Allochtonen: beter opgeleid en toch minder kans op werk
Gepubliceerd: 15 December 2016 • Leestijd: 1 minuten en 3 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Kinderen van niet-westerse migranten presteren steeds beter in het onderwijs. Maar het blijft voor hen veel moeilijker om een baan te vinden, waarschuwt het Sociaal en Cultureel Planbureau vandaag.
Sommige oudere migranten van Turkse en Marokkaanse afkomst zijn analfabeet of hebben alleen maar de lagere school afgemaakt. Hun kinderen komen veel verder in het onderwijs, zien de schrijvers van Integratie in zicht?, een nieuw rapport van het SCP over de positie van allochtonen in Nederland.
Net zo goed
Sterker nog, gezien het opleidingsniveau van hun ouders doen de jongeren het eigenlijk net zo goed als kinderen van Nederlandse afkomst. Dat ze allochtoon zijn, heeft welbeschouwd geen invloed op hun onderwijsprestaties.
Maar de werkloosheid onder niet-westerse jongeren (alle opleidingsniveaus bij elkaar) blijft hoog: 22 procent. Onder jongeren van Nederlandse komaf is dat maar negen procent. Vooral Marokkanen zijn vaker werkloos dan je zou verwachten.
Onverklaarbaar verschil
Ook hebben Nederlanders van niet-westerse afkomst minder vaak een baan van hoog niveau. Daar zit bovendien weinig verbetering in. Er blijft door de jaren heen een onverklaarbaar verschil van zo’n vijf tot zeven procentpunt in het aandeel niet-westerse allochtonen in hoge functies.
Al met al komt het SCP tot een gemengde conclusie. Het gaat de goede kant op met migrantenkinderen in het onderwijs en ze doen het steeds beter in het onderwijs. Maar de verschillen blijven groot, en niet alleen in het onderwijs: ook op de arbeidsmarkt.
Discriminatie
De onderzoekers waarschuwen tegen discriminatie. ‘Uitsluiting kan hard of meer subtiel van aard zijn en heeft niet alleen gevolgen voor de arbeidsmarktpositie’, aldus het SCP. ‘Wanneer migranten het idee hebben dat zij minder of geen kansen krijgen, kan dit leiden tot frustratie, wrijvingen en een afnemende emotionele band met de Nederlandse samenleving.’
HOP, Bas Belleman
Het is verschrikkelijk. Ik weet niet hoe recente gegevens over stageplaatsen er uit zien. Ben benieuwd. Hier kunnen wij de invloed die wij als Hogeschool hebben aanwenden.
“Dat ze allochtoon zijn, heeft welbeschouwd geen invloed op hun onderwijsprestaties.”
“Maar de verschillen blijven groot, en niet alleen in het onderwijs: ook op de arbeidsmarkt.”
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar ik zie toch wel enige tegenstrijdigheid in deze twee zinnen. Zin één beweert dat het allochtoon zijn geen invloed heeft op onderwijsprestaties, terwijl zin twee beweert dat er sprake is van een groot verschil. Verwijst zin twee dan naar toelating op bepaalde onderwijsinstituten? Ik doe maar een gok, het is in elk geval onduidelijk.
Verder een interessant artikel.
Ter aanvulling op mijn vorige reactie: Één ding wat ik altijd mis bij dergelijke artikelen is een oplossing (die geen nieuwe problemen met zich meebrengen, wat een quotum voor diversiteit bijvoorbeeld wel doet).