Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Teach-in over scholasticide in Gaza: ‘Goed dat hier aandacht voor is’

Gepubliceerd: 11 October 2024 • Leestijd: 2 minuten en 59 seconden • Nieuws

Een kleine 100 studenten en docenten luisterden vrijdag 11 oktober naar de teach-in over scholasticide. De actiegroepen ‘HR for Palestine’ en ‘RUAS-staff 4 Palestine’ organiseerden die voor bewustwording en om het college van bestuur opnieuw te vragen alle banden met Israëlische instellingen te verbreken.

Gezeten op stoelen, op de grond en sommigen met een broodje aan een van de tafels in de Museumpark-kantine luisterden de aanwezigen naar de ‘open les’, voor het grootste deel in handen van antropoloog Dina Zbeidy (Hogeschool Leiden). Zij heeft meerdere jaren gewerkt bij verschillende mensenrechtenorganisaties in Palestina en Nederland, en haar verhaal ging over de vernietiging van scholen en de kennisinfrastructuur in Gaza. Het afgelopen jaar zijn er bijvoorbeeld meer dan 10.000 leerlingen en studenten gedood en honderden professoren en leraren, vertelt ze, waarna ze met historische voorbeelden inkleurt hoe het onderwijssysteem een segregatie aanbrengt tussen Israëli’s en Palestijnen.

De aanwezigen bij de actie in de lunchpauze krijgen ook gelegenheid om iets te zeggen. Een student leest een gedicht voor van een meisje uit Gaza, een ander vraagt aandacht voor de talloze kinderen in Gaza die door het geweld een lichaamsdeel hebben verloren; ook dat zal invloed hebben op het onderwijs.

‘Goed dat de school dit toestaat’

Tussen de aanwezigen ISO-docent Nicky. ‘Ik wil dit graag supporten, en ik wil mijn collega’s ondersteunen om dit geluid richting het cvb te laten horen, dat kan ik alleen maar toejuichen’, zegt ze.

ISO-studenten Arnela en Maha liepen toevallig tegen de manifestatie aan toen ze in de kantine een broodje gingen halen. ‘Ik ben hier wel dagelijks mee bezig’, zegt Arnela, ‘ik zie en deel elke dag filmpjes bijvoorbeeld.’ ‘De verhalen raakten me’, zegt Maha over de teach-in. ‘De situatie mag wel meer in de picture komen, in elk geval goed dat de school toestaat dat dit plaatsvindt.’ Ze vinden het jammer dat mensen soms een beetje bang zijn zich hierover uit te spreken. Arnela: ‘We komen op voor rechtvaardigheid.’

Tot hun verrassing zagen ze dat hun docent Ragnar Dienske (ISO) een van de organisatoren is. Hij spreekt de teach-in kort toe, en meldt dat collegevoorzitter Sarah Wilton-Wels heeft laten weten helaas niet bij de actie te zijn; wel komt er half oktober duidelijkheid over de banden met de Israëlische universiteit COMAS.

Vrijheid onder druk

Ragnar heeft nog een boodschap aan de aanwezigen: ‘De vrijheid om uit te spreken wat we denken ligt onder vuur; het wordt geframed als anti-semitisch of men wil demonstraties verbieden. Ook in onze hogeschool horen we dat we bijvoorbeeld niet met de pers moeten praten, maar we blijven doorgaan ons te laten horen waar mensenlevens en mensenrechten bedreigd worden, omdat we dat vanuit onze bevoorrechte positie moeten doen.’ Applaus volgt.

Voor wat betreft het ‘niet met de pers praten’ reageert hij op een e-mail van ISO-directeur Ostara de Jager aan haar medewerkers waarin ze opriep alle vragen van de pers rond de Gaza-actie door te verwijzen naar de HR-woordvoerder; een bericht waarop ze later die middag in een vervolgmail terugkwam. Ze legde uit dat het alleen ging om vragen die gericht zijn aan de hogeschool: ‘Uiteraard is het anders als het gaat over vragen over persoonlijke beleving, maar ook dan kan het prettig zijn als je weet dat je terecht kan bij onze mensen van woordvoering’.

Spandoek

Na de teach-in gingen de actievoerders de school in om uiteindelijk in de bestuursvleugel te eindigen met het ophangen van een spandoek op de spiraaltrap in de laagbouw. Daarna gaat iedereen weer door, naar college, huis of aan het werk.

‘Doordat de teach-in in de pauze is blijven mensen even staan, en doordat het bedoeld is om kennis te delen werkt dat goed’, zegt student en mede-organisator Harun. ‘Het was een geslaagd samenkomen met een goede opkomst van zowel medewerkers als studenten die zich blijven inzetten en kennis willen vergaren over dit onderwerp’, reageert Ragnar. ‘We zien dit als een startpunt om meer acties te ondernemen waarbij we stilstaan bij de genocide en scholasticide in Gaza, een onderwerp dat volgens ons blijvend op de agenda moet staan, zolang het moorden doorgaat.’

Hij heeft nog wel een kleine frustratie: ‘We vinden het jammer dat de banner die we voor het cvb achterlieten op een niet storende locatie meteen is weggehaald. Hierdoor hebben we het idee dat de manier waarop we ons uiten niet de ruimte krijgt die nodig is om bewustwording te creëren voor hetgeen wij willen aankaarten.’

Tekst en foto’s: Edith van Gameren

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Teach-in over scholasticide in Gaza: ‘Goed dat hier aandacht voor is’

  1. Bijzonder mooi dat docenten en studenten van de HR stiltaan bij de ellende die Palestijnse collega’s en medestudenten mee (hebben) moeten maken. Alleen maar lof en respect voor dit initiatief!

  2. Verachtelijke zooi, in mijn ogen. Beweren dat uitspreken moeilijk is, terwijl het allemaal prima gefaciliteerd word (landelijk), zelfs als het de veiligheid van pro-Iraelische mensen betreft.
    Is iemand niet anti-semitisch als het alleen uitmaakt als de onderdrukking van een joodse staat komt? Terrorisme is natuurlijk helemaal geen probleem (kennelijk). Ook de claim ‘genocide’ klopt voor geen meter en negeert de (tactieken van de) andere kant (Hamas).

    Voor de rest zie ik vooral selectieve morele verontwaardiging,.. Virtue,.. Virtue,.. Where are you?!?!

  3. @Jasper, kan je even uitleggen hoe de tactieken van een groep mensen die deel uitmaken van een bevolking de betekenis van het woord ‘genocide’ veranderen wanneer die bevolking zonder onderscheid van schuld wordt gedood?

    Ik ben echt heel benieuwd hoe deze selectieve verontwaardiging werkt, dus blijf vooral zoeken naar die deugd die je kwijt bent.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top