Wat doe jij nou? In de kaartenkamer…
Gepubliceerd: 1 December 2017 • Leestijd: 1 minuten en 7 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.‘L11-05 Kaartenkamer’, staat er naast de ingang van een van de lokalen in het STC. Er zitten drie studenten in het lokaal: Mario, Martijn en Wessel. Ze doen de opleiding maritiem officier en zitten achter grote beeldschermen waarop zeekaarten te zien zijn.
Wat zijn jullie aan het doen?
Mario: ‘We moeten een reisvoorbereiding maken voor een gesimuleerde reis van Dublin naar Dover, en terug naar Duinkerken.’
Hoe doe je dat dan?
Mario: ‘Bij onze opdracht kregen we mee hoe lang het schip is en dat we een diepgang hebben van 8,5 meter. Aan de hand daarvan zijn we nu een route aan het plannen. Daarbij moet je op drukke punten ook rekening houden met andere schepen. Hier (Mario wijst op de kaart, red.) heb je een soort rotonde waar je veel andere schepen kunt tegenkomen.’
Maar op zee kun je daar toch makkelijk omheen?
Mario: ‘Nou, je moet natuurlijk ook naar de brandstofkosten kijken, dus kiezen voor een zo kort mogelijke route.’
Moet je je route ook vastleggen?
Mario: ‘Ja, als de route klaar is, slaan we ‘m op en gaat ie naar de docent. En later gebruiken we ‘m bij de competentietoets in de simulator die beneden staat.’
De simulator?
Martijn: ‘Dat is net de brug van een echt schip met echte beeldschermen. Je ziet ook boeien, het is alsof je echt op zee zit.’
En later volgt het echte varen…
Mario: ‘Ja, bij je stage. Dan moet je wachtlopen en kom je ook op de brug te staan.’
Maar toch niet meteen bij zo’n drukke ‘rotonde’?
Mario: ‘Nee, dan loop je wel mee met de officier.’
Je ziet je toekomst ook echt op zee?
Mario: ‘Zeker! ’t Is natuurlijk kijken waar je een kans krijgt, maar ik wil eerst m’n studie afronden en daarna de zee op.’
Jos van Nierop
Hmm wat jammer dat men dit anno 2017 reisvoorbereiding noemt terwijl het meer een route uitzetten is. Zou men erbij een oceaan over gaan steken ( zeg van Duinkerken naar New York ), dan is pas sprake van een echte reisvoorbereiding omdat men dan keuzes moet maken via grootcirkel of loxodrroom of een combinatie ervan te gaan varen en ook stroomgegevens en meteorologische gegevens mee te wegen over de gebieden waardoor men heenvaart. Tijdens de simulatie is de feielijke oversteek met een muisklik in tijd te doen dus dat is geen argument om het bij simpel kusttraject- varen te houden. . . . .