‘Overtref jezelf’ kan van de gevel voor ‘Toekomstmakers’
Gepubliceerd: 3 June 2024 • Leestijd: 1 minuten en 29 seconden • NieuwsToekomstmakers. Dat wordt de opvolger van ‘Overtref Jezelf’. Sinds de vaste pay-off van de HR op de schop ging is er veel gebeurd. De nieuwe slogan is de opvallendste kers op de taart van het nieuwe merkbeleid.
Het begon natuurlijk allemaal hier, op Profielen, met de blog van decaan Serge Feldmann over de slogan Overtref Jezelf, ruim twee jaar geleden. Feldmann was kritisch over de pay-off: ‘Als er iets is dat studenten al jaren en steeds meer nekt, is het precies waar dit motto toe oproept’, schreef hij destijds.
Zijn kritiek vond weerklank, en de HR besloot afscheid te nemen van de kreet. Ook het bestuur stemde ermee in dat de slogan niet meer van deze tijd was, waarin studenten nogal eens te lijden hebben onder prestatiedruk. En daarnaast was-ie ook gewoon vijftien jaar oud, dus misschien wat sleets geworden.
Merk HR onder handen genomen
Maar zomaar iets nieuws uit je mouw schudden, zo werkt dat niet voor een grote instelling met veel facetten. Een pay-off moet een kernachtige samenvatting zijn van je merkwaarden. En dat ‘merk HR’ werd ook onder handen genomen. Omdat de merkwaarden lang meegaan, duurt zo’n proces even. Er gaan consultaties aan vooraf, waarin allerlei doelgroepen en stakeholders wordt gevraagd wat hun beleving is bij de Hogeschool Rotterdam.
Eerder onderzoek wees bijvoorbeeld uit dat studiekiezers niet altijd een juist of compleet beeld hebben van wat de HR is. En dat geldt ook voor andere doelgroepen.
Rotterdamse warmte
De nieuwe slogan past volgens de afdeling marketing & communicatie bij de nieuwe merkwaarden ‘Lef’, ‘Ertoe doen’, ‘Stap Vooruit’ en ‘Rotterdamse warmte’. Hij past ook bij de strategie van de hogeschool om zich veel meer te laten zien als brede kennisinstelling en minder als school. Onderwijs en onderzoek gaan hand en hand en geven samen vorm aan de maatschappelijke opgaven, is de boodschap.
Als er dan zo’n pay-off is die overal als een puzzelstukje in valt, is het nog goed om na te gaan of er geen concurrenten in je vaarwater zitten met een soortgelijke kreet. Dat was voor ‘Toekomstmakers’ niet het geval en daarmee was het laatste vinkje gezet. Bye bye ‘Overtref Jezelf’, welkom Toekomstmakers.
Tekst: Edith van Gameren
Illustratie: HR
Halleluja! Een hartelijk vaarwel toegewenst XD
Komt vrijwel overeen met de slogan die ik in gedachte had:
“Hogeschool Rotterdam, werken aan je toekomst!”
En stiekem heb ik mijzelf ook weer overtroffen dit chooljaar, maar misschien komt dat ook gewoon doordat er veel anderen waren die mij het leven zuur probeerden te maken afgelopen jaar…
Typisch studeren, doorzettingsvermogen en frustraties combineren!
Ben heel blij hiermee (en had altijd buikpijn van “overtref jezelf”)! Ik durf ook te voorspellen dat mijn collega’s bij de Willem de Kooning Academie dit goed vinden, want “future makers”/“makers of the future” past perfect bij het kunst- en designonderwijs, als visie op een toekomst die we met kritische verbeeldingskracht moeten ontwerpen en creëren.
Goede zet.
Hulde!
Goede zet!
“I’m more interested in the future than in the past, because the future is where I intend to live.”, Albert Einstein.
SUPER!!