Help, de allochtone student haakt af…
Gepubliceerd: 10 November 2015 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Mbo’ers en allochtone studenten haken sneller af dan andere studenten, het is een inmiddels bekend gegeven. Gisteren gingen leden van de cmr daarover in gesprek met collegevoorzitter Ron Bormans.
De instroom van de Hogeschool Rotterdam is gemengd, maar veel studenten die afstuderen zijn wit. Het is een realiteit waar Bormans nadrukkelijk niet aan wil toegeven. Met het essay ‘Kwaliteit in de klas’ luidden Bormans en zijn co-auteurs daarom een paar maanden geleden de noodklok. De medezeggenschapsraad (cmr) plaatste gisteren enkele kanttekeningen bij het essay.
‘Analyse ontbreekt’
Voor de duidelijkheid: ook de cmr vindt het een probleem dat niet-westerse allochtone studenten en mbo’ers achterblijven bij de rest. ‘En wij vinden het sympathiek dat het cvb daar iets aan wil doen. Maar in jullie essay ontbreekt een analyse naar de oorzaken van het probleem’, reageerde Maartje Fokkema die in reactie op het essay een eigen soort mini-essay had geschreven.
Fokkema, werkzaam bij het instituut IFM, denkt wel te weten wat de oorzaken zijn, of kunnen zijn. ‘Als je het voorlegt aan een dedicated coach bij de opleiding bedrijfseconomie (een opleiding met veel allochtone studenten, en een laag rendement, red.), dan is het antwoord heel stellig: persoonlijke problemen. Allochtone studenten hebben meer dan andere studenten schulden, mantelzorgtaken etc. die een belemmering vormen voor hun studie.’
Buiten bereik
Coaches en docenten kunnen studenten ondersteunen, maar hun zorgen oplossen of op zich nemen is een brug te ver. ‘De problemen liggen buiten het bereik van de school.’ Vindt Fokkema en vindt ook Bormans.
Dat het college benadrukt dat er moet worden gezorgd voor binding, vindt Fokkema te makkelijk. ‘Binding is inderdaad belangrijk, en de beste docenten kunnen dat, maar daarmee wordt studenten wellicht te veel beloofd. Het schept hoge verwachtingen die niet altijd worden waargemaakt. En dat leidt, ook bij docenten, tot cynisme.’
Begrijpen
Maar wat is binden? En hoe ver gaat dat? ‘Je moet begrijpen wie je in de klas hebt zitten, en proberen te begrijpen hoe iemand leert. Als docent moet je je afvragen: ken ik mijn gevarieerde doelgroep voldoende?’, betoogde Bormans die zijn waardering uitsprak voor de zorgvuldigheid waarmee de cmr naar het essay had gekeken.
Het begrijpen van de diverse studenten en doelgroepen op de HR is niet alleen een opdracht voor de docenten, stelde Anneke Kistemaker. ‘Door sommige medewerkers van de diensten worden studenten van het kastje naar de muur gestuurd. Je moet niet onderschatten wat voor afschrikwekkende werking hiervan uitgaat.’
Jos van Nierop
ZIjn wit? kan je niet gewoon blank neerzetten,
”Allochtone studenten hebben meer dan andere studenten schulden, mantelzorgtaken etc”
Wat een onzin staat er in dit artikel! En stop eens met het woord ”niet westerse allochtonen”
Ik geloof dat Nederlandse burgers met een niet westerse achtergrond wellicht eerder moeite hebben om betekenis te leggen aan de context waarin ze leven. Hun wereldbeeld komt vaak niet overeen met de westerse werkelijkheid wat er toe leidt dat ze niet altijd even goed uit de verf kunnen komen. Dat wil niet zeggen dat ze geen vermogen of capaciteit hebben om succesvol te kunnen zijn. Maar een negatief zelfbeeld en een negatief toekomstperspectief hebben die de ontwikkeling remt (Wat een logische gevolg is van negatieve beeldvorming)
Daarbij is er ook een communicatie probleem, doordat de ouders de Nederlandse gebruiken en taal niet beheersen en de jongens en meisjes de Nederlandse taal beter beheersen en zich daarmee beter kunnen uitdrukken ontstaat er miscommunicatie. Tevens willen ze ook loyaal zijn naar hun ouders wat er toe leid dat de bagage die ze hebben meegekregen niet altijd even efficiënt kunnen inzetten. Daarnaast zijn er ook genoeg docenten op het MBO die leerlingen confronteren met een stereotype beeld van hun achtergrond wat overigens zeer dismotiverend werkt. De vraag die bij mij opkomt is :of dat de docenten op het MBO wel genoeg bagage hebben om kennis over te dragen en kunnen werken in een interculturele omgeving.
( die bagage krijg je niet als je uit een dorp komt waarbij een hoogopgeleide Achmed woont)
Daarbij zijn de meeste docenten wit (is niet erg )en hebben ze de kennis en kunde niet om deze jongens en meisjes als individu te zien, een burger van Nederland met twee culturen, de ene cultuur kan aangewend worden om de ander aan te vullen zo ontstaat er diversiteit. In hoeverre komt het voor dat docenten niet integer zijn en hun leerlingen benadelen op basis van hun afkomst of overtuiging. Ik denk dat daar eerder een onderzoek naar verricht dient te worden.
Misschien is het een idee om na te denken over hoe je de gat tussen stages voor blanken en allochtonen kan verkleinen. Veel allochtone studenten lopen uit, soms een aantal jaar, omdat zij geen stage kunnen vinden (lees: constant afgewezen worden)!!
”hoe je de gat tussen stages”
Zie hier reden nmmr 1 voor het niet kunnen vinden van een stage :’)
@5
Precies, verklaart een hoop 🙂
In de bewuste CMR vergadering waren nog 4 minuten over gelaten om dit onderwerp te bespreken. Er werd voorgesteld dit een andere keer uitgebreid te behandelen om het onderwerp recht te doen en het serieus te nemen. Ik hoop dat de echte bespreking van het onderwerp ook in Profielen terug komt. Wat in de 4 minuten besproken werd is volgens mij niet compleet samengevat.
Fokkema stelde dat er veel externe factoren zijn die het succes beïnvloeden, ‘als docent kun je daar weinig aan docent’. In de 4 minuten dat hierover gesproken werd reageerde Bormans met de stelling dat we moeten streven het percentage potentiele invloed dat we hebben als hogeschool te benutten. Geloof je als docent dat je geen, 5%, of 30% invloed uit kan oefenen op de leeropbrengsten van je klas?
PS ik zou het overigens erg jammer vinden als we geen ambitieuze verwachtingen stellen omdat we bang zijn ‘weer teleurgesteld’ en cynisch te worden als het ons niet lukt (een opmerking waar het cynisme vanaf druipt).
Typo: ‘als docent kun je daar weinig aan docent’ moet zijn ‘als docent kun je daar weinig aan doen’
Ik heb elke keer moeite om erachter te komen waarom dit nou zo’n groot probleem is.
@ Sham, Als je geen stage kunt vinden hoef je dat niet op racisme af te schuiven. Inderdaad is wel de makkelijkste weg. Mischien dat je als vluchteling meer aanspraak maakt?
@ 5, 6 , alsof jullie foutloos door het leven gaan. Schei uit zeg!
@ 9, ik heb een stage en werkplek. Het heeft even geduurd maar het is mij gelukt. En afschuiven op racisme is het niet. Zolang iemand zich niet begeeft in een omgeving waarin zij constant zien hoe de ene na de andere allochtoon afgewezen wordt om de meest onbenullige redenen, geloof mij nou maar, er is geen ontlopen aan. En oh, het is niet eens altijd verborgen racisme maar er wordt vaak gewoon letterlijk gezegd, wij nemen geen meiden met hoofddoek aan. Of: ‘Je hoofddoek, zou je ook zonder hoofddoek kunnen werken/stage lopen? ‘ en dan neem ik even een voorbeeld van de hoofddoek.. maar er zijn talloze (smerige racistische) redenen.
P.s. zijn we dat mailtje vergeten waarin gezegd werd dat een donkere jongen afgewezen werd om zijn huidskleur? Nogmaals, het is er. Laten we het accepteren en er wat aan doen.
Ik ben van mening dat je wel degelijk kan afstuderen met een niet westerse achtergrond, ik ben hier zelf een voorbeeld van. De wereld is veel groter dan de paar honderd m2 Nederland. De huidige economie van Nederland is niet gebaseerd op het leveren van producten en diensten voor Nederland, export is erg belangrijk. Nederland handelsland tog? Tal van kansen voor buitenlandse studenten die een buitenlandse taal en cultuur beheersen en die dit weten te benutten.
Ik geef ook toe dat de sollicitatiekansen niet gelijk liggen voor allochtonen ten opzichte van autochtonen maar dat gaat meer over de samenlevingen waarin we leven en minder over dit artikel. Ook ik heb moeite met het vinden van een afstudeerplek maar ik laat me niet uit het veld slaan door een of twee tegenslagen. Uiteindelijk ben ik er voor verantwoordelijk dat er allemaal voldoendes op mijn cijferlijst staan voor me diploma en niet de hogeschool.(die je helpt als het goed is dit te bereiken)
Dit probleem kan je niet eenvoudig oplossen door het een keer uitgebreid te bespreken. Over dit onderwerp wordt er al jaren onderzoek naar gedaan. Er zijn verschillende succesfactoren om opbrengstverhoging bij studenten te realiseren. Verder is het ook nog belangrijk om te weten dat de ene allochtoon de andere niet is. Zo zijn er ook nog allochtone studenten die met succes hun diploma hebben behaald. Waarom lukt het bij hen wel? Iedere student heeft zijn eigen onderwijsbehoeften. Ik denk dat wij daar eerder naar moeten kijken. Buiten dat is het natuurlijk ook van belang om hoge verwachtingen te hebben. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het een van de factoren is van goed onderwijs.
Dit probleem is inderdaad niet makkelijk op te lossen.maar wel een uitdaging om hier meer onderzoek over te doen boven de onderzoeken die al verricht zijn.Jongeren zijn jongeren en zullen dat ook blijven. Ze zijn speels en zijn zich niet altijd even bewust van de waarde van dat papiertje( diploma ) vaak komen ze daar later achter en vinden ze zich zelf te oud, maar als de begeerte de bovenhand krijgt om kennis op te doen, dan zullen ze dat waarschijnlijk ook doen,(ieder op zijn manier) maar dan op latere leeftijd. Deze groep studenten die de draad later oppakken doordat ze zich beseffen dat de samenleving die voorwaarde heeft gesteld om een functie te bekleden die men graag wil bekleden.
Het is eerder om in kaart te krijgen welke overtuigingen vooral doorslaggevend kunnen zijn voor het behalen van een diploma of juist niet. In hoeverre zijn deze jongens en meisjes zich bewust dat het papiertje een waarde heeft dat ingezet kan worden om te onderhandelen. Wat zegt zo een papiertje over intelligentie? naar mijn mening niet veel. Het zegt meer over de discipline en vastberadenheid om zich goed te voelen om het papiertje in de pocket te hebben. (de angst om zwakker te zijn). Ieder mens is uitgerust met een harde schijf om het geen op te slaan wat hem of haar interesseert. Hoe kunnen we deze leerlingen de juiste instrumenten geven om meer hun kansen te benutten en zich bewust te worden dat ze als mens uitgerust zijn om zich zelf te overstijgen, zolang ze maar graag genoeg willen en zich niet laten afleiden door belemmerende externe factoren. De een kan hooggevoelig zijn en meer open zijn voor externe prikkels, deze groep wordt verlegen als ze succes behalen en weten hier niet altijd even goed mee om te gaan. Ook zitten er leerlingen tussen die vel vanuit emotie reageren en hierdoor als agressief worden bestempeld. Ieder mens heeft zijn of haar eigen manier om met de emoties om te gaan en mensen leren ook met de tijd dat het anders kan. Zoals ieder mens heeft leren lopen door te vallen, dat zit in de natuur van mens.
Ieder mens is uniek, en ieder mens heeft zo zijn talenten en vaardigheden en hoe kunnen deze ingezet worden voor het groter geheel om een betere samenleving te realiseren. Dat kan natuurlijk niet als we bezig zijn om mensen in hokjes te trappen tot ze zich zelf ook zo gaan profileren en de veelzijdigheid van de individu hier in gevaar komt en de samenleving hier uiteindelijk de rekening voor betaald. Ambitieuze verwachtingen stellen kunnen overigens ook weer leiden tot angst en als gevolg mislukking. Wat voor de een werkt hoeft niet per definitie voor iedereen te werken. Er zijn maar weinig docenten die zuivere inzichten hebben over de natuur van de mens, gelukkig heb ik er een paar mee mogen maken die veel invloed hebben gehad op leerlingen die niet altijd even makkelijk waren en snel afgeleid raakten en te druk waren.
Ik ben ook wit!! Maar ben absoluut niet autochtoon.. als je dat bedoelde. Heel slecht geformuleerd en komt een beetje racistisch over ben daarom meteen gestopt met lezen terwijl het mij best een interessant stuk leek.