Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
22 juni 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Cmr blij met duurzamer reisbeleid, sommige autorijders boos

Gepubliceerd: 12 June 2024 • Leestijd: 1 minuten en 37 seconden • Nieuws

Het nieuwe vervoersbeleid is door de centrale medezeggenschapsraad (cmr) in grote lijnen met instemming ontvangen. ‘Over het algemeen zijn we blij met de stap richting duurzaamheid’, stelde cmr-lid Lidewij ten Kate gisteren in de overlegvergadering met de cvb.

illustratie van een trein

Met de introductie van een mobiliteitskaart in januari 2025 krijgen ook medewerkers van de HR die verder dan 20 kilometer van hun werk wonen al hun kosten voor woon-werkverkeer vergoed. Als ze tenminste met het ov gaan. Fietsers ontvangen diezelfde vergoeding. ‘Goed werkgeverschap’ is een van de redenen voor het besluit, duurzaamheid is een andere.

‘Weggaan als autovergoeding verdwijnt’

Het cvb verwacht dat meer medewerkers de auto laten staan en met de trein en metro naar Rotterdam komen, ook omdat de vergoeding voor woon-werkverkeer met de auto wordt afgebouwd. Volgend jaar gaat de vergoeding naar 12 cent per kilometer en het jaar erop naar nul. ‘Sommige collega’s van mij zijn daar heel erg boos over’, vertelde cmr-lid Maram Sharout. ‘Ze zeggen dat ze weggaan als de autovergoeding verdwijnt.’

Op de vraag van de cmr waarom het vergoeden van woon-werkverkeer zo snel wordt afgebouwd, vertelde een medewerker die aan het vervoersbeleid had meegewerkt dat er was gekeken hoe andere hogescholen dit hadden aangepakt. Dat verschilt. Op de ene hogeschool is de autovergoeding in stand gebleven, op een andere is-ie meteen afgeschaft en op weer een andere wordt-ie afgebouwd zoals de HR het van plan is. Cvb-lid Wijnand: ‘In één keer naar nul vonden wij geen goed idee, omdat het voor mensen toch een verandering is. Maar we willen ze wel een andere kant opduwen.’

Sommige medewerkers komen nog wel in aanmerking voor de autovergoeding. Bijvoorbeeld vanwege een medische indicatie, sociale veiligheid, onregelmatige werktijden of als je reis naar het werk 50 procent meer tijd kost dan dat je met de auto gaat.

Werkzaamheden Van Brienenoordbrug

Het rijden met een elektrische auto is voor de HR geen uitzondering op de regel, reageerde cvb-lid Wijnand van den Brink op een vraag van Ten Kate hierover. ‘Elektrische autorijden belast het milieu ook en draagt ook bij aan meer verkeer in de stad’, aldus Van den Brink die bij het besluit om de vergoeding af te bouwen en om ‘m ook van toepassing te laten zijn op elektrische auto’s refereerde aan onder andere de aankomende werkzaamheden aan de Van Brienenoordbrug die voor veel verkeersdrukte gaan zorgen.

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen
Foto: Shutterstock

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

16 Responses to Cmr blij met duurzamer reisbeleid, sommige autorijders boos

  1. Ik kijk uit naar de details van de nieuwe regeling.

    Waarom? De regeling claimt goed nieuws voor mewerkers die op flinke afstand vna het werk wonen. Maar is dat zo?

    Hier een korte berekening:

    Eindhoven – Rotterdam 4-5 dagen p.w.
    NS abonnement 350,– p.m.
    Reiskosten vergoeding 125,– p.m.
    Een flink gat zou je zeggen, op jaar basis ongeveer 2.700,–
    Dus graag meer reiskostenvergoeding. Of toch niet?

    We hebben een ding dat uitruilregeling heet.
    De regeling vergoed (via eenbelastingvoordeel) ongeveer 3.000,–
    Geen gat meer, maar zelfs een klein voordeeltje.

    En voordeel voor de werkgever:
    De belastingdienst en niet de werkgever betaalt de 3.000,–.
    De werkgever hoeft slechts 125,– p.m. te betalen.
    De werhgever betaalt bovendien minder premies werknemersverzekeringen, omdat ook de grondslag voor deze berekening verlaagd wordt.

    Dus ik blijf hopen dat de mobiliteitskaart een optie is, en geen must. En dat een lage reiskostenverghoeding, aangevuld met de uitruilregeling een optie blijft.
    Goed voor mij (ik reis nml ook prive op het maandabbonnement;)
    Goed voor de werkgever (minder kosten).
    Goed nieuws voor de autobezitters (jullie mogen het bedrag hebben wat ik niet nodig heb).
    of goed nieuws voor studenten (gebruik mijn bedrag voor b.v.. meer faciliteiten).

    Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar deze nieuwe regeling. Ik zie vast belangrijke issues over het hoofd

    Niek Ploegman

  2. Het is echt te belachelijk voor woorden! welke activisten dit weer verzonnen hebben? Kan ik me de P*** en 100% langer reizen, het kost de school meer (kom op de motor). En vraag mij af of het kan, aangezien er (volgens mij) dit gewoon in de COA geregeld is, maar dit moet ik nogmaals even goed doorlezen.

    Misselijk wordt ik ervan.

  3. @Jasper Heb je deze passage uit het artikel gezien: “Sommige medewerkers komen nog wel in aanmerking voor de autovergoeding. Bijvoorbeeld vanwege een medische indicatie, sociale veiligheid, onregelmatige werktijden of als je reis naar het werk 50 procent meer tijd kost dan dat je met de auto gaat.”

    Ik ga er daarbij van uit dat in de toekomstige regeling motorfietsen gelijk worden gesteld aan auto’s.

  4. @Jos van Nierop

    Is er een regeling voor motorrijders?? das wel nieuw voor mij, weet je waar ik deze kan vinden?

    Even ter correctie: volgens mij staat er in de stukken dat de reis naar werk 150% langer moet duren om in aanmerking te komen voor vergoeding.

  5. @Jasper
    Bij de huidige reiskostenvergoeding maakt het niet uit met welk vervoermiddel je naar de HR komt. In de toekomstige regeling wel.

    De ov-reis moet, volgens het voorgenomen beleid, minimaal 50 procent meer duren om voor de vergoeding in aanmerking te blijven komen. 150 procent staat er niet, toch?

  6. @Jos,

    Hij komt bij mij niet binnen haha, in mijn hoofd is 50 % meer, de helft meer als huidige reistijd. terwijl de vergoeding pas mogelijk is als de reis 3x zo lang duurt.

    ik reis met motor 20 min (18min, afgerond naar boven). Met 50% meer reistijd komt dat uit op 30 min met OV.
    Terwijl als ik naar de stukken kijk (3x zo lang = 150%) zou dat dan 1 uur of langer reizen zijn om in aanmerking te komen voor huidige reiskosten voor benzineverbruik.

    of zie ik het verkeerd? :$

  7. @Jos van Nierop,

    Volgens mij lees ik dat in het vorige stuk op profielen, en is dat gezegd door de CMR. https://profielen.hr.nl/2024/cvb-wil-vanaf-2025-woon-werkverkeer-met-openbaar-vervoer-volledig-vergoeden/

    Mijn reis van deur tot deur op 9292 is 37 minuten. Al heb ik zelf de ervaring dat het minimaal 40 minuten duurt mits de bus klaar staat. Dit is vaak niet het geval of ik loop, dan duurt het 45 minuten.

    In tegenstelling tot de motor met 18 minuten, mits ik niet helemaal om de school moet rijden en stukje stoep neem, dan is het 14 minuten.

  8. @Jasper Met die reistijd met het ov zit je boven de 50% meer reistijd, dus zou je in aanmerking moeten blijven komen voor een reiskostenvergoeding als je met de motor komt. Hoe dat precies geregeld en berekend wordt, zal komend najaar wel duidelijk worden.

  9. Met de beste wil van de wereld begrijp ik niet dat de HR hiervoor kiest terwijl dit zoveel meer extra geld kost (3,3 miljoen extra per jaar!!!!). Het is daarnaast ook niet praktisch voor veel werknemers. Het openbaar vervoer valt nogal eens uit als er blaadjes vallen, het sneeuwt of er andere omstandigheden zijn. Betutteling ten top.

    Is het niet een idee om te inventariseren welke medewerkers hier vrijwillig voor open staan (voor een deel zal dit misschien wel fijn en praktisch zijn) en daarmee te beginnen. Daarmee luister je ook naar de medewerkers.

  10. Ik kan mij erg vinden in de opmerkingen van @Niek Ploegman; “En dat een lage reiskostenvergoeding, aangevuld met de uitruilregeling een optie blijft.” Kijkende naar mijn werk, moet ik ook vaak mijn studenten bezoeken op verschillende externe locaties én wanneer ik met de nieuwe mobiliteitskaart moet gaan doen. Dan ga ik mij denk erg immobiel voelen, als ik elke keer buiten mijn van huis naar mijn werklocatie, hier nu ook buiten om dit elke keer moet gaan declareren, terwijl dat nu gewoon prima met het NS-abonnement kan volstaan wat ik nu bezit. EN aangezien ik ook privé reis, zou ik dat abonnement ook gewoon moeten aanhouden. Dus ik zie mijn kosten alleen maar opgaan met deze nieuwe regeling.

    Als jullie mijn traject moeten gaan betalen, dan zijn jullie beduidend meer kwijt zoals Niek ook schetst. Dat betekent echt veel meer kosten per maand vanuit jullie, dan dat HR nu kwijt is met de huidige regeling.

    Daarnaast zou ik veel liever in de stad willen wonen waar ik werk, maar is door de huidige situatie in NL nagenoeg onmogelijk geworden. Zou het veel fijner vinden als jullie een regeling zouden kunnen treffen. Waardoor wij docenten voorrang krijgen en eventuele belastingvoordelen bij de huur of koop van een woning in de stad van de werkgever zelf krijgen, dan een mobiliteitskaart.

    Als laatste mocht het CMR hier toch nog meer input van de collega’s willen dan houd ik mij aanbevolen, want ik krijg nu niet echt het gevoel dat deze beslissing is genomen vanuit advies van de werknemer die echt dagelijks reist.

  11. Ikzelf ben werknemer met daarnaast een wajong uitkering, Mocht ik met het OV moeten komen omdat anders niets vergoed wordt, dan scheelt dat mij 1 uur aan vrije tijd die ik hard nodig heb.

    Dan is het dus kiezen om weer naar ergonomie in het ziekenhuis te gaan om mijn dagplanning te herzien,
    Of thuis te gaan zitten, omdat ik na 80 euro p.m. verlies aan reiskosten aan werk niets over houd.

    Dan zeg ik wel caio tegen de ‘duurzame’ hogeschool die dit weer eens voor de buhne doet.

    Thanx!

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top