Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 juli 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Opleidingen, cmr en imr ‘vechten’ om hoogte bsa

Gepubliceerd: 26 June 2017 • Leestijd: 3 minuten en 23 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Als het aan de instituutsmedezeggenschapsraad (imr) van IvG ligt, mag de opleiding fysiotherapie de bsa verhogen van 48 naar 54 punten. Eén probleem: de centrale medezeggenschapsraad (cmr), die over de hele HR gaat, houdt dat vooralsnog tegen.

De cmr wil dat hogere bsa’s voorbehouden blijven aan COM en ipo, bleek tijdens de afgelopen vergadering met het collegebestuur.

‘Met name bij de studentleden van de cmr zit er veel oud zeer over een bindend studieadvies (bsa) van 60 punten bij het instituut voor commercieel management (COM)’, reageert Wim Nas, voorzitter van de imr van IvG (gezondheidszorg) en tot vorig jaar ook lid van de cmr.

‘Hogere bsa bij ipo loopt goed’

‘Natuurlijk kun je vraagtekens zetten bij de hogere bsa’s en natuurlijk moet je er tijd voor nemen, maar je moet ook weleens ergens lering uit trekken. Ik heb bijvoorbeeld de indruk dat het hogere bsa bij ipo goed loopt.

‘Studenten moeten ook begrijpen dat we geen hoger bsa willen om studenten te pesten, maar om te voorkomen dat ze na een paar jaar de school verlaten zonder diploma. Ik vraag mij weleens af of die integere bedoeling door de studenten in de cmr wordt geaccepteerd.’

Imr wil voor verpleegkunde geen hoger bsa

En nog steeds zegt ook de imr niet zomaar ‘ja’ als een opleiding vraagt om een hoger bsa. Door de wens van verpleegkunde (ook naar een bsa van 54) heeft de imr immers een streep gehaald. Verpleegkunde wilde een jaar geleden al naar 54 punten maar kon door een tegenstribbelende cmr ‘slechts’ overgaan tot allerlei andere onderwijsvernieuwingen.

Die veranderingen hadden effect en precies dat vindt de imr nu een van de redenen om niet met de 54 punten in te stemmen. Nas: ‘De studenten halen al veel meer tentamens en dus zijn er straks veel minder tweedejaars met een studieachterstand, wat het doel was.’

Zorgen over eerstejaars die aan hbo moeten wennen

De imr heeft daarnaast zorgen over de grote groep ‘slow starters’ bij verpleegkunde, studenten in het eerste jaar die nog even aan het hbo moeten wennen en al veel moeite hebben om 48 punten te halen. De opleiding zet daar wel ondersteuning op, maar de imr wil daar volgend jaar graag het effect van zien, vertelt Nas.

Daarbij hebben mbo’ers ‘vaak een rekenkundige achterstand.’ Het vak verpleegkundig rekenen is voor veel mbo’ers echt een bottleneck. Havisten zonder biologie in hun pakket hebben dan weer moeite met het vak geneeskunde. Ook is Nas nog niet tevreden over het formatief toetsen. ‘De intentie is er maar het is nog onvoldoende uitgewerkt.’

Opleiding vindt ‘nee’ van imr jammer

Onderwijsmanager Marion van Harn vindt het ‘nee’ van de imr jammer. ‘De andere onderwijsvernieuwingen slaan zeker aan, maar een achterstand van 12 studiepunten in jaar 2 betekent sowieso minder aandacht van de student voor de toetsen van jaar 2 en dus een zich voortdurende achterstand. Met een hoog bsa is dat te voorkomen.’

Juist ook omdat verschillende onderzoeken uitwijzen dat een hoog bsa in combinatie met de andere wijzigingen die zijn ingevoerd (grotere toetseenheden, veel feedbackmomenten en minder herkansingen) een positief effect hebben op studiegedrag.

Onderzoek wijst uit dat hoog bsa werkt

Van Harn: ‘Uit onderzoek van Cohen Schotanus en uit het boek ‘Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk’ blijkt dat een hoog bsa samen met andere wijzigingen een positief effect heeft op studiegedrag.’

Net als de imr is ook Van Harn van mening dat de opleiding rekening moet houden met de ‘slow starters’, maar wel op een andere manier. Van Harn: ‘Meer ondersteuning bieden in jaar 1, onder andere door peercoaches, vinden we beter dan het verlagen van onze verwachtingen.’

IvG-directeur vindt het ‘nee’ van de imr ‘jammer’

Hans van der Moolen, directeur van IvG, is teleurgesteld dat de imr niet instemt met het hogere bsa. ‘Iedere extra achterstand waarmee studenten in het tweede jaar starten, achten wij ongewenst. Dus jammer’, vindt Van der Moolen die het advies van de imr wel zal opvolgen.

Of de IvG-directie het advies over fysiotherapie kán opvolgen is nog afhankelijk van de discussie die collegebestuur en cmr over de hoogte van bsa’s voeren. Maandag 3 juli wordt daar weer over vergaderd.

Hoger bsa bij fysiotherapie vanwege twee grote toetsen

Fysiotherapie start aanstaande september in jaar 1 sowieso met een nieuw curriculum met onder andere kleinere toetsen. ‘Gedurende het studiejaar is er dan een opbouw in niveau en grootte van de toetsen’, vertelt docent Diane Breedijk. Jaar 1 eindigt met twee grote toetsen (het performance assessment en het portfoliogesprek) die volgens de opleiding al het een en ander kunnen zeggen over de kans dat de student zijn diploma haalt.

Maar bij een bsa van ‘slechts’ 48 zou de student kunnen doorstromen naar jaar 2 als hij die twee toetsen nog niet heeft gehaald. Breedijk: ‘Dit verlies aan voorspellende waarde is onwenselijk voor zowel de student als de opleiding. Daarom willen we naar een bsa van 54 zodat nog maar één van die twee grote toetsen onvoldoende kan zijn bij doorstroming naar de hoofdfase.’

Dat laatste is voor de imr reden om wel in te stemmen met het hogere bsa. Net als bij verpleegkunde maakt het hogere bsa overigens deel uit van een groter aantal maatregelen.

Jos van Nierop

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top