Een nieuw jaar, een nieuwe Profielen
Gepubliceerd: 10 January 2017 • Leestijd: 1 minuten en 3 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.In de eerste lesweek van 2017 worden de nieuwe Profielenmagazines verspreid over de locaties. In dit nummer staat onder andere een groot interview met IFFR-directeur en oud-WdKA-student Bero Beyer en blikken HR-pensionado’s terug op hun werkende leven.
Van 25 januari tot 5 februari wordt de Rotterdamse binnenstad weer gedomineerd door het filmfestival. Uit alle delen van de wereld komen filmmakers en filmliefhebbers naar de stad om nieuwe dingen te zien.
Verbinding
IFFR-directeur Bero Beyer had vroeger een bijbaantje bij het filmfestival (hij reed gasten van het vliegveld naar de stad) en is er nu de baas. Hij gelooft dat zijn festival verbinding kan brengen: ‘Een paar honderd mensen, allemaal met hun eigen verhaal, zitten in een zaal, allemaal anderhalf uur iets te ervaren. Dat is iets belangrijks.’
Klachten
De geschillencommissie en het college van beroep van de Hogeschool Rotterdam hebben het nog nooit zo druk gehad als in 2015, ze behandelden maar liefst 243 zaken. De langstudeerboete die ingevoerd en afgeschaft werd en het bindend studieadvies dat (landelijk, niet alleen op de HR) verkeerd werd toegepast, zorgde voor topdrukte. Hogeschooljuriste Digna Trimpe heeft zich de afgelopen periode ‘de tandjes gewerkt’. Ze wijt de drukte vooral aan het groeiende aantal studenten: ‘Hoe meer studenten, hoe meer klachten.’
Pensionado’s
Als je nog op de HR-werkt, is het misschien moeilijk voor te stellen, maar er is dus een leven na de hogeschool. Profielen zocht vijf pensionado’s op en zag mensen die het lekker hebben. Ze doen vrijwilligerswerk, fietsen, rennen, lezen en golfen of maaien het gras bij voetbalclub Excelsior20. Fotograaf Bob van der Vlist zette ze allemaal op de foto en dat leverde prachtige pagina’s op.
De nieuwe Profielen ligt vanaf dinsdag 10 januari in de bakken en is hier online te lezen. Op 10 februari verschijnt de volgende editie.
Interessant “Hoe meer studenten, hoe meer klachten.”. Ik kan me ook voorstellen dat er aanleiding is voor het indienen van klachten en dat ook de uiteindelijke beslissing van belang is.
Mocht de klacht van de student worden afgewezen, dan is er mogelijk verbetering mogelijk in de communicatie waardoor de klacht zonder resultaat niet wordt ingediend?
In mijn eigen omgeving merk ik een zekere toename in juridisering, mijn indruk is dat studenten sneller naar het middel van bezwaar en beroep grijpen maar ik heb geen bewijs.