WdKA stopt met fashion show
Gepubliceerd: 8 June 2015 • Leestijd: 3 minuten en 25 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Het was jarenlang de publiekstrekker van de eindexpositie van de WdKA: de fashion show. Maar de modewereld is veranderd, het curriculum ook en een grande finale op de catwalk is niet meer van deze tijd.
Prachtige locaties zoals De Rotterdam, professionele catwalkfotografie van Peter Stigter, goodybags, kapperdeals, the works. De Willem de Kooning Academie trok alles uit de kast om elk jaar weer een fashion show neer te zetten waar studenten hun eindcollectie konden tonen aan een relevant publiek van professionals en pers. Een manier voor de bijna-afgestudeerden om een visitekaartje af te geven.
Maar vanaf dit jaar gaat het anders. Modestudenten nemen net als andere WdKA-afstudeerders vanaf 8 juli deel aan een vijfdaags graduation event. Een soort festival, legt communicatieadviseur Matthew Armitage uit.
Nieuw curriculum
De beslissing om te stoppen met de traditionele modeshow komt voort uit het vernieuwde curriculum en ontwikkelingen in de modewereld. Dit jaar studeert de tweede lichting ‘nieuwe stijl’ af. Studenten kiezen een vakstudie (mode, illustratie, product design, etc.), maar vanaf het tweede studiejaar maken zij daarnaast een keuze uit drie uitstroomprofielen: autonomous, social of commercial practices. Je vakstudie kan bijvoorbeeld mode zijn, waarbij je kiest voor het uitstroomprofiel commercial.
‘Dit jaar studeren 24 modestudenten af’, vertelt medewerker Chantal Bettonviel. ‘Maar acht van hen maken een eigen collectie, de rest kiest voor een ander eindproject. Onze Belgische studente Jasna Rokegem is bijvoorbeeld bezig is met technische toepassingen in de mode. Zij maakt een kraag die kan reageren op emoties. Een dergelijk product komt niet tot zijn recht op een catwalk. Het werk van studenten is dus veel diverser geworden. Dat vraagt ook om een andere manier van presenteren.’
Meer eigen regie
De studenten werden aan het eind van hun derde studiejaar over de verandering geïnformeerd en al snel stonden twee studenten in het kantoor van Matthew Armitage. Zij waren niet blij met het besluit. Armitage: ‘Ik kon me dat wel voorstellen. Als je een collectie wilt maken en je denkt drie jaar lang dat je die kan laten zien op een catwalk, snap ik dat je vindt dat jou iets wordt ontnomen. Maar dat was niet de bedoeling. Met dit afstudeerevent willen we juist recht doen aan de nieuwe realiteit en de diversiteit in het werk van studenten. De regie ligt ook meer bij studenten en de afdelingen.’
De mode-afstudeerders Laura Schurink, Eef Toonders en Lies Scheps hebben die regie snel opgepakt. ‘In het begin waren er pittige discussies in de klas’, vertelt Laura. ‘Vooral de studenten die een collectie wilden maken, moesten een omslag maken. Als modestudent ben je geconditioneerd om naar een eindshow toe te werken. Daar zagen we dus ook naar uit.’
Relevantie catwalk
Maar toen de rook optrok, zagen de studenten dat deze verandering niet uit de lucht is komen vallen. Ook de modewereld zelf is in transitie. Trendwatcher Lidewij Edelkoort sprak in februari van dit jaar een anti-fashion manifest uit waarin zij ook de opleidingen adresseerde: ‘De scholen en modeacademies blijven jonge leerlingen leren om catwalkdesigners te worden, diva’s. Men blijft hen doen geloven dat ze de missie hebben om een buitengewone persoonlijkheid te worden die door niemand ooit geëvenaard zal worden. Met andere woorden, de scholen blijven het individualiteitsprincipe bijbrengen aan jongeren die in een wereld zijn opgegroeid met sociale netwerken, waarin alles gebaseerd is op het delen, op gezamenlijke creaties. Het is dus een feit dat het onderwijs op modegebied achterhaald is.’
Het toonaangevende modemagazine i-D publiceerde artikelen als Is the catwalk still called for of Fashion shows are so last year en Nederlands bekendste catwalkfotograaf Peter Stigter verklaarde op Radio 1 dat hij zich afvraagt of de relevantie van mode nog wel op de catwalk te vinden is.
404 error
Eef: ‘Zo’n show past dus niet meer direct in het huidige beeld. Dat zien wij ook in.’ Onder de noemer 404 error: Is fashion dead bedachten de studenten een actueel thema en drie presentatievormen waarmee ze hun afstudeerwerk in de examenlocatie Hofpoort willen laten zien.
‘Als je werk hebt dat om extra uitleg vraagt, kun je kiezen voor een pitch of een lezing. Studenten die een collectie hebben gemaakt, kunnen die tonen in een performance en de derde manier is via visuals’, vertelt Lies. ‘Bovendien willen we in dialoog met het publiek. Er lijkt een kortsluiting te zijn in de mode. Daar willen we het over hebben, vandaar de titel 404 error; de melding die je op je computerscherm krijgt als er iets fout loopt.’
De weerstand tegen het ‘afnemen van de show’ is volgens de studenten verdwenen. ‘Er is ook in de nieuwe vorm nog steeds de erkenning dat een collectie getoond moet kunnen worden op een model en dat de kleding in beweging gezien moet kunnen worden. De mensen die dat willen, kiezen dus voor een performance. Het mooie is dat een van hen haar collectie showt met een dans. Dat is iets wat in een traditionele modeshow heel raar zou zijn geweest. Nu past dat wel.’
Het Vlaamse tv-programma Koppen XL wijdt 11 juni een uitzending aan het werk van studente Jasna Rokegem. Zij studeert af een kraag die kan reageren op emoties.
[…] Zie alsook het HR- artikel […]
[…] komt niet meer tot zijn recht op een catwalk-show. Daarmee ’stoppen’ is geen verlies, maar juist toekomstgericht. En dáárom, vooruit-kijkend, organiseren de […]