Sarah Wilton-Wels: ‘Je hoeft ook niet alles zelf te verzinnen’
Gepubliceerd: 30 January 2024 • Leestijd: 3 minuten en 41 seconden • NieuwsSarah Wilton-Wels is nu bijna vijf maanden voorzitter van het college van bestuur van de HR. In een interview spreken we haar over de strategische agenda – een belangrijk onderwerp voor het cvb – en over wat haar tot nu toe opviel op de hogeschool. ‘We mogen meer van elkaar leren’, is een eerste advies aan de HR-gemeenschap.
De strategische agenda 2023-2028 is het document waarin de Hogeschool Rotterdam plannen en ambities voor de komende jaren presenteert. Het instellingsplan kreeg de titel ‘Talent voor Transitie’ mee en hoewel de visie al op papier stond toen ze aan haar baan begon, krijgt Wilton-Wels een belangrijke taak in het uitvoeren ervan.
Hoe de uitvoeringsagenda er concreet uit gaat zien en welke gevolgen die gaat hebben voor studenten en medewerkers, kan Wilton nog niet zeggen. ‘We gaan de uitvoeringsagenda op een goeie manier en op één moment aan de HR-community communiceren, nadat de cmr ermee heeft ingestemd’, zegt de collegevoorzitter. In grote lijnen schetste ze er al een beeld van tijdens de zogenoemde Meet Ups in december, en dat doet ze ook in dit interview.
Multidisciplinair werken aan maatschappelijke opgaven
‘In 2028 participeert meer dan een derde van onze studenten die de mogelijkheid daartoe hebben in discipline-overstijgend onderwijs rondom een maatschappelijke opgave of in een leer/werkarrangement’ is een van de ambities in de strategische agenda. Wilton is een groot voorstander van die aanpak: ‘In het breed managementberaad (overleg van het cvb met de directeuren, red.) hadden we onlangs vier externe sprekers over de uitdagingen in onder meer de haven en de stad. Het was echt interessant om te zien dat een onderwerp als kansenongelijkheid heel goed vanuit verschillende disciplines te bekijken is.’
Studenten gaan multi- en interdisciplinair samenwerken aan de opgaven uit de strategische agenda – duurzame delta, toekomstbestendige economie, vitale gemeenschap en slimme en sociale stad – vertelt Wilton. ‘Dat vraagstukken in Rotterdam-Zuid door studenten van social work worden opgepakt is geweldig en nodig. Maar je kunt er bijvoorbeeld ook als bedrijfskundestudent vanuit een economische blik naar kijken, of als WdKA de verbeeldingskracht van de kunst erbij gebruiken.’
‘Ik kan niet genoeg benadrukken dat we gaan standaardiseren waar het onze studenten helpt, niet als doel op zich.’
Om het volgen van onderwijs bij andere opleidingen of zelfs andere instituten mogelijk te maken, zijn logistieke randvoorwaarden nodig, maakt Wilton duidelijk. ‘Standaardiseren’ noemt ze het. ‘We zijn in kaart aan het brengen wat er gestandaardiseerd moet worden en hoe we dat mogelijk gaan maken. Nu heb je bij de verschillende instituten te maken met onder andere verschillende roosters en verschillende manieren van administreren. Ik kan niet genoeg benadrukken dat we gaan standaardiseren waar het onze studenten helpt, niet als doel op zich.’
Kennis delen
Het is Sarah Wilton, bij haar kennismakingsgesprekken in de eerste maanden van haar collegevoorzitterschap, opgevallen dat er ‘heel veel moois gebeurt op de hogeschool, er een grote rijkdom aan kennis en ervaringen is, maar dat we dat nog te weinig van elkaar weten’. ‘Neem bijvoorbeeld al de manieren hoe er wordt omgegaan met langstudeerders. Collega’s hebben mij mooie en succesvolle initiatieven laten zien. Maar als ik dan vroeg “Heb je ook gezien hoe ze het bij die en die opleiding aanpakken?”, dan was het antwoord vaak “Nee, dat wist ik niet”.
‘Het is niet zo’, benadrukt Wilton, ‘Dat ze het bij de ene opleiding beter zouden doen dan bij de andere, maar het zou mooi zijn als bijvoorbeeld onderwijsmanagers zich zouden laten inspireren door initiatieven van andere opleidingen of instituten. Met als doel ons onderwijs en onderzoek te versterken en nog verder te verbeteren’.
‘Ik hoop dat collega’s dat ook leuk vinden en nieuwsgierig zijn: Hoe gaat het elders?’
Hoe we dat delen van kennis en ervaringen moeten organiseren, weet de nieuwe collegevoorzitter nog niet. ‘Daar ligt ook een eigen verantwoordelijkheid. Maar het is mooi als je elkaar kunt versterken. Ik hoop dat collega’s dat ook leuk vinden en nieuwsgierig zijn: Hoe gaat het elders? Je hoeft ook niet alles zelf te verzinnen.’
Delen is ook Wiltons devies als het om de uitvoeringsagenda van de strategische agenda gaat. De onderwijsinstituten, diensten en kenniscentra van de HR, die elk met het cvb een convenant tekenen over de uitvoeringsagenda, kunnen van elkaar leren hoe ze dat doen. Wilton: ‘Het ene instituut zal verder zijn dan het andere. En er is ruimte voor tempoverschillen, wat als voordeel heeft dat ze ook van elkaar kunnen leren.’
De toon aan de top
In haar eerste maanden als voorzitter van het cvb heeft Sarah Wilton gemerkt dat sommige collega’s zich wat terughoudend opstellen in hun gesprekken met haar. ‘Ze denken misschien: “Oh, ik zit hier nu met dé collegevoorzitter”. Maar ik ben in zulke gevallen juist aan het luisteren naar een expert’, zegt Wilton die ‘Toon aan de top’ bij de Meet Ups als belangrijk punt noemde. ‘Het gaat over mijn eigen bestuurlijke opvatting over hoe ik wil dat we met elkaar omgaan. Zakelijk, hoge verwachtingen hebben maar wel luisteren naar de experts.’
‘Specialisten moet je tot hun recht laten komen’, gaat ze verder. ‘En ik zal heus ook een keer zeggen “Leuk jouw advies, maar ik maak toch een andere afweging.” Ik hoop dan dat de specialist zich vrij voelt om het cvb wel te blijven adviseren. Wij weten ook niet alles…’
Tekst: Jos van Nierop
Foto: Hans Tak
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top