Happen en drinken in de pop-up store
Gepubliceerd: 27 March 2014 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Je moet op 11 en 12 april iets betekenen voor winkeliers aan de Nieuwe Binnenweg én je hebt een leegstaand pand. In het kort is dit de opdracht die eerstejaars ruimtelijke ordening en planologie kregen. Vanmiddag presenteerden ze hun plannen.
‘We gaan hier etenswaren en drankjes aanbieden’, vertelt student Marnix, die er samen met zijn collegastudenten voor moet zorgen dat alles op 11 en 12 april geregeld is. Potentiële klanten moeten zijn benaderd, het pand moet schoon zijn en ingericht, én er moeten hapjes en drankjes kunnen worden gepresenteerd. Marnix: ‘We willen producten promoten die alleen hier in de buurt verkocht worden. Daarom heten we Xclusive.’
‘Zelfs’ tijdens de presentatie zijn twee studenten de boer op om leveranciers te werven. Marnix: ‘We vragen de leveranciers, dat zijn dus restaurants en winkels aan de Nieuwe Binnenweg, om spullen tegen een gereduceerd tarief.’
‘300 is de minimale opkomst’
Het resultaat moet zijn dat er in het leegstaande pand op 11 en 12 april de hele dag hapjes en drankjes te koop zijn van aanbieders uit de buurt. En dat bijzondere winkels en eetgelegenheden bekender worden en elkaar én de wijk gaan versterken. ‘Elke ondernemer krijgt één stand, met daarop hun gerechten en bijvoorbeeld een foto van hun pand’, vertelt student Yunran die zeker 300 bezoekers verwacht. ‘We delen 3000 flyers uit, die 300 is dan wel de minimale opkomst.’
Dat aantal roept een vraag op bij Frank Belderbos, gemeentelijk projectleider voor de Nieuwe Binnenweg en tijdens de presentatie een van de klankbordleden. ‘Flyeren hebben de ondernemers vaker geprobeerd maar dat is niet genoeg. Je moet meer uit de kast halen. Betrek andere studenten van de HR erbij, familie, vrienden. En ik hoor van jullie helemaal niets over social media…’
‘Eh, ja. Dat is waar’, stamelt Marnix. ‘Maar we zijn wel van plan om er ook iets bij te vertellen als we flyeren, en we hebben ook een Facebookpagina.’ Van andere klankbordleden komen nog andere suggesties. Om ook studieverenigingen erbij te betrekken bijvoorbeeld, Joost Eerdmans van Leefbaar Rotterdam uit te nodigen of om een link te leggen met de Rotterdam Marathon die op 13 april wordt gehouden.
Bierproeverij
Om in elk geval ook studenten te interesseren, is er vrijdagavond een bierproeverij. Yunran: ‘Veel studenten kennen de Nieuwe Binnenweg niet goed. Op deze manier kunnen zij te weten komen dat je aan de Nieuwe Binnenweg lekker en goedkoop kunt eten.’
De studenten zijn in elk geval vol vertrouwen en gaan uit van veel bezoekers, wordt duidelijk als Frank Belderbos suggereert om alvast plekken te reserveren. Yunran: ‘Maar als zestig mensen reserveren en ze blijven de hele avond, dan is er voor anderen geen plek meer.’
Belderbos: ‘Dat maakt het wel exclusief!’
Wordt vervolgd.
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top