Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Duwen en trekken aan een hoger p-rendement

Gepubliceerd: 5 November 2015 • Leestijd: 1 minuten en 54 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De nieuwe manier van onderwijs bij bedrijfseconomie stuwde het propedeuserendement een jaar geleden omhoog van 12 naar 32 procent. Nu daalt-ie weer naar 23. Hoe kan dat? Onderwijsmanagers Jennifer Keating en Siep Louwsma vertellen hoe het gaat bij bedrijfseconomie.

Illustratie

‘Maar het p-rendement is nog steeds significant beter dan voorgaande jaren’, zegt Keating die uiteraard niet blij is met de daling. Een eenduidige verklaring voor de terugval, na de stijging van een jaar geleden, hebben de onderwijsmanagers niet. Louwsma: ‘De groep die we vorig jaar in het eerste jaar hadden (totaal zo’n 300, red.) leek een ander slag studenten dan andere jaren. Bij de eerste introductie waren er al veel afwezig. Soms heb je weleens een jaar pech.’

Onderwijsblokken in tweeën gesplitst
Om het lage rendement een halt toe te roepen, startte bedrijfseconomie in 2012 met ‘Out of the box’. De onderwijsblokken van tien weken werden in de propedeuse in tweeën gesplitst en toetsen gebeurt vanaf dat jaar om de vijf weken. Om voor binding te zorgen kregen de eerstejaars een eigen ‘leervloer’ op de locatie Kralingse Zoom, een plek ook waar de studenten tijdens ingeroosterde ‘tussenuren’ aan opdrachten moeten werken.

Het werkt, blijkt uit het hogere rendement en uit de studenttevredenheid. Dat durven de onderwijsmanagers wel te beweren, ondanks de 23 procent van afgelopen jaar. Keating: ‘Eén zwaluw maakt nog geen zomer, we zullen een lange adem moeten hebben. Het is de uitdaging om in het eerste jaar zowel voldoende te selecteren als voldoende rendement te halen.’

Hoe hoog kán het p-rendement zijn?
Een vraag is ook hoe hoog het p-rendement kán zijn. Met welk percentage mag je tevreden zijn? ‘Kun je zonder selectie aan de poort aan een p-rendement van tussen de 90 en 100 procent komen?’, vraagt Louwsma zich af.

Inmiddels blijven Louwsma en Keating zoeken naar verbeteringen. Zo worden de werkvormen bij een aantal vakken gedigitaliseerd zodat de docent kan zien hoeveel aandacht een student aan dat vak heeft besteed. Keating: ‘Als docent kun je studenten daar dan concreet op aanspreken. En je kunt zien aan welke zaken je extra aandacht moet besteden.’

Niet pamperen
Maar ook aan helpen en coachen zit een grens. ‘Wij faciliteren, maar op een bepaald punt houdt het op’, stelt Louwsma. ‘We willen niet naar het pamperen toe. En de vraag is daarbij ook: zijn de studenten die zo hun p zouden halen wel hoofdfase-bekwaam?’

Dat is nu wel het geval, vinden Louwsma en Keating. Een grote groep studenten uit de groep die in 2013/2014 begon, kan nu aan de stage beginnen. Die lopen op schema’, vertelt Keating. Het lijkt dus geen probleem dat in jaar twee het werken in blokken van vijf weken wordt losgelaten.

Stijgende tevredenheid
Qua studenttevredenheid kruipt de HR naar vergelijkbare bedrijfseconomieopleidingen in het land. Dat is te zien in de zogenoemde blokevaluaties en in de NSE-cijfers (zie een selectie daarvan in de tabel onder dit artikel). Anders dan het p-rendement vertoont de studenttevredenheid wel een stijgende lijn.

Jos van Nierop

NSE BE eerste jaar - 2013-14-15

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Duwen en trekken aan een hoger p-rendement

  1. Het hele idee van dat leerlingen verplicht worden om een propedeuse te behalen in een jaar is onzin zodra je de daaropvolgende jaren geen verplichtingen meer hebt en extra jaren aan je studie mag besteden. Als je zo’n regel invoert wees dan ook consequent en voor dat voor heel de studie in, in plaats van alleen het eerste jaar.

  2. p Vervalt. Voer een A-, B-, of C-diploma in: je hebt recht op een A-diploma bij gemiddeld een 7,5 (de variantie is 0,5 dus ook voor de 7 een A-diploma), een B-diploma voor gemiddeld een 5,5 (ook voor een 5) en een C-diploma voor vier jaar ingeschreven.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top