Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
14 augustus 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Digitale marketingadviezen voor de flesjes van Dopper

Gepubliceerd: 29 January 2016 • Leestijd: 2 minuten en 14 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Internetadviezen voor bedrijven met een boodschap. Kort gezegd ging het daar gisteren over bij de eindpresentaties van de IBMS-minor digital marketing. Dopper was een van de bedrijven die advies kreeg.

Dopper

Dopper-flessen worden gewaardeerd om hun design, worden goed verkocht maar dat het bedrijf ook nog een boodschap wil uitdragen, is bij de klant nauwelijks bekend. Hoe gaan we dat veranderen, en welke rol kunnen ‘digital media’ daarbij spelen? Twee groepen minorstudenten kregen die vragen mee voor een onderzoek dat ze gistermiddag presenteerden.

Herbruikbaar
Dopper is een herbruikbare fles voor drinkwater, en het bedrijf dat ze maakt vindt het uit milieuoogpunt belangrijk om het eenmalig gebruik van plastic flessen terug te dringen. De minorgroep benadrukte dat nog eens door te wijzen op een recent krantenartikel. ‘More plastic than fish in the sea by 2050’, kopte The Guardian.

Geënquêteerden (75 procent) weten van dit milieuprobleem, concludeerde de eerste minorgroep. De Dopper wordt vooral gekocht om geld te besparen, maar de kopers weten niet van de boodschap van Dopper. Die missie moet nog nadrukkelijk op de homepage staan, en jullie moeten doen aan backlinking, hield student Percy het bedrijf voor. ‘Deel dus de link van je bedrijf op andere sites, bijvoorbeeld over lifestyle.’

Storytelling
Dopper zou ook meer aan storytelling kunnen doen, bijvoorbeeld met filmpjes en door klanten te vragen ‘hun Dopper-story’ te vertellen. En een nieuwsbrief kunnen versturen, met daarin uiteraard verhalen over de missie. ‘Goede ideeën’, reageerde een van de aanwezige mensen van Dopper. ‘Met dat laatste zijn we ook bezig. Maar ja, wij hebben te maken met extreme groei en geen tijd om alles op te pakken.’

Ook de tweede minorgroep gaf het ‘storytelling-advies’ en dacht daarnaast aan een ‘Doppercommunity’, een digitale plek waar mensen kunnen praten over duurzaamheid. ‘Leuk, en belangrijk ook’, vinden de mensen van Dopper, die aangeven serieus naar de adviezen van de studenten te gaan kijken.

‘Join the movement’
De groep had overigens ook nog een suggestie voor een nieuwe slogan. Die is nu ‘The bottle is the message’, en die zou mogen veranderen in ‘Join the movement, reduce plastic waste’.

Aan het eind van de presentatie wil de begeleidend docent even iets kwijt aan de leden van de tweede groep. ‘Weten jullie nog dat ik heel erg boos was geworden? Jullie hadden helemaal geen onderzoeksdata!’ Het onderzoek kwam alsnog, velen werden ondervraagd over Dopper. De docent: ‘Uiteindelijk hadden jullie de meeste data van allemaal!’

afsluiting

Vragen van bedrijven
De marketingdocent van de minor is na afloop zeer te spreken over de nieuwe minor. ‘Bij ons (de economische opleidingen, red.) is er eigenlijk veel te weinig aandacht voor ‘digital’. Maar tegelijkertijd vragen bedrijven, waaronder B-corps waar we nu mee samenwerken, ons om hen te helpen met hun digital marketing. Daarom deze minor. Zelf leren we er ook van, en studenten leren van elkaar.’

Daphne, IBMS-student, bevestigt dat laatste. ‘In de minor zit je met studenten van verschillende opleidingen. Je vult elkaar aan. Dan bedenken wij met elkaar een goeie marketingcampagne en kan zij (wijst naar minorgenote Arisya, red.) het uitvoeren.’

Meer marketing
Arisya studeert communication and multimedia design: ‘Ik wil een eigen designbedrijf beginnen en wilde daarom meer over marketing leren. En dat heb ik tijdens deze minor ook gedaan. Daarnaast is het erg leuk om met studenten met allerlei verschillende achtergronden om te gaan. I like it!’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top