Blog Vivian: ‘Ik wil een maatwerkdiploma’
Gepubliceerd: 28 March 2017 • Leestijd: 1 minuten en 28 seconden • Vivian Dit artikel is meer dan een jaar oud.Iemand die uitblinkt in taal, is misschien heel slecht in wiskunde. Iemand met een wiskundeknobbel heeft misschien totaal geen aanleg voor topografie. Niemand is overal goed in. Of overal slecht.
Maatwerk – bepaalde vakken op een hoger of lager niveau examineren – kan ervoor zorgen dat je kunt laten zien waar je goed in bent zonder dat je zwakke punten daar invloed op hebben. Er zijn tenslotte ook docenten met dyslexie en ondernemers met dyscalculie. Maatwerk maakt de weg vrij.
Tussen dit ideaal en de werkelijkheid gaapt een gat. Ik loop er zelf tegenaan: ik heb het in me om een goede docent te zijn, maar omdat ik vanwege lichamelijke beperkingen op pedagogisch gebied uitval, kan ik geen diploma halen. Volkomen begrijpelijk natuurlijk, want het ís ook een vitaal deel van het docentenvak. Maar toch oneerlijk. Want met een maatwerkdiploma, dat getuigt van mijn beheersing van de competenties met uitzondering van die ene, zou ik misschien aan de slag kunnen als bevoegd docent. Wellicht met assistentie in de klas of onder bepaalde voorwaarden, maar toch.
En er is meer. Vanwege mijn beperkingen kan ik de lerarenopleiding niet afmaken en ben ik op zoek naar een nieuwe opleiding. Het allerliefste zou ik, met mijn hbo-propedeuse, onderwijskunde willen gaan studeren aan de universiteit. Het past perfect bij wat ik graag wil en leuk vind, maar er is een probleempje: het vak statistiek dat bij elke bachelor of science-studie verplicht is. Ik ben te slecht in rekenen en wiskunde om dat vak te kunnen halen, het ontbreekt me aan het ruimtelijk inzicht. En dat frustreert me mateloos: ik heb een WO-denkniveau, hart voor het onderwijs en ik weet wat ik wil – en toch kan ik die studie niet doen. Ze zouden aan mij vast een hele goede onderwijskundige hebben, maar ik krijg de kans niet.
Ik begrijp heus dat dingen als statistiek en pedagogische competentie essentieel zijn. Maar ik vind dat je sterke punten zwaarder moeten wegen dan je verbeterpunten. Ik vind dat er mogelijkheden moeten zijn voor maatwerkdiploma’s. In het VO wordt erover nagedacht, maar als het er komt, vind ik het belangrijk dat het ook in het hoger onderwijs mogelijk wordt. Want uiteindelijk heeft maatwerk in het VO geen zin als je in het hoger onderwijs alsnog aan de algemene norm moet voldoen.
Hoi Vivian,
Ik heb zelf onderwijskunde aan de universiteit gestudeerd en je hoeft je echt geen zorgen te maken om statistiek. Daar komt eigenlijk maar weinig echt rekenen bij kijken, het is vooral heel precies bepaalde stappen kunnen volgen. Je hoeft er echt geen wiskundig talent voor te zijn. Laat je er dus echt niet door afschikken en het is maar een klein deel van de studie. Ik denk dat je het kan!
Beste Vivian,
Wat Astrid heeft gezegd over statistiek kan ik beamen. Het zou zonde zijn als je niet poogt om een studie te beginnen omwille van statistiek. Het is de meest aanleerbare wiskundig vakgebied. Het is niks meer dan stappenplannen uit je hoofd leren en dan toepassen. Je hebt er geen ruimtelijk inzicht voor nodig, enkel een functionerend geheugen.
Wat trekt je in onderwijskunde? Is dat de meest gemakkelijke vervolgstap? Of is het iets anders? Er zijn vele opleidingen, zoek iets wat je leuk vindt en laat je niet afschrikken door hobbels. Statistiek kan moeilijk zijn, maar het is iets wat jij kunt leren. Zelfs als je er niet goed in bent. Daarvoor hebben we leraren voor de klas staan, toch?