Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

RBS wint Nederlandse Onderwijspremie van half miljoen euro

Gepubliceerd: 27 June 2024 • Leestijd: 3 minuten en 13 seconden • Nieuws

Veel eer en veel geld. Dat is wat de Rotterdam Business School – de economische poot van de Hogeschool Rotterdam – vandaag mocht ophalen tijdens het ComeniusFestival. Ze eindigden vanmiddag als derde in de finale, en wonnen daarmee een prijs van 500.000 euro voor hun onderwijsvernieuwing #Together.

RBS-directeur Fred Feuerstake met innovatiemanager Steffie Theuns
RBS-directeur Fred Feuerstake met innovatiemanager Steffie Theuns en RBS-collega’s

De onderwijspremie is een waardering en tegelijkertijd een stimulans voor vernieuwende onderwijsprojecten. De RBS werd genomineerd met het project #Together, waarin opleidingen over hun eigen grenzen heen relevante onderwijsprojecten opzetten. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar is het niet, legt innovatiemanager Steffie Theuns van de RBS uit.

‘Het is ingewikkeld om zulke projecten binnen het curriculum van opleidingen te organiseren. Dat vraagt om samenwerking tussen heel veel stakeholders, zoals curriculumcommissies, opleidinsgcommissies, hoofddocenten, examencommissies en managers. We hebben gewerkt aan een aanpak om deze samenwerking en het gesprek duurzaam in de organisatie te verankeren. Voor die aanpak – én de resultaten die dat oplevert – zijn we genomineerd.’

Het spruitjesvoorspelmodel

Op onderwijsgebied zijn er concreet interdisciplinaire projecten ontwikkeld voor alle opleidingen van de RBS, waarin studenten van de economische opleidingen – en soms ook uit andere domeinen – samenwerkten. Als voorbeeld noemt Theuns ‘creating impact with data’. ‘Daarin hebben studenten een “spruitjesvoorspelmodel’ gemaakt: een opdracht van The Greenery om de vraag naar spruiten beter te voorspellen. Spruitjes die niet verkocht worden, worden uiteindelijk vernietigd, dus door de behoefte te voorspellen kun je verspilling tegengaan. Studenten bedrijfskunde, commerciële economie, business it & management, finance & control en HRM hebben hier samen aan gewerkt.’

‘Des te meer perspectieven waren meegenomen, des te meer enthousiasme was er voor de oplossing die de studenten bedachten.’

Maar er waren ook projecten rond betekeniseconomie, circulariteit, consumentengedrag rond fast fashion en woningschaarste in de Drechtsteden. ‘Het leuke is’, zegt Theuns, ‘dat in elk project allerlei verschillende perspectieven zijn ingezet. En des te meer perspectieven waren meegenomen, des te meer enthousiasme was er voor de oplossing die de studenten bedachten.’

Elkaars taal leren spreken

In het programma ‘zorgingenieur van de toekomst’, dat de RBS, het instituut Engineering & Applied Science en het Instituut voor Gezondheidszorg samen verzorgen, ontdekten de studenten dat ze echt elkaars taal moesten leren. ‘Een verpleegkundige of fysiotherapeut heeft een heel andere blik, en dat levert enorm leuke gesprekken op’, zegt Theuns.

RBS-directeur Fred Feuerstake met innovatiemanager Steffie Theuns en minister Dijkgraaf op het podium met de prijs
Feuerstake en Theuns met demissionair minister Dijkgraaf tijdens de uitreiking

Iedereen ziet dat dit waardevol en belangrijk is, constateert ze, maar daarmee is het nog niet zomaar voor elkaar. Daarom is #Together ook gericht op minder concrete zaken: cultuur en systeemverandering. ‘We hebben een spoorboekje en een spel ontwikkeld, waarmee je het gesprek tussen collega’s hierover in gang kunt zetten’, zegt ze. ‘Waar zitten de verschillen en de knelpunten? Daarbij zetten we niet de onderwijscompetenties centraal maar de opgaven.’

Een grotere deuk in het pakje boter

Het initiatief past uitstekend bij de ambitie in de strategische agenda om interdisciplinair onderwijs te organiseren voor alle studenten. ‘We waren hier al mee bezig voordat die agenda vorm kreeg’, zegt Theuns. ‘De mensen die hier in zijn gestapt hebben er ook echt hart voor. In het economisch domein zijn we het gesprek aangegaan over onze relevantie en bijdrage aan de wereld, daar slaan collega’s ook op aan. We zijn blij met de strategische agenda, want samen kunnen we een veel grotere deuk in een pakje boter slaan. Nu is het een kwestie van ruimte geven aan initiatieven van onderaf en samenwerking regisseren, gebruikmakend van de energie en het enthousiasme onder collega’s.’

‘In het economisch domein zijn we het gesprek aangegaan over onze relevantie en bijdrage aan de wereld, daar slaan collega’s ook op aan.’

Dat enthousiasme krijgt met deze prijs een mooie boost, zegt Theuns: ‘We kunnen het geld gebruiken voor kennisopbouw, zodat we het binnen de HR breder kunnen toepassen. We kunnen het gebruiken om samen te leren en te professionaliseren, en voor al die collega’s die tegen van alles aan lopen.’

Welke prijs het zou worden, was voor Theuns eigenlijk om het even: ‘We hebben stevige, leuke en goeie concurrenten en gingen sowieso naar Nieuwegein met het gevoel dat we gewonnen hadden, dat het gezien en beloond wordt wat we doen.’

Nederlandse Onderwijspremie

Comenius is de landelijke organisatie voor onderwijsvernieuwing. Jaarlijks reikt de organisatie de Nederlandse Onderwijspremie uit, de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. De prijzen worden toegekend aan onderwijsteams als waardering en impuls voor onderwijsvernieuwing en -verbetering. Bij de nominaties kijkt de jury naar het team en de aanpak – is deze duurzaam en niet eenmalig -, naar de impact van het project en of het evidence informed is, dus een basis heeft in wetenschappelijke kennis.

Tekst: Edith van Gameren
Foto‘s: Jort Stengs

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top