Docentenblog Roos: Wetenschap in de sportlessen
Gepubliceerd: 27 October 2016 • Leestijd: 1 minuten en 37 seconden • Roos Dit artikel is meer dan een jaar oud.Toen ik met wetenschap te maken kreeg, tijdens mijn eigen opleidingstijd, voelde het bedrijven daarvan als een kunstje. Iets wat je nou eenmaal moest doen om je opleiding af te maken.
Werken met SPSS, statistische berekeningen maken, psychometrische waarden van testen kennen en kunnen interpreteren, het hoorde er nu eenmaal bij. Dus doorbikkelen en studiepunten halen. Als docent zie ik zeker de meerwaarde van deze vaardigheden, maar vind ik ze daardoor ook leuker? Mij hoef je er nog steeds niet midden in de nacht voor wakker te maken.
Dat het allemaal niet zo gortdroog hoeft te zijn, lieten studenten aan mij zien in de sportles van de minor. In deze les gingen de studenten aan de slag met meetinstrumenten rondom kracht en conditietesten. We begonnen met een aantal bekende testen volgens vaste protocollen, die ze aan elkaar instrueerden maar ook zelf ondergingen. Je moet tenslotte wel echt weten wat je je cliënten aandoet, als je voor zo’n test kiest. Daarna gingen we de voor- en nadelen van de verschillende testen bespreken en de nadelen waren over het algemeen toch vrij groot.
Dus eens kijken of onze toekomstige beroepsbeoefenaars hier zelf een oplossing voor konden vinden en daarom gaf ik de opdracht: ‘Bedenk zelf een test’. Binnen 15 minuten hadden de studenten deze klus geklaard. En hoe! Voor iemand met het downsyndroom breidden ze een looptest uit met een hockeystick en bal, voor optimale motivatie. Vanwege visusbeperkingen werden er mensen bij de pionnen gezet en de afstand en intensiteit aangepast op eventueel verminderde motoriek en spierkracht.
Ditzelfde principe pasten ze toe bij een test voor ouderen, waar ze een oog-handcoördinatietest combineerden met jeu de boule. Voor een cliënt met een schouderklacht door bestraling, bedachten ze een coördinatietest die veilig, makkelijk, maar niet te makkelijk was en streng volgens protocol werd uitgevoerd. Deze testen waren leuk, specifiek en goed toepasbaar in de praktijk. De cliënten waren trouwens wel fictief.
Ik zag dat ze zelfstandig de evidence based practice-principes (gebruikmaken van wetenschappelijk bewijsmateriaal om beslissingen te nemen voor individuele patiënten, red.) kunnen toepassen en was verbaasd over de resultaten en vindingrijkheid van de studenten. En het was nog leuk ook.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top