Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

100 jaar pabo, en de 40 jaar van docent Els Fonville

Gepubliceerd: 9 June 2017 • Leestijd: 2 minuten en 52 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De pabo bestaat 100 jaar. Er veranderde veel, maar voor studenten en docenten bleef één ding hetzelfde: de liefde voor het vak en de kinderen. Dat zegt Els Fonville, inmiddels veertig jaar docent aan de pabo. Een gesprek over overvolle klassen, de kleuterkweekschool en het gebruik van digitale middelen in de klas.

Archieffoto pabo. Mannelijke studenten tijdens een gymnastiekles op de brug. Zij dragen een overhemd met stropdas.
Gymnastiekles op de Gemeentelijke Kweekschool aan de Veemarkt – foto uit het archief van J.J. Blom, docent van 1919 tot 1942

De kweekschool, de KLOS, de PA en de pabo, in 100 jaar heeft de opleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs vele benamingen gehad en ontwikkelingen doorstaan.

De hele dag alleen maar orde houden

Over de oorspronkelijke Rotterdamse kweekschool van 100 jaar geleden is niet veel bekend. De school was gevestigd aan de Veemarkt in Crooswijk en we kennen allemaal wel de verhalen dat het er vroeger veel strenger aan toe ging.

Gelukkig is dat veranderd, zegt Els Fonville. ‘Maar bedenk daarbij dat de klassen toen veel groter waren. Ga er maar aan staan, een klas met 47 kinderen. Dan ben je de hele dag alleen maar orde aan het houden.’

Op lagere scholen was de directeur een man

Els is zelf begonnen als docent op de kweekschool voor kleuterleidsters, toen nog een aparte opleiding. ‘In 1985 werden de kleuterschool en de lagere school samengevoegd. We ontwikkelden met elkaar een nieuwe vierjarige opleiding. Dat was een spannende tijd.’

‘Opvallend was dat op de kleuterscholen vrouwen directeur waren en op de lagere scholen mannen.’ Na het samenvoegen werden de mannen directeur van de basisschool: ‘De vrouwen kozen zelf voor de adjunctfunctie.’

Kleuters: ‘De ingewikkeldste en boeiendste groep’

In die tijd werd het kleuteronderwijs volgens Els niet altijd even serieus genomen. ‘Persoonlijk vind ik dat de ingewikkeldste en boeiendste leeftijdsgroep. Een kleuter kan niet altijd goed vertellen wat zij of hij wil. Als leerkracht moet je goed observeren, luisteren en interpreteren. Dat is nu gelukkig meer erkend.’

‘Het ontstaan van de basisschool is een goede ontwikkeling geweest. Hierdoor verloopt de doorgaande lijn in het leerproces van kinderen van 4 tot 12 jaar op een natuurlijke manier.’

Archieffoto pabo, studenten werken met gewichten.
Studenten werken met gewichten, op de kweekschool aan de Veemarkt – foto uit het archief van J.J. Blom, docent van 1919 tot 1942

‘Afgestudeerde pabo’ers werden in het diepe gegooid’

Terugkijkend op een eeuw pabo vindt Els de introductie van de LIO-stage, zo’n 17 jaar geleden, een andere, goede ontwikkeling. Studenten lopen in het vierde jaar vijf maanden stage. Ze hebben dan drie dagen per week de volledige verantwoordelijkheid over een klas.

Zo’n stage was er vroeger niet. Els: ‘Na het afstuderen ging je werken en kreeg je te horen: hier is je klas, daar is de kapstok en succes. Je werd toen echt in het diepe gegooid met als resultaat dat er onder de startende leerkrachten veel uitval was. De LIO-stage zorgt ervoor dat studenten na hun afstuderen startbekwaam zijn om voor de klas te staan. Ze weten wat hen te wachten staat.’

Is de pabo wat voor mij? Hoe ga ik met ouders om?

Els vindt dat de pabostudent in al die jaren niet veel is veranderd. ‘Ze hebben dezelfde zorgen als 40 jaar geleden. Is de pabo wat voor mij? Lukt het mij wel om orde te houden? Hoe ga ik met ouders om? Dat was vroeger spannend en dat is het nu nog steeds.’

‘Natuurlijk is de tijd veranderd. Door het digitale tijdperk is veel materiaal snel voorhanden, maar dat is niet alles. Leuk zo’n YouTube-filmpje over vulkanen, maar neem ook regelmatig aanschouwelijk materiaal mee naar de les, iets wat tastbaar is. Dat maakt het onderwijs rijk.’

De studenten leren hoe ze de goede en juiste bronnen vinden

Voor de toekomst verwacht Els dat de lessen zich minder zullen richten op het vergaren van veel kennis. ‘We leven in het digitale tijdperk, we moeten de studenten klaarmaken voor de nieuwe wereld. Welke kennis heb je waarvoor nodig en hoe kom je daaraan? De pabo zal bijvoorbeeld de studenten moeten leren hoe ze de goede en juiste bronnen vinden.’

Een discussie die momenteel weer actueel is, is het salaris van de leerkrachten. Els: ‘Helaas worden ze niet genoeg gewaardeerd. Maar ik vind dat leerkrachten zich vaker en beter mogen profileren, omdat het een heel belangrijk beroep is. Vraag het verschillende mensen, iedereen kan zich nog een bepaalde leerkracht herinneren die van toegevoegde waarde was in zijn leven. Daar mogen wij als docenten trots op zijn.’

Barbara Hoogsteden

  • Morgen, zaterdag 10 juni, is er op de locatie Museumpark van de Hogeschool Rotterdam een pabo-reünie.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top