Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Volledige ov-vergoeding woon-werkverkeer pas in najaar 2025

Gepubliceerd: 25 October 2024 • Leestijd: 0 minuten en 55 seconden • Nieuws

Dat de Hogeschool Rotterdam met het doorvoeren van het nieuwe reisbeleid 1 januari 2025 niet ging halen, werd al eerder duidelijk. Vandaag maakt de HR bekend dat medewerkers in het ‘najaar van 2025’ de beschikking krijgen over een mobiliteitskaart.

Het aanbestedingstraject duurt langer dan aanvankelijk gedacht, en ‘daarnaast moeten allerlei systemen worden aangepast op de nieuwe situatie’, staat in een artikel op intranetsite Hint.

Met de mobiliteitskaart wordt al het woon-werkverkeer vergoed. Op dit moment vergoedt de HR je reiskosten volledig als je maximaal 20 kilometer van je werk woont; de kilometers die je verder weg woont moet je zelf betalen.

Ontmoedigen van autorijden ook pas vanaf najaar 2025

Begin dit jaar besloot de hogeschool het mobiliteitsbeleid aan te passen. Woon-werkverkeer met het ov gaat volledig vergoed worden en autorijden naar je werk wordt ontmoedigd. Met die laatste maatregel (stapsgewijs in een paar jaar naar een vergoeding van 0 cent per kilometer) wordt nu ook pas in het najaar van 2025 gestart.

De nieuwe fietsregeling gaat wél op 1 januari in. Daarbij kun je eenmaal in de drie jaar via de HR een fiets aanschaffen. Het bedrag gaat omhoog naar van maximaal 1000 naar maximaal 1500 euro. ‘Dit om ook de aanschaf van een e-bike te faciliteren’. De HR wil de komende jaren ook betere stallings- en oplaadpunten realiseren. De fietsvergoeding blijft voorlopig zoals-ie is: 23 cent per kilometer, tot maximaal 20 kilometer.

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Marit Beuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to Volledige ov-vergoeding woon-werkverkeer pas in najaar 2025

  1. Dat is jammer, zeg! Het najaar van 2025 is helaas nog erg ver weg… Kan er niet een tussenregeling komen? Denk bijvoorbeeld aan het (deels) vergoeden van km’s boven de 20 km grens, of een bonus voor reizen met het OV. Ik heb ook niet direct een oplossing, maar dit is helaas weer erg ontmoedigend voor de ‘verder weg woners’.

  2. Is dit ook van toepassing op dieselauto’s, of geldt er een uitzondering?

  3. Spijtig, de hoop was eerst eerste kwartaal, toen tweede kwartaal, nu ergens voor kerst ’25?
    Erg jammer, zeker als je instituut ook nog eens gaat verhuizen & je afhankelijk wordt van ov daarvoor.

  4. Gezien de kosten van het OV vanaf 1 january wederom omhoog zullen gaan, hoop ik dat er een tussentijdse oplossing kan komen. Woon/werkverkeer wellicht als dienstreis declareren? Hogere reiskostenvergoeding?

  5. Goed nieuws.

    Ik ben een ‘ver-weg-docent’ die met openbaarvervoer naar van Eindhoven naar school komt: trein en tram.
    De OV-kaart via school is super onvoordelig.

    De HR betaalt nu ongeveer 115 euro per maand voor mijn vervoer. Dat wordt straks 450 euro.
    Terwijl ik zelf helemaal OK ben met die 115 euro, want de belastingdienst past via de uitruilregeling het missende bedrag voor me bij zonder dat het de HR wat kost.

    In tijden waar miljoenen bezuinigd moeten worden en mensen hun baan gaan verliezen is het voor mij onbegrijpelijk dat we een reiskostenregeling in het leven roepen die volgens de berekeningen minimaal 3 miljoen meer gaat kosten (de regeling kan in het negatiefste scenario zelfs oplopen tot 7 miljoen).

    Mijn advies: HR ga voor groen, maar laat de uitruilregeling in stand. Ik regel mijn eigen abonnement voordeliger dan de HR dat voor mij kan doen.

    Niek Ploegman

  6. Kan er naar Niek Ploegman zijn reactie worden gekeken en worden geanalyseerd door het CMR en bestuur, want ik val ook onder deze categorie dat ik dit via mijn eigen abonnement het voordeliger kan regelen dan HR. Kijkende naar de 4000 medewerkers die HR heeft, als daar bijvoorbeeld al zo’n 50 medewerkers dit zelf kunnen regelen, dan scheelt dit de Hogeschool al 200.000 euro (50 medewerkers x (450-115) x 12 maanden) in kosten als ze deze ‘oude’ uitruilregeling voor NS-reizigers-collega’s in stand houden. Laat het nou zijn dat het dadelijk 400 medewerkers (10%) zijn die hier gebruik van willen blijven maken, dat is gewoon 1.600.000 euro.

  7. @David bedankt voor je reactie. Ik ben er mee bezig. Ik heb wel begrepen dat de uitruilregeling niet voor iedereen even gunstig (kostendekkend) is, voor wat het waard is.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top