Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Blog Bas: Speciaal onderwijs, een gedeeld koninkrijk

Gepubliceerd: 17 January 2017 • Leestijd: 2 minuten en 27 seconden • Bas Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Sinds een paar maanden geef ik les op het speciaal onderwijs. Ik ben gecharterd, zoals dat mooi heet. Bij mijn vorige werkgever weggeplukt om mijn handige ‘skill-set’ in het speciaal onderwijs (SO) te vertonen.

Bas Koedood, Blogger

Ik was er, theoretisch, goed op voorbereid. Dat woord theoretisch is belangrijk, want de kennis die ik had, was overgedragen door de hogeschool via minors, cursussen en het lezen van studieboeken. In de praktijk lag het even anders.

Lesgeven is sowieso al op professioneel niveau jongleren. En dan niet met twee of drie ballen, nee, met een stuk of zeven. Je hebt met zo veel werelden te maken (leerlingen, ouders, collega’s, directie) dat het ploeteren is om dat allemaal in goede banen te leiden. Bij het SO komen daar nog wat werelden bij.

Ik geef les op het cluster 4. Dat zijn leerlingen met ernstige gedragsproblematiek. Een heel nieuwe wereld ging voor me open. Ik ben al meerdere jaren mentor geweest (altijd van een tweede klas, wisselend van vmbo tot vwo). In die paar jaar dat ik mijn ‘clubje’ een jaar mocht begeleiden, ben ik al behoorlijk wat tegengekomen. Logisch: je werkt met mensen en met mensen gebeurt nog weleens het een en ander. Naaktfoto’s, suïcidale gedachten/uitingen, zinloos geweld, pesten, diefstal: noem het maar op. Ik vermoed dat vrijwel elke collega binnen het onderwijs met deze zaken in aanraking is gekomen. De dingen die je binnen het SO tegenkomt, zijn nog wel een paar treden heftiger (maar daarover in een latere blog meer).

Tegen mijn collega-studenten zeg ik: loop eens een dagje mee in het SO. Of nee, gun jezelf een maand. Of een halfjaar. Wat een dynamische en heftige wereld. Allereerst de extra jongleerballen: pleeggezinnen, woongroepen, gedragspsychologen, pedagogisch medewerkers, mediators, rechtszaken en justitie. Voordeel (?): je staat vaak (in mijn geval sowieso) niet alleen voor de klas. Je hebt altijd iemand bij je in de buurt.

Dát was flink wennen. Als docent voortgezet onderwijs (VO) ben ik toch wel gewend om baas in eigen lokaal te zijn. Natuurlijk heb je verantwoordingen en planningen en didactische en pedagogische taken die gecontroleerd worden, maar in tussentijd ben je wel mooi de Koning van het Lokaal.

Op de scholen waar ik heb gewerkt, werd er ook altijd een beetje gemopperd als er lesbezoeken plaatsvonden. Of wanneer er verantwoording moest worden afgelegd. Dat gemopper hoor je niet binnen het SO. Toegegeven: ik ben nog steeds de Koning van het Lokaal. Maar wel een vorst in het rijtje van Willem-Alexander. Formeel draag ik de titel, maar in de praktijk valt dat wel tegen. Ik deel mijn koninkrijkje dagelijks met 2 à 3 collega’s die continu op mijn lip zitten.

Vervelend: ja. Leerzaam? Jazeker. Het vervelende gevoel (wat voortkomt uit ongemakkelijkheid en bedachtzaamheid: alle woorden en acties weeg je in het begin af) zakt weg. Daarna is het vooral leerzaam en een geweldige teamsport. Eentje die vereist dat je elke seconde van de dag waakzaam bent en klaar bent om niet alleen te scoren, maar ook om over te spelen. En dat is iets wat je niet leert uit de theorieboeken of uit een cursus, maar wat je moet ervaren. En die ervaring wens ik een ieder toe.

Vandaar deze belangrijke oproep: geef het SO een kans. Draai mee, proef mee, ervaar mee. Ik kan je verzekeren: wanneer het binnen je straatje past, is het zeer verslavend.

Zijn er dan alleen maar voordelen? Nee. Tijdens de pauzes let je ook op de leerlingen, dus vaak heb je weinig tot geen tijd om te eten. Dat is niet heel handig, maar wel goed voor de lijn. Elk nadeel heb z’n voordeel.

Bas Koedood is vierdejaars lerarenopleiding maatschappijleer en net afgestudeerd aan de lerarenopleiding geschiedenis. Hij werkt op de Bergse Veldschool (speciaal onderwijs voor cluster 4 leerlingen: leerlingen met met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek). Bas is ook artistiek leider en regisseur bij theatergezelschap ShadowProductions.

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Blog Bas: Speciaal onderwijs, een gedeeld koninkrijk

  1. Wat heb je dat goed verwoord Bas! Zo herkenbaar. Ook ik dacht dat ik na 30 jaar regulier onderwijs alles wel gezien en meegemaakt had tot ik in het cluster-4 kwam. Wat een totaal andere wereld. Even heb ik getwijfeld (het 1ste jaar) maar toen was ik om. Naast alle heftigheid weet je dat je voor deze kinderen zoveel meer betekent dan in een “gewone ” klas en daar doe je het voor ….. met plezier!
    Mieke.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top