Bart Siebelink: De weg die voor ons ligt
Gepubliceerd: 16 December 2013 • Leestijd: 1 minuten en 26 seconden • Bart Siebelink Dit artikel is meer dan een jaar oud.Digitale leeromgevingen veranderen het onderwijs en de hogescholen. Bottleneck: de didactische werkvormen. En ja, dus ook de docenten.
Alles wordt anders. De tablet verovert het onderwijs. Digitale leeromgevingen met studentvolgsystemen veranderen ons huidige beeld van een hogeschool. Apps, smartphones en social media versmelten straks met het intranet Hint, HR-mail en Osiris tot een cloud waarbinnen studenten en docenten elkaar moeiteloos zullen weten te vinden.
Bijvoorbeeld via Google Glass; de toverbril die op het commando van je stem elk gewenst fragment online content in een bescheiden hoekje van je blikveld projecteert.Aangezien in deze hyperrealiteit docenten en studenten reeds bij hun eerste ontmoeting alles over elkaar weten, kunnen ze volstaan met de helft van het aantal contacturen.
De campus transformeert van een gebouw met hokkerige lokalen tot een hub met hippe halfopen ruimten die, afhankelijk van hun design, uitnodigen tot samenwerken, brainstormsessies of diepe concentratie.
Als student wordt het heel gewoon om te leren terwijl je de calorieën van je laatste Kapsalon loopt te verbranden op een fitnessapparaat. We spreken (een soort van) Engels, niemand maalt meer om spelfouten en minstens de helft van je studiepunten scoor je door het virtueel volgen van internationale colleges. Of door als avatar te participeren in projecten die zich aan het andere eind van de wereld afspelen.
De school zal zich sterker toeleggen op het wegen en beoordelen van elders gevolgde studieonderdelen. De scheidslijn tussen studie en beroep vervaagt, de termen ‘voltijd’ en ‘deeltijd’ verdwijnen en het begrip diploma (straks ‘degree’ geheten) krijgt een heel nieuwe lading.
De hamvraag is niet óf dit scenario werkelijkheid wordt, maar in welk tempo. Veel ICT-aanjagers beschouwen de docent als vertragende factor op de weg naar die flitsende toekomst. Wat daarbij voor het gemak maar even over het hoofd wordt gezien, is dat de bottleneck niet zozeer ligt bij de techniek, maar bij het inbedden ervan in didactische werkvormen. Inderdaad, daar gaat de docent over. En inderdaad, hij is ook maar een mens; een levend wezen van vlees en bloed dat nog helemaal moet ontdekken of en zo ja op welke manier ICT zinvol kan zijn. Dat verdient geen pek en veren, maar erkenning en ondersteuning!
Bart Siebelink
Bart Siebelink is docent text aan de afdeling grafisch ontwerpen van de Willem de Kooning Academie.
Mooie column over het brengen van een beetje liefde in veranderingsprocessen.
“… niemand maalt meer om spelfouten, …”
Niemand? Nee, ondergetekende blijft dapper weerstand bieden. Zonder toverdrank.