Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

5 kwaliteiten van een goeie docent

Gepubliceerd: 4 January 2016 • Leestijd: 2 minuten en 13 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De opleidingscommissies kiezen deze week hun favoriete docent die vervolgens meedingt naar de titel Beste docent van de HR. Maar wanneer ben je eigenlijk een goeie docent. Profielen vroeg het een aantal studenten. Een goeie docent…

1…heeft praktijkervaring
Kennis van het bewuste vak is belangrijk, maar met alleen dat kom je er niet. ‘Hij moet tijdens zijn les actuele voorbeelden uit de praktijk geven’, vindt Jefferey, eerstejaars facilitymanagement. Het is de ‘eis’ die meer studenten stellen, bijvoorbeeld Tyler, tweedejaars mediatechnologie. ‘De beste leraren werken ernaast ook in de praktijk. Het is belangrijk dat een docent voorbeelden uit de praktijk kan geven. Dat mis ik soms.’ Het gemis wordt niet door iedereen gedeeld. Omar, eerstejaars bouwkunde: ‘Door praktijkvoorbeelden krijg je beter inzicht in de stof. Bij ons gaat dat goed.’

2…kan goed uitleggen
Je kunt als docent nog zo mooi met praktijkvoorbeelden komen, maar dat wil niet zeggen dat alle studenten het dan snappen. Samira, tweedejaars cmd: ‘Een docent moet het goed uitleggen. Ik heb moeite met het vak programmeren en dat vinden meer mensen lastig. Ik snap de uitleg ook niet; uiteindelijk zoek ik het thuis verder uit.’ Niet iedereen zal tijdens de les vragen stellen, maar als je dat wél doet, moeten ook de antwoorden te begrijpen zijn. Deborah, studiegenoot van Samira: ‘Een docent moet in de les goeie en duidelijke feedback geven. Hij moet echt verstand van het vak hebben.’ Dat laatste is niet altijd het geval, ervaren een aantal studenten.

3…heeft begrip voor de student
Een goeie docent moet aanvoelen dat (sommige) studenten moeite kunnen hebben met het vak. ‘Zo’n docent zorgt er voor dat je uiteindelijk wel in staat bent om moeilijke opdrachten uit te voeren’, vertelt tweedejaars tma Salma ‘Hij snapt dat de stof soms te veel of te hoog gegrepen is.’
Begrip mag er ook zijn als een student ergens (mee) te laat is, vindt Ralf, eerstejaars verpleegkunde. ‘Iemand kan ook echt een geldig excuus hebben.’
In de ogen van Cevat, eerstejaars bouwkunde, mogen docenten best meedenken met de student. ‘Mijn studiegenoot Omar en ik zijn wat ouder dan de meeste studenten en we kunnen elkaar heel goed motiveren. Daarom willen we bij elkaar in de klas zitten. Dat was niet het geval dus moesten we daar achteraan. Gelukkig had één docent daar begrip voor.’

4…is soms streng
Begrip hebben voor de student is belangrijk maar soms moet een docent ook een grens trekken. Streng zijn. ‘Ja, hij moet wel een beetje streng zijn en de klas onder controle kunnen houden’, vindt Bart, tweedejaars mediatechnologie.
‘Streng zijn als het moet’, vult Sanne, eerstejaars verpleegkunde, aan. ‘Pas had iemand in onze klas een mobieltje naar iemand anders gegooid. Die student werd er niet eens uitgestuurd…’

5…is goed bereikbaar
Docenten doen het goed bij studenten als ze snel reageren op e-mails. Eigenlijk is het omgekeerd: studenten ergeren zich behoorlijk aan docenten die niet of laat reageren op mailtjes. ‘Sommigen antwoorden nooit’, klaagt Celeste, tweedejaars ibl. Andere studenten zijn juist tevreden over de bereikbaarheid van de docenten. Rosalie, eerstejaars gzt: ‘Bij ons wordt er vaak nog dezelfde dag terug gemaild.‘ Ook Bart, tweedejaars mediatechnologie, is te spreken over de bereikbaarheid van docenten. ‘Je ziet ze hier gewoon op de gang en dan zegt een docent soms zelf al: ik heb je mailtje gezien en zal straks antwoorden.’

Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top