Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 juni 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘M-A-I-S-S-A. Ik kan mijn naam al spellen’

Gepubliceerd: 26 April 2010 • Leestijd: 2 minuten en 6 seconden • Overig Dit artikel is meer dan een jaar oud.

‘Dat is een krokus, en dat een hyacint.’ De vijfjarige Maissa en Nana bewegen met de muis alsof ze nooit anders hebben gedaan en wijzen met het pijltje naar de juiste bloemen. En daarmee werd de eerste KidSmart-computer van Rotterdam in gebruik genomen.

KidSmart is een internationaal programma dat is opgezet door IBM waarbij kinderen tot zes jaar middels ICT toepassingen hun taal spelenderwijs kunnen verbeteren. IBM heeft de gemeente Rotterdam een schenking gedaan van vijftig KidSmart-computers. Deze zijn geplaatst bij instellingen in het Oude Westen en Crooswijk waar kinderen tot zes jaar komen: kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, basisscholen, wijkbibliotheken en club- en buurthuizen. Vanuit de visie dat computers een essentieel instrument in het moderne leven zijn en dus ook in het onderwijs op alle niveaus gebruikt moeten worden is IBM, als maatschappelijk betrokken onderneming, in 2000 gestart met het IBM-KidSmart Early Learning Programme. Het programma bestaat inmiddels dus al tien jaar en is vanuit de VS over verschillende landen in Europa, Azië, Afrika, Australië en het Midden-Oosten uitgerold. 6300 computers zijn al geplaatst en de komende jaren zal dat aantal stijgen tot 15.000.

betrokkenheid pabo
In Rotterdam wordt het KidSmart-programma uitgevoerd door pabo-studenten van de Hogeschool Rotterdam. Lia Lugthart, onderwijsmanager van de hogeschool, vertelt: ‘De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn eerste reactie was: Waarom nou ook voor de allerkleinsten computerprogramma’s? Kleuters moeten toch lekker kliederen met water en zand en tenten bouwen? Door dit soort dingen samen met andere kinderen te doen, komt die taalontwikkeling toch vanzelf? Maar inmiddels ben ik van gedachten veranderd. Natuurlijk: zand en water blijven. We voegen alleen een heel speelse manier van taalverwerving toe voor kinderen die wat dat betreft al jong op achterstand staan. Het terugdringen van taalachterstand, daar gaat het om en KidSmart is daarvoor een heel leuke methode. Bij dit project zijn bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente betrokken en met elkaar gaan we voor taal. Dat is iets heel bijzonders. ‘Onze studenten hebben het cursusprogramma voor de leidsters van kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en de groepen 1 en 2 van de basisscholen verzorgd. Ze hebben de cursisten geschoold in het ICT-, taalverwervings- en ouderparticipatieaspect van dit programma. Het is bijvoorbeeld mogelijk om digitale prentenboeken te maken waardoor ouders er ook mee aan de slag kunnen. Studenten zijn nauw betrokken bij de ingebruikname van de computers op de verschillende locaties, bij het technische deel dus, en het KidSmart-programma is in hun curriculum opgenomen zodat zij het op de werkvloer kunnen blijven begeleiden.’ Op de openingsdag in Peuterspeelzaal Robbedoes/Basisschool Babylon kregen de cursisten een certificaat uitgereikt. Salim, kinderwerker in een buurthuis, is echt blij: ‘Zo’n certificaat is heel goed voor m’n cv. Het is ook fijn dat ik weet hoe ik zo’n prentenboek moet maken, dat kan ik dan weer aan de ouders meegeven voor thuis.’

‘nu ik!’
De KidSmart-computer is ingebouwd in een kleurrijk en stevig bureau (snoeren veilig weggewerkt!) met daaraan vastgemaakt een tweepersoonsbankje zodat de computer op kinderhoogte staat en kinderen gemakkelijk samen kunnen zitten en spelen. Nana en Maissa zijn er niet van weg te slaan. Ze proberen elkaar van het bankje te duwen, terwijl ze roepen: ‘Nu ik, nu ik.’ Nadat ik de kleuters even heb geobserveerd draait Maissa zich naar me om en zegt: ‘Ik heet Maissa. M-A-I-S-S-A. Ik kan m’n naam al spellen!’ Met of zonder KidSmart, Maissa, die komt er wel.

Dorine van Namen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top