NSE: master in de min na wegvallen coördinator, automotive terug op niveau
Gepubliceerd: 18 June 2024 • Leestijd: 2 minuten en 48 seconden • NieuwsIn de recent bekend geworden uitkomsten van de Nationale Studentenenquête (NSE) viel één opleiding in negatieve zin op: de master consultancy & entrepreneurship. Studenten beoordeelden de opleiding een stuk lager dan een jaar geleden: het algehele oordeel ging van een 3,9 naar een 2,9 op een schaal van 5,0. De onderwijsmanager, die om persoonlijke redenen niet met zijn naam naar buiten treedt, zegt te weten waarom.
‘De coördinator van deze opleiding heeft een burnout gekregen. Dat gebeurde net voordat studenten de NSE konden gaan invullen’, vertelt de onderwijsmanager die zelf rond die tijd bij de opleiding kwam. ‘De communicatie ging toen slecht’, voegt hij toe en dat blijkt ook uit de afzonderlijke – gedaalde – oordelen uit de NSE, bijvoorbeeld over het onderwerp ‘Informatie vanuit de opleiding’.
Recent zijn de studenten door de opleiding bevraagd over hoe zij vinden dat het nu gaat; de uitkomsten daarvan zijn nog niet bekend. Daarnaast zijn voor de snel groeiende master twee nieuwe coördinatoren aangesteld. ‘En er zijn recent nog wat extra mensen aangenomen waardoor de werkdruk lager is geworden. Dat hebben we gelukkig voor elkaar gekregen’, vertelt de onderwijsmanager. Hij wijst op de snelle groei van de opleiding en de last van de T-2 systematiek (de opleiding wordt door het rijk bekostigd op basis van het studentenaantal van twee jaar geleden). ‘Die systematiek gaat uit van een redelijk stabiele situatie maar wij groeien eigenlijk te snel, van 40 studenten drie jaar geleden naar 126 nu.’
‘Aantrekkelijke master’
Dat de opleiding groeit vindt de onderwijsmanager overigens zeer positief, het liefst ziet hij consultancy & entrepreneurship nog verder groeien. De onderwijsmanager ervaart de beperkte naamsbekendheid van zijn opleiding als een obstakel. ‘Veel bachelorstudenten en docenten van bijvoorbeeld logistieke opleidingen van de HR weten niet van ons bestaan. Terwijl wij een aantrekkelijke master zijn, onder andere omdat je ‘m in één jaar kan doen (dat was eerder anderhalf jaar, red.) en omdat-ie bekostigd is.’
Dat laatste is drie jaar geleden veranderd, daarvoor moest je nog zo’n 12.000 euro aan collegegeld neertellen. Nu geldt het reguliere collegegeldtarief, behalve voor de buitenlandse studenten; ongeveer de helft van de studentenpopulatie komt niet uit Nederland. Het lager geworden collegegeld heeft bijgedragen aan de populariteit van de master.
Automotive maakt nu omgekeerde beweging
De bacheloropleiding automotive kreeg in 2021 eenzelfde ‘dreun’ van de NSE als de master consultancy & entrepreneurship nu: het cijfer voor algemene tevredenheid daalde van 3,9 naar 2,9. Er werd een nieuw curriculum geïntroduceerd, maar de informatie erover was niet altijd even helder gaven studenten achteraf aan, reageerde onderwijsmanager Brahim Boukhari destijds onder andere.
De twee jaar erna ging de opleiding langzaam maar zeker omhoog in de NSE met een paar puntjes, 3,1 was het oordeel in zowel 2022 als 2023. Veranderingen kostten tijd, er was de coronaperiode en ook de uitgestelde – gedeeltelijke – verhuizing van RDM Campus naar locatie Academieplein speelde de opleiding parten. ‘Studenten die met de auto kwamen kregen daar bijvoorbeeld ineens te maken met betaald parkeren.’
‘Een verandering vraagt gewoon tijd’
Dit jaar herstelt automotive zich naar een 3,5, waarbij ook het onderwerp ‘Informatie vanuit de opleiding’ een flink stuk beter scoort, van 2,8 naar 3,5 in het afgelopen jaar. ‘Een verandering vraagt gewoon tijd’, zegt Boukhari wederom.
De onderwijsmanager vertelt dat het in een keer veranderen van het curriculum van jaar 1 én 2, inclusief de genoemde gedeeltelijke verhuizing naar Academieplein, een rol speelde. Meestal pakt een opleiding per jaar slechts één jaargang aan als het gaat om veranderen van een curriculum, waardoor minder studenten er ‘last’ van ervaren. ‘Maar als we niet twee jaar tegelijk zouden veranderen, hadden de docenten en studenten veel heen en weer moeten pendelen tussen de twee locaties, dat zou onwerkbaar zijn.’
Boukhari heeft het ook over een eerder pijnpunt voor studenten, namelijk ‘informatievoorziening’ en het noodgedwongen werken in verschillende systemen zoals Cumlaude, Teams en Hint tijdens de coronaperiode. ‘Dat zorgde ervoor dat de studenten de beschikbare informatie in de drie systemen moesten opzoeken. Dit resulteerde uiteindelijk in een lage waardering voor informatievoorziening. Nu zijn studenten en ook docenten blij met één systeem: Brightspace’.
Tekst: Jos van Nierop
Beeld: Demian Janssen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top