Blog Annick: Van zesjes- naar achtjescultuur
Gepubliceerd: 4 November 2016 • Leestijd: 1 minuten en 15 seconden • Annick Dit artikel is meer dan een jaar oud.De zesjescultuur is bij iedereen wel bekend. Alles boven de 5,5 is dikke prima, want met een 6 haal je ook gewoon je diploma. En eerlijk is eerlijk, daar is geen woord van gelogen. Maar sinds ik in het vierde jaar van mijn studie zit, merk ik dat deze instelling helemaal is omgeslagen. Het einddoel is in zicht en ineens ontstaat er een hele nieuwe cultuur: de achtjescultuur.
Het moment dat ik mijn 60 studenten tellende minorklas binnenstapte, moest ik gewoon even lachen. Hoe zagen de docenten dit precies voor zich? Een bomvolle klas in je eentje aanspreken, zelfs zonder microfoon. Dat wordt natuurlijk een complete chaos, voorspelde ik. Zelfs als we maar zachtjes tegen elkaar zouden fluisteren, levert dat met 60 mensen tegelijk een aardig rumoerige situatie op. Een situatie waarin luisteren en opletten onmogelijk is.
Maar niets is minder waar. Waar docenten in mijn vorige klasje met 20 studenten hun best moesten doen om er bovenuit te komen, is het tijdens de colleges van mijn minor muisstil. Echt waar. Iedereen zit aandachtig mee te luisteren, de hele ochtend lang. Het enige moment dat de stilte wordt doorbroken, is wanneer iemand met serieuze interesse een vraag stelt. En ook dat zijn niet zomaar vragen, daar is echt over nagedacht.
De achtjescultuur resulteert in ons geval ook in een soort competitie. Bij de minor werken 15 verschillende PR-bureaus bij iedere opdracht opnieuw hard voor de eerste, winnende plaats. Of wat zeg ik, werken? Strijden is een beter woord. Niemand zegt het, maar iedereen voelt het. In principe win je helemaal niets, maar toch wil ieder groepje niets liever dan dat. Waar het in de vorige jaren genoeg was om met de hakken over de sloot een opdracht te behalen, lijkt het alsof we nu pas tevreden zijn wanneer we een dikke acht binnenslepen.
Ik moet zeggen dat het mij persoonlijk ontzettend motiveert. Wanneer je ziet dat anderen hard hun best doen, ga je zelf nóg harder werken om ervoor te zorgen dat je toch echt de beste wordt. De magie van jaar vier zorgt voor een heel nieuwe, ambitieuze mindset. Wat mij betreft had de zesjescultuur tijdens mijn studie al veel eerder vervangen mogen worden door de ambitieuze achtjescultuur.
Wat leuk om te lezen Annick!! Ik herinner me je eerste blog nog over je twijfel wat betreft je keuze. Is toch goed gekomen begrijp ik!
Zeker, ben heel blij dat ik voor deze minor heb gekozen!
Overtref jezelf is het motto van de Hogeschool Rotterdam. Ik lees dit heel duidelijk in je blog en het doet me goed om dit te lezen. Ik zie inderdaad bij veel minoren een “vibe” onstaan die je in eerdere leerjaren mist en als onderwijsmanager vraag ik me dan ook af waar dat aan ligt.
Albert any chance u are related to Geert? If yes, Ask him why all those dimensions?
Thanks In advance
Anoniempje ( a.k.a Struggling student)
Ook ik lees je berichtje met herkenning en zou graag met je in gesprek gaan hierover. Ik doe een onderzoek over langstuderen en motivatie. Dus wanneer je dat een leuke uitdaging vindt hoor ik het graag van je!
Hi Marlies, excuses dat ik pas zo laat reageer. Ik heb helaas over je reactie heen gelezen! Mocht het op dit moment nog steeds nuttig zijn voor jouw onderzoek, dan zou ik hier zeker een gesprek over aan willen gaan. Ik hoor het wel!