23 docenten in de race voor titel ‘Docent van het jaar’
Gepubliceerd: 9 January 2017 • Leestijd: 1 minuten en 19 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Opleidingscommissies van de HR hebben bij elkaar 23 docenten voorgedragen voor de titel ‘Docent van het jaar 2017’. De winnaar wordt begin volgende week bekendgemaakt.
De studenten uit de medezeggenschapsraad (sgmr) hebben als organisator van de verkiezing de opleidingscommissies van alle opleidingen van de Hogeschool Rotterdam benaderd met het verzoek hun favoriete docent te nomineren. Een jaar geleden leverde dat ‘slechts’ veertien nominaties op, nu zijn dat er bijna tien meer. Enkele opleidingscommissies kwamen met meer dan één favoriet; de studentenraad heeft daaruit de beste gekozen. Uiteindelijk levert het een lijst met 23 namen op; de schrijfwijze van de namen is overgenomen van de ingeleverde nominaties.
1. Chemie: Meneer Berding
2. Chemische technologie: Shiraz Abdoel
3. Civiele techniek: W. Kuppen
4. Commerciële economie: Dick Vierling
5. Crossmediale communicatie: Okke de Jong
6. Elektrotechniek: C.M.J.B. Peters
7. Entrepreneurship (small business): Mevrouw Buitelaar
8. Ergotherapie: Joachim van der Weegen
9. Facility management: Yuri Chin A Foeng
10. Financial services management: Willem van Klink
11. Gezondheidszorgtechnologie: Denise van der Meer
12. International business & languages: Mr. van Flier
13. International business & management studies: Meneer van der Klauw
14. Lerarenopleiding maatschappijgeschiedenis: Chris van Dijke
15. Logistiek en economie: Pim van ‘t Hoff
16. Maritiem officier: Rademakers
17. Maritieme techniek: De heer Brandenburg
18. Marketing of social business: Glenn van der Sande
19. Medische hulpverlening: Jan Arndts
20. Social work: Paul Peters
21. Vastgoed en makelaardij: Meneer Vroegrijk
22. Watermanagement: Jeroen Langedijk
23. Werktuigbouwkunde: Meneer Vermeulen
Drie docenten werden een jaar geleden ook al genomineerd: Okke de Jong (crossmediale communicatie), Jeroen Langedijk (watermanagement) en Joris Berding (chemie). Winnaar werd toen ‘Meneer de Jongh’ van officemanagement.
‘Criteria-sheet’
Bij het voordragen van een docent hoorde het invullen van de zogenoemde ‘criteria-sheet’, waarop moest worden aangegeven in welke mate de betreffende docent passie voor zijn vak heeft, lessen van hoge kwaliteit geeft, iets extra’s biedt naast de gewone stof en problemen van studenten herkent. De in totaal achttien criteria konden de opleidingscommissies ook nog eens in tekst onderbouwen.
Begin volgende week wordt de Docent van het jaar bekendgemaakt en gehuldigd. De winnende docent dingt vervolgens mee naar de landelijke titel, een wedstrijd die wordt georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).
Jos van Nierop
Ik lees dat 23 OC’s een docent hebben voorgedragen. We hebben 83 opleidingen, waar zijn die andere 60 mee bezig? Het lijkt mij bij uitstek een mooie klus voor een OC om zoiets positiefs als een nominatie voor docent van het jaar te doen!
Paul Reinders
Paul Peters gefeliciteerd met deze nominatie !
Dit moet een farce zijn! Elke docent is uniek! De cruxvraag lijkt me de volgende: “Gaat de nobele kunst van het begeleiden over persoonlijke uitzonderlijkheid, of over de synergie tussen meerdere begeleiders met elke diverse ( en daarmee complementaire ) vaardigheden?”. Voor u een vraag voor mij een weet! Gerhard Rekvelt.
De reden dat niet alle OC’s meedoen aan deze verkiezing is omdat er vervolgens geen verkiezing is vanuit de studenten.
Het is een wassen neus.
Een Docent van het Jaar verkiezing zou het eerlijkst en leukst zijn als het met een daadwerkelijke poll gedaan zou worden onder studenten zodat zij kunnen kiezen en docenten aan kunnen dragen en niet toevallig de “uitverkorenen” van de OC en daarna een groep mensen aan de hand van een a4-tje mjet motivatie een beker uitdeelt.
Hoi Elisa,
De (moverende) redenen van de studenten in de OC’s om geen voordracht te doen, hebben wij niet zo duidelijk in beeld als jij dat hebt. Graag hoor ik van jou wat je bevindingen en aanbevelingen zijn vanuit de OC’s die jij hebt gesproken. Dan kunnen we dit proces beter inrichten. De SGMR doet dit nu voor de derde keer en brengt jaarlijks weer verbeteringen aan. Het is daarom mooi om te zien dat er een stijgende lijn in het aantal voordrachten zit (nu drie jaar op rij). Het is iets dat moet gaan groeien, denken wij. Overigens moet het duidelijk zijn dat in dit proces alleen studenten zijn betrokken.
Of jouw manier wél het leukst is, is lastig om te bepalen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de reacties op de sociale kanalen van de genomineerde docenten die hierover wat geschreven hebben, lijkt het een leuk initiatief te zijn. Paul Reinders zei ook al: ‘het is bij uitstek een mooie klus voor de OC’s’. Of zij dan willen werken met een poll o.i.d. is aan hen, daar wordt niet beperkt.
Daarnaast wordt er kritisch gekeken wie uit alle voordrachten de Docent van het Jaar wordt. Dat is een lastige klus. Gerhard zei al: ‘Elke docent is uniek!’. Dat maakt het ontzettend lastig. De commissie van de SGMR gaat hiermee ook niet over één nacht ijs. De studenten die daarin zitten overleggen zeer uitvoerig om tot de Docent van het Jaar te komen. Over dat a4-tje met motivatie zal ik maar niets zeggen. Het las weg als een zin met een hoop dédain. In sommige voordrachten zit ontzettend veel moeite, waardering en respect vanuit studenten. Dat is heel mooi om te zien en te lezen. Die voordrachten verdienen niet de omschrijving die jij geeft, maar de behandeling die de commissie geeft ;).
Zoals ik eerder aangaf, ga ik graag met je in gesprek!
Mijn mail is 0886765@hr.nl.
Met vriendelijke groet,
Brian van der Sluijs
Demissionair voorzitter SGMR
Hallo Brian,
ik bedoelde meer dat ik het nogal lastig vind om met een select groepje(wat wij als OC zijn) een vertegenwoordigde keuze te maken en dat op een A4tje te plempen, de beste docent is namelijk lastig te omschrijven.
Wij zijn als OC namelijk niet de doorsnee. OC leden zitten daar omdat ze iets om hun opleiding geven en hun docenten niet zien als “die weirdo’s die bij de koffieautomaat staan” (al zijn ze dat meestal wel 😉 ) maar daadwerkelijk betrokken zijn bij de opleiding.
Ik wil maar al te graag mijn docenten nomineren als docent van het jaar. Het probleem is ook dat ze dat allemaal wel verdienen. Maar de mening van een hand vol studenten is niet representatief voor mijn volledige opleiding en daarom denk ik niet dat de OC mensen voor moet dragen maar dat vanuit alle studenten moet komen.
Ik ben er overigens voor om dit wel breder uit te smeren net als alle andere verkiezingen op school, want ook de verkiezingen voor de IMR e.d. worden niet breed uitgemeten. Posters, flyers, banners, haal alles uit de kast!
Jammer dat meneer Ron Weerheijm er niet bij staat, hij geeft echt goed les!!
Als lid van de OC van de opleiding verpleegkunde hebben wij nooit een verzoek ontvangen van de sgmr. Wij gaan dit volgend jaar wel mee in de gaten houden.
@Charissa
Ohnee! Wat jammer! Attendeer daar vooral ook de onderwijsmanager op. Hij/zij heeft 3 mailtjes hierover ontvangen.
Ik hoop oprecht dat Chris van Dijke (Maatschappijleer)wint. Veel van hem geleerd. Fantastisch goede docent en daarnaast ook nog eens zeer sympathiek als persoon.
Chris van Dijke de beste!