Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Illustration of authors face

Bart Bijl is docent Nederlands bij het Instituut voor Lerarenopleidingen. Hij noemt zichzelf een ‘hardcore docent’ en geeft onder andere de vakken jeugdliteratuur, schrijven en lezen. Hier lees je Barts eerdere columns.

Column

Lijstjes

Gepubliceerd: 5 December 2017 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • Bart Bijl

Ongeveer een jaar geleden sprak een student van onze lerarenopleiding mij aan op het feit dat de opleiding Nederlands zo zwak gescoord had in de Keuzegids 2017. Ik weet niet meer welke plek we innamen, maar het was een lage score. Wat we daaraan gingen doen? Tja, eigenlijk niet zo veel, was mijn voor hem teleurstellende antwoord, althans: ik niet.

Illustration of authors face

Bart Bijl is docent Nederlands bij het Instituut voor Lerarenopleidingen. Hij noemt zichzelf een ‘hardcore docent’ en geeft onder andere de vakken jeugdliteratuur, schrijven en lezen. Hier lees je Barts eerdere columns.

Ik heb zelf nooit zo heel veel op gehad met al die populariteitsquizjes. Met het periodieke toneelstukje van de accreditering trouwens al evenmin. Beide pretenderen dat ze iets zeggen over de kwaliteit van een opleiding en dat is waar, zolang je vooral dat ‘iets’ benadrukt. In hetzelfde jaar dat onze opleiding een vrij slechte beoordeling kreeg in de Keuzegids, kreeg ze juist een heel positief oordeel van de accreditatiecommissie. Taart van de een en boegeroep van de ander. Ik eet de taart en laat het boegeroep ook maar gelaten over me heen komen. Ondertussen ga ik gewoon verder met waar ik mee bezig was: proberen goed onderwijs aan studenten te bieden en liefst steeds beter.

Maar dat is natuurlijk niet wat je hóórt te doen. Je hoort een uitslag altijd serieus te nemen en daarom wordt een studie die minnetjes presteert meteen een zogenaamde focusopleiding. Dát is bestuurlijke daadkracht, destijds door Bormans hoogstpersoonlijk geïntroduceerd. Als focusopleiding kom je onder zijn bestuurlijk toezicht. Nu is onder zijn toezicht staan niet helemaal zonder risico, zoals het ROC Leiden ooit heeft ervaren, maar het heeft geholpen. Onze opleiding kwam er deze keer veel gunstiger uit. Het was zelfs de grootste stijger in de Keuzegids 2018.

Het is een prettig bijeffect van een eenmalig lage score: het jaar erop behoor je bijna zeker tot de grote stijgers. Taart!

De student die mij vorig jaar nog aansprak op de maatregelen die we zouden moeten gaan nemen, was nu ook gul met zijn complimenten. Toch moest ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik daar feitelijk helemaal niets extra’s aan had bijgedragen. Het is nu eenmaal een prettig bijeffect van een eenmalig lage score: het jaar erop behoor je bijna zeker tot de grote stijgers. Taart!

De Hogeschool Rotterdam als geheel scoorde juist bedroevend laag. Het zit onze voorzitter natuurlijk niet lekker dat de Keuzegids – door hem als jonge ambtenaar op een ministerie nota bene zelf bedacht! – zo beroerd oordeelt. Maar daar heeft onze altijd inventieve voorzitter ook iets op gevonden. Voortaan moeten we het studentenoordeel niet zo zwaar laten meewegen. Helaas: dat is bij wijze van experiment meteen geprobeerd door de Keuzegids zelf en de HR komt op precies dezelfde plaats in de ranglijst.

Misschien moeten we er niet meer zo’n gewicht aan toekennen? (hear, hear!) Maar het is wel wat potsierlijk om te zeggen dat zo’n ranglijst eigenlijk niet zo belangrijk is als je zelf laag eindigt. Dat snapt Bormans ook wel en daarom wil hij in gesprek met andere hogescholen die wel hoog eindigen in de lijst. Zij moeten het voortouw nemen. Ik vind dat persoonlijk nog potsierlijker. Het komt op mij over alsof Excelsior aan Feyenoord, Ajax en PSV gaat vragen of zij de rangschikking in de eredivisie wat zouden willen relativeren.

Bart Bijl is docent Nederlands aan de lerarenopleiding Nederlands. Zijn eerdere blogs lees je hier.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Column Bart Bijl: Lijstjes

  1. Bart!
    Heerlijke column zo.

    Ben het roerend eens met de populariteitsissues.

    Mooi gezegd!

  2. Even een fictieve poule van een fictieve sport:
    Stel je komt op plaats 7 van de 10 deelnemers met 500 punten. Je wilt stijgen en zet je keihard in om resultaat te behalen. De andere deelnemers voelen dezelfde druk en zetten zich ook keihard in. Je behaalt het jaar daarop 550 punten, een stijging van maar liefst 10% en eindigt daarmee op de 8e plek. Want… plek nummer 7 had 551 punten. En vorig jaar stond deze op 8 met 499 punten. Heb je het daarmee beter gedaan dan vorig jaar? Ja.. Ben je gedaald in de ranglijst? Ja..

    Het draait om goed onderwijs en als we dat kunnen garanderen aan onze studenten, dan zijn we goed bezig. Ongeacht onze plek op de ranglijst. Dat is het nadeel van ranglijsten. Vergelijk jezelf met jezelf en overtref jezelf dan vervolgens ;-).

  3. @Joeri: interessante observatie. Maar hoe zou jij goed onderwijs willen garanderen? Op de HR doen we dat namelijk onder andere middels vijf ranglijstjes.

  4. Ja, zo zie je maar weer wat toezicht waard is. In het geval van het ROC Leiden heeft dat de belastingbetaler slechts 40 miljoen gekost ??

  5. Keuzegidsen e.d. zijn m.i slechts een hulpmiddel. Ga er als belanghebbende nooit blindelings op af maar bekijk ze kritisch en onderzoek ook zelf.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top