Vrouwen doen het beter, op de Hogeschool Rotterdam
Gepubliceerd: 8 March 2024 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • NieuwsIs Internationale Vrouwendag op de HR nog wel nodig? Het is een wat gekscherend bedoelde vraag maar kijkend naar een kleine selectie van statistieken en overzichtjes kunnen we zeggen dat vrouwen het op de HR heel goed doen.
Vergelijk bijvoorbeeld het studiesucces van vrouwen die van de havo komen met dat van mannen. Bijna de helft van de vrouwelijke havisten op een bacheloropleiding (voltijd en duaal) van de HR haalt het diploma binnen vijf jaar: voor de startjaren 2016, 2017 en 2018 is het diplomarendement steeds 48 procent. Bij de mannen zijn de percentages voor diezelfde beginjaren 31, 31 en 29 procent, staat er in het recent verschenen Trendonderzoek studiesucces 2023.
Kleiner verschil bij mbo’ers
Bij studenten met een mbo-vooropleiding is het verschil in diplomarendement tussen vrouwen en mannen bij bacheloropleidingen iets kleiner. Het diplomarendement (binnen vijf jaar) is bij vrouwen voor de genoemde cohorten respectievelijk 41, 39 en 40 procent. Van de mannelijke mbo’ers uit dezelfde jaren haalt respectievelijk 34, 32 en 30 procent binnen vijf jaar een diploma.
Niet alles is rozengeur en maneschijn, laat het Trendonderzoek zien. Zo laat het uitvalpercentage in het eerste jaar bij vrouwen een stijgende tendens zien. Van de vrouwelijke havisten die in 2019 aan een studie op de HR begon stopte 22 procent in het eerste jaar, in 2022 is dat percentage 29 procent. Bij de vrouwelijke mbo’ers is in die tijdspanne eveneens een stijging te zien: van 26 naar 34 procent uitval.
De uitval in het eerste jaar bij mannen is nog altijd hoger en steeg ook, maar minder fors: havisten van 32 naar 36 procent, mbo’ers van 31 naar 33 procent.
Studentes van het Jaar
Het is geen groot ding en geen harde graadmeter maar bij de Student van het Jaar-verkiezing, die de redactie van Profielen sinds 2019 organiseert, ging de titel in vier van de vijf jaren naar een vrouw. De Docent van het Jaar, die is gekozen van 2014 tot en met 2022, valt dan weer uit de toon: acht keer won een mannelijke docent, slechts eenmaal een vrouw. Doen vrouwelijke docenten het minder goed, of hebben studenten liever een man als docent?
Wat opvalt is dat hogere functies op de HR steeds vaker door een vrouw worden bekleed. Neem bijvoorbeeld Úna Henry en Marieke Klip, sinds afgelopen jaar op de WdKA en bij instituut RMI de opvolgers van respectievelijk Jeroen Chabot en Maarten van Ogtrop. De vrouwelijke directeuren op de HR zijn tegenwoordig in de meerderheid: twaalf van de negentien instituten, kenniscentra en diensten worden op dit moment geleid door een vrouw.
Sarah en Hanneke in het cvb
En dan het college van bestuur: daar staat sinds afgelopen september, met Sarah Wilton-Wels, ook een vrouw aan de top. Volgende maand is het cvb weer compleet met Hanneke Reuling als nieuwkomer en het huidige collegelid Wijnand van den Brink als enige man. Ook de raad van toezicht van de HR heeft een vrouw als voorzitter (Anja Oskamp), net als de centrale medezeggenschapsraad (Eugenia Codina Miro).
Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen
Er is hierop dan ook flink ingezet door bijv. het rijk. Is het nu weer tijd om aandacht te hebben voor de heren, aangzien die nu achterlopen (al een tijd)?
ik durf het wel te raden. Waarschijnlijk evenveel aandacht voor mannen als de volgende gebieden:
– geweld tegen mannen in de maatschappij
– geestelijke gesteldheid van mannen. (alleen aandacht voor vrouwen omdat de mate van depressie zoveel hoger is, niet erbij vermelden dat de zelfmoorden onder mannen vele malen hoger ligt met depressie als oorzaak hiervoor, wat de cijfers dan weer erg beinvloed)
enzovoort.
Dit zijn namlijk nooit punten van aandacht, het lijkt bijna wel dat dit soort onderwerpen alleen belangrijk zijn als het vrouwen of minderheden betreft
Interessant onderzoek, maar in de praktijk zegt dit meer over de maatschappij dan of vrouwen écht beter zijn dan mannen. Ik heb hier heel veel op te zeggen, dus moet even kijken waar ik zal beginnen.
Punt 1: Positieve discriminatie
Een heel vreemd woord in mijn ogen, en zeker het schrijven van een blog waard. Maar wanneer vrouwen en mensen met een migratie achtergrond worden voorgetrokken tegenover autochtone mannen, heet dit positieve discriminatie. Zeker binnen overheidsfuncties, en dus ook binnen het onderwijs wordt positieve discriminatie in vacatures ingezet op diversiteit en inclusie af te dwingen (ik zeg expres niet bevorderen). Een beetje zoals @Jasper ook al betoogde.
Punt 2: Ophokplicht
Dit is een woord wat ik zelf bedacht heb, om in zelftherapie sessies te ontdekken waarom ik op de havo zoveel gepest werd. Uiteindelijk heb ik zelf een verband getrokken tussen het gedrag van dieren in te kleine stallen, en een klein lokaal vol met jonge enthousiaste kinderen. Wat blijkt? Mannen horen van nature te jagen, en zijn lange tijd actief bezig. Vrouwen zijn van nature rustiger, en letten op de kinderen. Wanneer je op school lange tijd stil moet zitten, en je moet concentreren, gaat dat bij vrouwen veel makkelijker dan bij mannen vanuit hun natuurlijk instinct. Vind je het gek dat tegenwoordig bijna elke jongen het label ADHD krijgt, en speciale scholen voornamelijk vol zitten met jongens? Het is the f*cking system waar het fout gaat. Niet bij de kinderen zelf.
Punt 3: Student van het jaar
Zoals eerder al aangegeven, is de Student van het Jaar-verkiezing geen groot ding en geen harde graadmeter. Ik had geluk dat ik in 2023 genomineerd was, en baalde stiekem wel dat ik geen finalist was. Inderdaad, ik verloor van 4 vrouwen, en een Surinaamse jongen. Dat kan natuurlijk geheel toevallig zijn, maar ook hier sluit ik niet uit dat er op deze studenten gestemd is vanuit “Positieve discriminatie” zoals ik dat in punt 1 betoogde. En de uiteindelijke winnaar was Raghad. Ik heb haar verhaal gelezen, en was diep onder de indruk van deze dame. En ook vertrouw ik echt wel op de onafhankelijkheid van de jury. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat ze ook een heel klein beetje gewonnen heeft omdat ze toevallig moslima is? Soort van extra gun factor?
Punt 4: Diplomarendement
Heeft niet zoveel met het verschil tussen mannen en vrouwen te maken. Maar toch een aandachtspunt waard. Ik haal uit de tekst het volgende:
– Voor vrouwen vanuit de havo is het diploma rendement gemiddeld 48%
– Voor mannen vanuit de havo is het diploma rendement gemiddeld 301⁄3%
– Voor vrouwen vanuit het mbo is het diploma rendement gemiddeld 40%
– Voor mannen vanuit het mbo is het diploma rendement gemiddeld 32%
Om binnen het diplomarendement te vallen moet je je HBO bachelor binnen 5 jaar behalen. Dat is een jaar langer dan nominaal, dus al met studievertraging. En dan nog halen vrouwen niet eens de helft, en mannen niet eens 1⁄3. Dan durf ik het percentage nominaal studerende studenten niet eens te zien. En dat terwijl in zo’n beetje elke Hogeschoolgids staat dat de opleiding een studeerbaar programma aanbied. En in de strategische agenda staat “nominaal is normaal”. Terugkijkend naar mijn blog “Veertig uur studeren per week, kan dat eigenlijk wel?”, denk ik dat we op het moment zijn aangekomen dat we vijfjarige programma’s met 48 studiepunten per jaar moeten gaan aanbieden…
@Yoeri In het genoemde trendonderzoek (ik heb nu in het artikel een link toegevoegd) staat ook informatie over het diplomarendement als je kijkt naar nominaal studerende studenten. 5 jaar wordt vaak gebruikt om e.e.a. met elkaar vergelijken.
@Jos van Nierop, de map die je hebt toegevoegd is niet toegankelijk voor studenten. Ik heb inzage aangevraagd, maar een medewerker Beleidsonderzoek heeft mij de toegang ontzegd.
@Yoeri Dat is ook zo, dat niet alle studenten en medewerkers dat kunnen zien (niet mijn idee…). Kan de link beter weghalen.