Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Cultuureducatie voor elk kind’

Gepubliceerd: 15 November 2007 • Leestijd: 0 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Rekenen en taal zijn nuttig, maar de lerarenopleidingen zouden ook meer aandacht moeten besteden aan cultuur. Dat staat in een rapport over het Nederlandse kunstonderwijs.

De scholing van docenten in kunst en cultuur is de laatste jaren afgenomen, stelt de Australische onderzoeker Anne Bamford, die op verzoek van het ministerie van OCW het Nederlandse cultuuronderwijs heeft bestudeerd. Daarvoor heeft ze ongeveer 170 leraren, bestuurders en culturele instellingen geïnterviewd. Leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs zouden meer les moeten krijgen in kunst en cultuur, vindt zij.

Momenteel hangen de lessen te sterk af van het enthousiasme en de expertise van de afzonderlijke leerkrachten. Maar de overheid dient ervoor te zorgen dat ieder kind goede cultuurscholing krijgt, en niet alleen een kleine groep bevoorrechte scholieren.

Minister Plasterk vindt dat het rapport van Bamford ‘interessante analyses en aanbevelingen’ bevat. Hij stelt samen met gemeenten en provincies een commissie in die het cultuuronderwijs tegen het licht gaat houden.

De pabo van de Hogeschool Rotterdam ondertekende onlangs een convenant met diverse kunstinstellingen in Rotterdam om de kunsteducatie te verbeteren. De komende jaren zal er een intensieve samenwerking zijn tussen de hogeschool en de instellingen om goede kwaliteit van kunsteducatie te garanderen.

HOP/MG

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top