Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Dekker zet landelijke rekentoets door

Gepubliceerd: 28 January 2015 • Leestijd: 0 minuten en 35 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs trekt zich weinig aan van de felle kritiek op de verplichte rekentoets in voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Behalve de VVD steunen ook de PvdA en de PVV zijn plannen.

De bewindslieden van OCW willen de landelijke rekentoets in 2016 invoeren en vinden verder uitstel onverantwoord. Ze denken dat scholen pas dan ernst maken met de verbetering van hun rekenonderwijs.

De vrees dat leerlingen de dupe worden van het tot nog toe gebrekkige rekenonderwijs wuift staatsecretaris Dekker weg. Scholieren slagen in 2016 voor de toets als ze een 4,5 behalen en hebben daarvoor drie herkansingen. Pas in 2020 zal de rekentoets op het gewenste moeilijkheidsniveau zijn. Scholen hebben volgens de staatssecretaris dus ruimschoots de gelegenheid om hun rekenonderwijs te verbeteren.

Dekker ziet niets in het voorstel van Kamerlid Van Meenen (D66) om de toets aan het eind van de onderbouw te houden. Hij is bang dat scholen de teugels in de bovenbouw zullen laten vieren waardoor hogescholen en universiteiten alsnog studenten binnenkrijgen die niet goed kunnen rekenen. Vooral het hbo dringt al jaren aan op beter rekenonderwijs.

HOP, Hein Cuppen

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to Dekker zet landelijke rekentoets door

  1. Ik snap de kritiek eerlijk gezegd niet zo. Het is af en toe echt pijnlijk op wat voor rekenniveau (of taalniveau, dat is eigenlijk nog erger) veel HBO’ers zitten.

  2. Helemaal mee eens Jelle, ze mogen best een minimum niveau zetten voor HAVO en VWO eindexamen kandidaten. Zowel op rekenen als op taal.

  3. Draait alles in de maatschappij dan om rekenen en taal? Het maakt alle andere vakken op deze manier ondergeschikt. Als ik toevallig briljant in biologie ben, maar net even een rekensommetje niet kan uit mijn hoofd dan heb ik dus pech? Beetje kortzichtige gedachte met geen enkel oog voor andere talenten en vaardigheden. Daarom alleen al zeker een flinke discussie waard.

    Deze hele rekentoets komt bij mij over als een paardenmiddel om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van (reken)onderwijs verbeterd. Dat lijkt mij ook op een andere manier te kunnen

  4. Uitstekend idee om het rekenniveau (en taalniveau) van leerlingen en studenten (extra) te toetsen. Maar dan moeten die toetsen wel deugdelijk zijn. En wat dat betreft vind ik de kritiek op de verplichte rekentoets volkomen terecht. De proeftoetsen die ik voorbij heb zien komen, bevatten beroerde opgaven die het doel voorbijschieten. Of zoals hoogleraar wiskunde Van de Craats het samenvatte: “Die toets toetst niet wat getoetst moet worden.”

  5. Oke, als dat zo is dan snap ik dan wel, al heb ik de toetsen zelf niet ingezien. Het lijkt me dan echter niet zo heel lastig om er een goede en relevante toets van te maken. Wel apart dat ze nu dan een toets in elkaar hebben geflansd die dus zijn doel voorbijschiet. Zo krijg je een beetje het idee dat er haastwerk achterzit of dat er gewoon nog niet goed over nagedacht is.

  6. @ DDijks

    Ben ik niet met je eens. In mijn ogen zijn rekenen en taal gewoon basisvaardigheden die je in vrijwel alle vakgebieden (uitzonderingen daar gelaten) nodig zal hebben. Ik snap je argument wel, maar zo zal de toets in de realiteit natuurlijk nooit gaan werken.

  7. Ik heb de toets gemaakt met de eerste testgroepen. En hij is werkelijk te makkelijk voor woorden. Als mensen een toets niet kunnen halen waarbij de eerste vraag is; Wat is 8-1,25? Zijn ze het diploma dan wel waard?
    Ik ben het er mee eens dat onderwijs best passend gemaakt kan worden naar aanleiding van de student. Maar een basis mag verwacht worden. We hebben het nu niet bepaald over hoge wiskunde.

  8. @3 “Als ik toevallig briljant in biologie ben, maar net even een rekensommetje niet kan uit mijn hoofd dan heb ik dus pech?”
    Inderdaad, de pech dat je slecht rekenonderwijs hebt genoten. En dat zal zelfs de beste bioloog belemmeren in zijn vak.

    @5 “Zo krijg je een beetje het idee dat er haastwerk achterzit of dat er gewoon nog niet goed over nagedacht is.”
    En dat de politiek het vertikt te luisteren naar mensen die er verstand van hebben.

    @6 “In mijn ogen zijn rekenen en taal gewoon basisvaardigheden die je in vrijwel alle vakgebieden (uitzonderingen daar gelaten) nodig zal hebben.”
    Mee eens. Zonder die fundamenten kun je bouwen wat je wil, maar zal de boel verzakken of instorten.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top