‘Cultuureducatie voor elk kind’
Gepubliceerd: 15 November 2007 • Leestijd: 0 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Rekenen en taal zijn nuttig, maar de lerarenopleidingen zouden ook meer aandacht moeten besteden aan cultuur. Dat staat in een rapport over het Nederlandse kunstonderwijs.
De scholing van docenten in kunst en cultuur is de laatste jaren afgenomen, stelt de Australische onderzoeker Anne Bamford, die op verzoek van het ministerie van OCW het Nederlandse cultuuronderwijs heeft bestudeerd. Daarvoor heeft ze ongeveer 170 leraren, bestuurders en culturele instellingen geïnterviewd. Leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs zouden meer les moeten krijgen in kunst en cultuur, vindt zij.
Momenteel hangen de lessen te sterk af van het enthousiasme en de expertise van de afzonderlijke leerkrachten. Maar de overheid dient ervoor te zorgen dat ieder kind goede cultuurscholing krijgt, en niet alleen een kleine groep bevoorrechte scholieren.
Minister Plasterk vindt dat het rapport van Bamford ‘interessante analyses en aanbevelingen’ bevat. Hij stelt samen met gemeenten en provincies een commissie in die het cultuuronderwijs tegen het licht gaat houden.
De pabo van de Hogeschool Rotterdam ondertekende onlangs een convenant met diverse kunstinstellingen in Rotterdam om de kunsteducatie te verbeteren. De komende jaren zal er een intensieve samenwerking zijn tussen de hogeschool en de instellingen om goede kwaliteit van kunsteducatie te garanderen.
HOP/MG
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top