘AI kan ons kritische denkvermogen uitdagen, maar het hangt ervan af hoe we het gebruiken’, opent panellid Rick. ‘Het risico is dat we lui worden, maar bewust gebruik kan ons juist efficiënter maken.’ 

Panelspreker Marije wijst op de ethische dimensies: ‘Generatieve AI verandert hoe we beslissingen nemen en vraagt om bewustzijn over hoe algoritmes werken. Het risico is dat we blind vertrouwen op wat AI ons voorschotelt, zonder kritisch te blijven.’ Het publiek mengt zich ook actief in de discussie, waarbij een deelnemer opmerkt: ‘We moeten als samenleving leren omgaan met deze technologie, net zoals we dat in het verleden hebben gedaan met sociale media.’ 

Panelleden

Heleen Elferink – Directeur digitalisering Hogeschool Rotterdam

Joab de Lang – Strategist (Digital Inclusion, Cybersecurity, AI, Ethics) bij de Gemeente Rotterdam

Marije Brom – Programma manager RAAIT/Senior Researcher /AI-translator at Rotterdam University of Applied Sciences

Rick Snijders – Student Technische Informatica

Ideeën uitwisselen

Na een dag vol kennisdeling eindigt de AI-seminardag met een informele borrel in het Grand Café. Hier wisselen bezoekers nog even wat ideeën uit en wordt er flink genetwerkt. ‘Dit soort evenementen laten zien hoe belangrijk het is om samen kritisch naar AI te kijken’, zegt Sophie, een van de aanwezigen. ‘Ik kijk nu al uit naar de volgende editie.’

Tekst: Mees Vercouteren
Foto’s: Jort Stengs

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top