Vijf tips voor de perfecte pitch
Gepubliceerd: 20 November 2015 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Volg je een economische opleiding, dan is de kans groot dat je soms moet pitchen. Het gebeurt bijvoorbeeld tijdens de Global Entrepreneurship Week die nu plaatsvindt. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw pitch de beste is? Vijf tips!
‘Ga op een beurs het gesprek aan met een potentiële klant en probeer in 1 minuut haar of zijn visitekaartje te bemachtigen en een afspraak te maken.’ In het kort is dit voor tweedejaars commerciële economie en small business de opdracht bij de ‘pitchcompetitie’ tijdens de GEW. Een jury bestaande uit ondernemers boog zich over de pitches en vertelde wat er wel en niet goed ging. Wat moet je doen en laten voor een goede pitch? Vijf tips van de ervaren ondernemer Roy Masthoff, een van de juryleden tijdens de GEW.
1. Bereid je goed voor
‘Weet vooraf met wie je te maken hebt en voor wat voor bedrijf hij werkt’, stelt Masthoff. ‘Houd ook rekening met waar je gaat pitchen. Op een beurs moet je misschien een ander verhaal houden dan op een netwerkborrel. Anticipeer tijdens het pitchen ook op de vragen die worden gesteld. Het is een conversatie, geen presentatie!’ Voorbereiden betekent ook oefenen. Masthoff: ‘Oefen het thuis voor vrienden en familie.’
2. Houd het doel van je gesprek voor ogen
Tijdens de pitches vertelden sommige studenten al uitgebreid over de omvang van de investering en de winst die de potentiële klant kon maken. Niet doen, kregen ze van enkele juryleden te horen. Masthoff: ‘Vandaag was het doel om een afspraak te maken, houd dat doel voor ogen!’
3. Heb er plezier in
Een echte ondernemer wil graag vertellen waar hij mee bezig is, wat hij wil verkopen. ‘Als je geen passie hebt voor wat je doet, straal je dat ook niet uit’, is de ervaring van Masthoff.
4. Gebruik humor en creativiteit
Een van de pitchers probeerde de potentiële klant enthousiast te maken voor een investering in een nieuwe smoothie-bar. Masthoff, tegen de pitcher: ‘Het was leuk geweest als je ook echt een smoothie had meegenomen…’
5. Laat zien wie je bent
De potentiële klant wil niet alleen een mooi product, maar ook met een betrouwbaar persoon zakendoen. Masthoff: ‘Maak dus duidelijk wat jou tot een goeie partner maakt.’ En, over een studente die tijdens haar pitch vertelde dat ze zenuwachtig was: ‘Jezelf kwetsbaar opstellen, is helemaal niet erg. En als je gesprekspartner bijvoorbeeld bot reageert, is het ook niet gek om daar een vraag over te stellen.’
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top