Cvb wil vanaf 2025 woon-werkverkeer met openbaar vervoer volledig vergoeden
Gepubliceerd: 6 June 2024 • Leestijd: 2 minuten en 5 seconden • NieuwsDe kogel is door de kerk: het college van bestuur heeft aan de centrale medezeggenschapsraad (cmr) voorgelegd om vanaf begin 2025 aan medewerkers een mobiliteitskaart aan te bieden. Met die kaart worden de kosten voor woon-werkverkeer met het openbaar vervoer volledig vergoed.
Omdat je in de huidige regeling slechts de eerste 20 kilometer van je reis krijgt vergoed, is het voorgenomen besluit vooral gunstig voor medewerkers die niet in de buurt van Rotterdam wonen.
De cmr bespreekt het nieuwe duurzame vervoersbeleid, waar de mobiliteitskaart deel van uitmaakt, maandag in een openbare overlegvergadering met het cvb. Vooraf heeft de raad enkele vragen gesteld over het nieuwe beleid maar die gaan niet over het wel of niet invoeren van een mobiliteitskaart. De cmr pleit al langer voor het volledig vergoeden van de kosten van woon-werkverkeer.
Gunstig als je in Utrecht of Breda woont
Een mobiliteitskaart is gunstig voor medewerkers die bijvoorbeeld in Utrecht of Breda wonen én bespaart veel medewerkers een maandelijks klusje: het invullen van je dagelijkse reisbewegingen om ze te declareren. Met de nieuwe kaart kun je ook privé reizen, maar niet op kosten van de HR. Je kunt in een app aanvinken dat je reis privé was, waarna het wordt verrekend.
Medewerkers van meerdere hogescholen in de Randstad kunnen al gebruikmaken van een mobiliteitskaart, medewerkers van de Hogeschool Utrecht kunnen zelfs privékilometers op kosten van de baas maken. Dat heeft meegespeeld in het nieuwe plan; het cvb van de HR heeft het over goed werkgeverschap en spreekt de verwachting uit ‘dat de kans toeneemt dat een talent uit een wijdere omtrek de keuze zal maken om te gaan werken bij de HR. Hiermee bevorder je de concurrentiepositie ten opzichte van omringende hogescholen aanzienlijk.’
Daartegenover staat dat de HR door het besluit mogelijk minder mensen in dienst kan nemen. In het beleidsdocument over het nieuwe vervoersbeleid merkt de dienst Administratie, Informatievoorziening en Control (AIC) van de hogeschool op dat ‘het kiezen voor deze regeling op andere dossiers keuzes zal vragen’. De HR zal naar verwachting zo’n 3,3 miljoen euro extra kwijt zijn aan reiskostenvergoeding. Als voorbeeld schetst AIC dat dit het equivalent is van 30 fte aan medewerkers. Anderhalf jaar geleden vond het cvb de hoge kosten nog een belemmering om het woon-werkverkeer met ov volledig te vergoeden.
Vergoeding voor autokilometers naar nul
De HR neemt het besluit vooral ook als bijdrage aan het terugbrengen van de CO2-uitstoot. Met de komst van de mobiliteitskaart én het op termijn niet meer vergoeden van het woon-werkverkeer met de auto wil de HR die laatste vervoermogelijkheid ontmoedigen. Nu ontvangt een medewerker 23 cent per kilometer, in 2025 wordt dat 12 cent, daarna wordt reizen met de auto niet meer vergoed. In de vergadering van maandag zal de cmr aan het cvb vragen waarom de overgangsregeling voor het stoppen van de kilometervergoeding maar een jaar duurt en het bedrag direct wordt verlaagd.
Overigens blijft de HR woon-werkverkeer (tot 20 kilometer) met de auto in uitzonderingsgevallen vergoeden. Bijvoorbeeld bij een medische indicatie, onregelmatige werktijden of als de reis met het ov anderhalf keer zo lang duurt als met de auto.
Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Katja Hermann
Heel goed nieuws! Ik kom zelf uit Gouda, lever maandelijks wel ~80 euro in op mijn salaris om naar het werk te komen. Ook zijn de reisdeclaraties in het HR systeem een ontzettend tergend klusje.
Heel fijn! Het heeft erg lang geduurd, maar gelukkig ligt er nu een goed voorstel. Weg met die ondoorzichtige declaratie, uitruilregeling en onzekerheid bij de belastingaangifte, gewoon 1 simpele kaart!
Wat betekent dit voor mijn abonnement dat ik nu nog heb? Kan ik die dan niet gewoon vergoed krijgen? Dat is voor de hogeschool voordeliger dan de losse reisjes met de businesscard én als extra voordeel dat ik er zelf ook in het weekeinde mee kan reizen.
Krijgen fietsers nog wel een kilometervergoeding? Of is het stimuleren van fietsen naar het werk op een andere manier in het plan opgenomen?
@DB Ja, die wordt in het voorgenomen besluit ook uitgebreid, naar een afstand zonder de limiet van 20 kilometer. Hoeveel medewerkers die verder dan 20 kilometer van werk wonen, zouden de fiets nemen, vraag ik mij nu af. Wie is de ‘verste’ fietser?
‘Overigens blijft de HR woon-werkverkeer (tot 20 kilometer) met de auto in uitzonderingsgevallen vergoeden. Bijvoorbeeld bij een medische indicatie, onregelmatige werktijden of als de reis met het ov anderhalf keer zo lang duur als met de auto.’ Van belang is wel dat de uitzonderingen goed beschreven en gefacilteerd worden. Nu reizen mijn collega’s en ik vele kilometers per maand voor de HR en zou onze werktijden als het met openbaar vervoer moet verdubbeld worden.
Ik vind het erg spijtig (to say the least) dat woon-werkverkeer per auto straks slechts in uitzonderingsgevallen vergoed zal worden. Hoewel ik begrip heb voor het feit dat het CvB autoverkeer wil ontmoedigen, is het OV in sommige gevallen echt geen optie en niet alleen omdat de reistijd (veel) langer is: in mijn geval moet ik in het gunstigste geval 2x overstappen (soms 3x) en vooraf, tussendoor en achteraf totaal 20 minuten lopen. Onder de Nederlandse weersomstandigheden meestal geen pretje. Daarnaast is het OV zó ontzettend vol dat je vaak niet kan zitten en ook dat vind ik op mijn leeftijd (62) toch echt wel bezwaarlijk.
Ik vind het criterium of de reis met het ov anderhalf keer zo lang duurt als met de auto niet het enige criterium waar naar gekeken zou moeten worden. In mijn geval duurt de reis met het ov inderdaad anderhalf keer zo lang, maar wat voor mij ook zwaar weegt is het feit dat ik vooraf, tussendoor en achteraf ruim 20 minuten moet lopen (in slecht weer en 2 dagen/week ‘s avonds laat) en het ov is meestal zó vol dat ik gaan zitplaats heb. Op mijn leeftijd (62) vind ik dat echt een groot bezwaar. En waar kan ik terecht om mijn uitzonderingspositie bevestigd te krijgen?
@Jos van Nierop:
Er zijn meedere collega’s die net als ik met een speed pedelec fiets (45km per uur elektrische fiets) richting het werk komen. Ik doe dit nu al bijna 7 jaar met veel plezier voor een enkele reis van 27 km. Het zou mooi zijn als er bijvoorbeeld ook naar een private-lease constructie gekeken kan worden voor deze fietsen.
@Simon Ik neem dat voor een speed pedelec dezelfde regels (gaan) gelden als voor een gewone fiets of een elektrische fiets? Die regeling wordt – is de bedoeling – overigens verruimd. Dus krijg je voor 27 vergoed, en ook wordt de aanschaf aantrekkelijker (max 1500 euro voor een nieuwe fiets bij de fiscale aanschafregeling, i.p.v. 1000 euro nu).
Mooi initiatief! En zeker het overwegen waard. Tot nu toe was OV niet interessant, omdat het duurder was dan met de motor. Al is in mijn geval de reistijd ongeveer het dubbele, omdat ik met de motor reis in plaats van met de auto. Maar door die grote afstand is mijn voordeel ook groter. Wel een vraag: valt de OV fiets ook onder de vergoeding? En/of een fietsenstalling? Of is er ook een mogelijkheid om een combinatie van fiets en OV vergoed te krijgen? Want vanuit Vlijmen naar station Den Bosch is met de fiets 20 -25 minuten, maar de bus gaat niet zo vroeg dat ik voor 08.00 op school kan zijn. Bovendien vallen bussen nogal eens uit. Vouwfiets lijkt ook een alternatief. met > 1000 km/week is er zeker iets te besparen!
En als je op stage bezoeken gaat. Dat valt toch niet onder woon werk verkeer mag ik hopen.
Zeker een mooi initiatief. Alleen is er rekening gehouden met een locatie zoals RDM? Als je van buiten Rotterdam komt, is de locatie slecht te bereiken met OV (enkel watertaxi of bus). Hierdoor heb ik een reis met auto (zonder files van 22 min), maar met de bus een dikke 1,5 uur. Dan sta ik zeker niet te juichen om met het OV te reizen naar deze locatie…
@V Heb je ook de laatste alinea van het artikel gelezen?
Hopelijk komt er dan ook meer ruimte om de fiets veilig te stallen en op te laden.
@Ingrid Het cvb is dat in elk geval van plan, wordt duidelijk uit het beleidsplan.
@ Jos van Nierop.
Ik ben benieuwd hoe die kaart in elkaar steekt. Ik dacht dat er alleen vergoeding mogelijk was als het ‘anderhalf’ maal zo lang duurt, dat is gelijk aan 150%. Ik dacht dit te lezen in de stukken en staat ook zo in het vorige artikel op priofielen dat over de reiskosten gaat.
https://profielen.hr.nl/2024/cvb-wil-vanaf-2025-woon-werkverkeer-met-openbaar-vervoer-volledig-vergoeden/
@Jasper We bedoelen volgens mij hetzelfde: 150 % reistijd is hetzelfde als “50% meer” reistijd.
Het is een mooi streven om te kijken wat we als hogeschool kunnen bijdragen aan een stukje duurzaamheid. Ik ben alleen wel benieuwd hoe wordt bepaald of je 1,5 keer langer erover doet om op je werk te komen. En daarnaast vraagt de thuissituatie soms om toch wel met de auto te gaan. Denk bijvoorbeeld aan jonge kinderen die nog gebracht en gehaald moeten worden. Als ik met het OV moet reizen, kan ik niet op tijd starten en stoppen om mijn kinderen te halen. Ik zou wel willen fietsen, maar dat lukt dus gewoon niet altijd. Om het fietsen nog meer te stimuleren zou de hogeschool misschien wel kunnen kijken naar vergoeding rondom de e-bike. Het fietsenplan levert niet zoveel op, gezien dat je bij de meeste fietsenhandelaren ook nog een toeslag moet betalen.